Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Salget av yoghurt gikk opp 4 prosent første halvår

Del
Vi har aldri spist mer yoghurt enn nå. Salgstallene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser et historisk resultat på 31 millioner kilo første halvår 2023. God innovasjon forklarer mye av suksessen.
Yoghurt har aldri vært mer populært! Direktøren i Melk.no, Ida Berg Hauge, mener god innovasjon forklarer yoghurtsuksessen. Foto: Melk.no
Yoghurt har aldri vært mer populært! Direktøren i Melk.no, Ida Berg Hauge, mener god innovasjon forklarer yoghurtsuksessen. Foto: Melk.no

Yoghurt har siden 2019 hatt en volumøkning på 9,5 prosent, og sammenlignet med 2022 øker salget med over 4 prosent første halvår 2023. Direktøren i Melk.no, Ida Berg Hauge, trekker frem noen hovedårsaker til den positive økningen av yoghurtsalget.

 – Vi tror mye av økningen skyldes at det stadig kommer nye og spennende smaker på markedet - som i tillegg inneholder mer av de gode næringsstoffene. På den måten blir produktene attraktive for flere forbrukergrupper, sier Berg Hauge.

Bidrar til bedre folkehelse

– En del av veksten er drevet av yoghurtvarianter som inneholder mindre sukker og fett. På den måten passer yoghurt til alle måltider i hverdagen. Et annet godt eksempel er variantene med et høyt proteininnhold, som har blitt svært populært blant de som trener og er aktive i hverdagen, sier Berg Hauge. 

Helsemyndighetene anbefaler oss å spise tre porsjoner magre meieriprodukter hver dag, og for å bidra til å dekke jodinntaket bør to av tre porsjoner være melk, syrnet melk eller yoghurt.

Med stadig flere sunne varianter å velge i, håper Berg Hauge det bidrar til at forbrukeren enklere kan ta gode og sunne valg i butikken.

Forbedret emballasje

I tillegg til et bredt utvalg gode smaker og sunne varianter, er tilpasset emballasje etter forbrukers behov en suksessfaktor.

– Yoghurt er kjent som et ypperlig mellommåltid på farta, men også som frokost- og kveldsmåltid til hele familien. Da er det fint å kunne velge mellom porsjonsbeger, kartonger og større poser i butikken, avslutter Berg Hauge.

Kontakter

Bilder

Yoghurt har aldri vært mer populært! Direktøren i Melk.no, Ida Berg Hauge, mener god innovasjon forklarer yoghurtsuksessen. Foto: Melk.no
Yoghurt har aldri vært mer populært! Direktøren i Melk.no, Ida Berg Hauge, mener god innovasjon forklarer yoghurtsuksessen. Foto: Melk.no
Last ned bilde
Yoghurt er blitt attraktivt for flere forbrukergrupper. Foto: Melk.no
Yoghurt er blitt attraktivt for flere forbrukergrupper. Foto: Melk.no
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Borggt. 1
0650 Oslo

+47 23 30 20 10http://www.melk.no

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye