If

Tre av fire kan rammes av elsykkelbrann innendørs

Del

Et vanlig brannslukker vil aldri klare å slukke batteribrann i en elsykkel eller elsparkesykkel, ifølge branneksperter. Flesteparten lader farkostene innendørs, viser ny undersøkelse.

Slik ser det ut når når batteriet til elsykkel eller elsparkesykkel brenner. Kjemiske prosesser som skjer under brannen, gjør at vanlige slukkemidler i brannslukkere ikke vil klare å stoppe brannuviklingen. Først når batteriet senkes ned i vannbad, stopper brannen etter hvert. (Foto: If)
Slik ser det ut når når batteriet til elsykkel eller elsparkesykkel brenner. Kjemiske prosesser som skjer under brannen, gjør at vanlige slukkemidler i brannslukkere ikke vil klare å stoppe brannuviklingen. Først når batteriet senkes ned i vannbad, stopper brannen etter hvert. (Foto: If)

Tre av fire som eier en elsparkesykkel eller elsykkel setter den til lading innomhus i bolig, bod eller garasje. 32 prosent sier at de lader syklene av og til eller ofte om natta.

Det går frem av en spørreundersøkelse Kantar har gjort på oppdrag for Brannvernforeningen, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og forsikringsselskapet If. Spørsmålene er stilt i forbindelse med den nasjonale Brannvernuka, som er denne uka.

– Batteripakkene til elsparkesykler og elsykler er store og inneholder stor brannenergi. Slike batteribranner består av små eksplosjoner og sveiselignende flammer. Batteribrann er som et hissig fyrverkeri som ikke lar seg slukke, sier Anders Rørvik Ellingbø. Han er branningeniør og leder for skadeforebyggende avdeling i forsikringsselskapet If.

– Et vanlig 6 kilos pulverapparat, som de fleste av oss har stående hjemme, vil ikke være i stand til å slukke en brann i et litium-ion-batteri. Det er likevel viktig å ha brannslokningsapparatet lett tilgjengelig, slik at man kan slå ned brannen og komme seg i sikkerhet før brannen har utviklet seg for mye, sier branningeniøren.

Han minner om at lading ikke bør skje i rømningsvei, som i gangen.

Utsettes for slag og støt

– Ved en slik brann er det viktig å komme seg ut, og raskt varsle brannvesenet og eventuelt berørte naboer, sier Rolf Søtorp, administrerende direktør i Brannvernforeningen.

El-sparkesykler kan få en del slag og støt som kan skade batteriet. Sjekk derfor sparkesykkelen for skader, og vær oppmerksom på at den kan begynne å brenne både ved lading og utenom, oppfordrer brannekspertene.

– Hvis du opplever unormale temperaturer eller lukt fra batteriet, bør du koble det fra og få batteriet undersøkt, sier Søtorp.

De siste ukene har det vært flere branner i elsykler og elsparkesykler, blant annet i Tromsø, på Klepp,  i Levanger og på Figgjo.

Minner om Ladevettreglene

– Dersom det begynner å brenne når vi sover, er det viktig å bli vekket av røykvarsler tidligst mulig før røyk og flammer tar overhånd, sier Søtorp.

Brannvernforeningen, DSB og forsikringsselskapet If har utarbeidet de ti ladevettreglene. Første ladevettregel er «Lad i et rom med røykvarsler».

– Vi omgir oss med stadig flere saker og ting som lades, og det er viktig å bruke godt ladevett, sier Søtorp.

Ladevettreglene finnes på både bokmål, nynorsk, samisk og engelsk. I tillegg er de oversatt til 19 andre språk, blant annet polsk, dari, urdu, ukrainsk, somalisk og tyrkisk.

Ladevettreglene

  1. Lad i rom med røykvarsler
  2. Lad når du er våken og til stede
  3. Les og følg produsentens bruksanvisning
  4. Bruk helst original lader
  5. Lad på et underlag som ikke lett kan brenne
  6. Ikke lad i senga
  7. Ikke lad i korridor eller i trapperom. De må kunne brukes som fluktvei ved brann
  8. Bytt ut skadet utstyr
  9. Stopp lading dersom det kommer lyder, lukter eller blir unormalt varmt
  10. Ved røyk og flammer, ring brannvesenet på 110

Ladevettreglene er utarbeidet av Brannvernforeningen, DSB og forsikringsselskapet If.

Pressekontakter for Ladevettreglene og Brannvernuka:

  • Sigmund Clementz - If - sigmund.clementz@if.no - telefon 98 24 98 05
  • Aslak Gausen - Brannvernforeningen - aslak.gausen@brannvernforeningen.no - telefon 40 85 74 85
  • Pressevakt DSB - pressevakt@dsb.no - telefon 99 25 20 00

Nøkkelord

Bilder

Slik ser det ut når når batteriet til elsykkel eller elsparkesykkel brenner. Kjemiske prosesser som skjer under brannen, gjør at vanlige slukkemidler i brannslukkere ikke vil klare å stoppe brannuviklingen. Først når batteriet senkes ned i vannbad, stopper brannen etter hvert. (Foto: If)
Slik ser det ut når når batteriet til elsykkel eller elsparkesykkel brenner. Kjemiske prosesser som skjer under brannen, gjør at vanlige slukkemidler i brannslukkere ikke vil klare å stoppe brannuviklingen. Først når batteriet senkes ned i vannbad, stopper brannen etter hvert. (Foto: If)
Last ned bilde
Anders Rørvik Ellingbø er branningeniør og leder for skadeforebyggende avdeling i forsikringsselskapet If. (Foto: If)
Anders Rørvik Ellingbø er branningeniør og leder for skadeforebyggende avdeling i forsikringsselskapet If. (Foto: If)
Last ned bilde
Rolf Søtorp er administrerende direktør i Brannvernforeningen. (Foto: Brannvernforeningen)
Rolf Søtorp er administrerende direktør i Brannvernforeningen. (Foto: Brannvernforeningen)
Last ned bilde
En brannutreder fra forsikringsselskapet If undersøker et elsykkelbatteri som startet en brann i et bolighus. Brannen førte til skader for rundt fire millioner kroner. (Foto: If)
En brannutreder fra forsikringsselskapet If undersøker et elsykkelbatteri som startet en brann i et bolighus. Brannen førte til skader for rundt fire millioner kroner. (Foto: If)
Last ned bilde
En brannutreder fra forsikringsselskapet If undersøker battericeller fra et elsykkelbatteri som startet en brann i et bolighus. Brannen førte til skader for rundt fire millioner kroner. (Foto: If)
En brannutreder fra forsikringsselskapet If undersøker battericeller fra et elsykkelbatteri som startet en brann i et bolighus. Brannen førte til skader for rundt fire millioner kroner. (Foto: If)
Last ned bilde

Om If

If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 7 900 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.

Følg pressemeldinger fra If

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra If

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye