Story House Egmont kutter kostnader
Et sterkt presset mediemarked og de stadig økende kostnadene på blant annet distribusjon og trykk, gjør at Story House Egmont må redusere kostnadsbasen med 70 millioner i 2024.

– De siste månedene har vi for alvor merket konsekvensen av endringene i makroøkonomien med økte renter og en kraftig prisøkning som rammer folk flest, og som demper kjøpekraften. Det samme gjelder blant de aktørene som annonserer i våre publikasjoner og på våre nettsteder. Flere har satt på bremsene, og det påvirker naturligvis også vår virksomhet, sier Nina Vesterby, administrerende direktør i Story House Egmont.
Disse negative trendene preger hele mediemarkedet. Kombinasjonen med økt kostnadsbase på grunn av økte priser på trykk og distribusjon og ikke minst en svak norsk krone, som gir valutatap siden mange aktører handler trykketjenester i euro, gjør situasjonen enda mer utfordrende.
– Vi skal finne 70 millioner i besparelser for å demme opp for den markedssituasjonen vi står i. Dette betyr at vi må redusere det totale kostnadsnivået, og trolig omprioritere eller nedskalere noen av satsningene vi har på trappene. Nøyaktig hvilke områder som blir berørt jobber vi med, og det er naturligvis viktig at denne prosessen ikke drar for mye ut i tid. Vi kan dessverre ikke utelukke at det vil innebære nedbemanning, sier Vesterby.
Parallelt som Story House Egmont skal redusere kostnadsbasen, vil transformasjonen til et mer digitalt mediehus pågå for fullt.
– Vi har de siste årene jobbet iherdig med å tilby alt det gode innholdet vi produserer i flere kanaler, og det er gledelig å se at både Klikk og betalingsløsningen Klikk+ stadig setter nye rekorder. Men den teknologiske utviklingen går ekstremt fort, og vi må henge med. Nå blir det en balansekunst mellom det å bremse og gasse samtidig, slik at vi kan fortsette å videreutvikle våre digitale tjenester, samtidig som vi fortsetter å produsere godt innhold til våre kunder, avslutter Vesterby.
Foto: Story House Egmont
Nøkkelord
Kontakter
Kontakt:
Nina Vesterby, administrerende direktør Story House Egmont
Telefon: 982 47 877
Om oss:
Om Story House Egmont
Story House Egmont
Nydalsveien 12
0441 Oslo
+47 22 77 20 00
http://www.storyhouseegmont.no
Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
Ny norsk tegneserieroman gir barna helter de kan kjenne seg igjen i!11.6.2025 13:59:35 CEST | Pressemelding
Hva får du når du blander mytologi, magi, mysterier og mangfold? Du får Maria Storm og Mythosordenen – en ny storsatsende tegneserieroman for barn mellom 7 og 12 år, skrevet av Joseph S.S. Ampofo og illustrert av Jofrid Sandgren Østenstad.
Førstemann til mølla når Anniken åpner dørene til sin cookies – popup shop i Bjørvika!6.6.2025 08:52:04 CEST | Pressemelding
Helgen 5.- 8. juni er en sjelden mulighet til å sikre deg eksklusive cookies bakt av den bestselgende bakebokforfatteren Anniken Bævre. Med sine moderne og innovative varianter av cookies har hun skapt en ny bakebølge i Norge, og nå kan hvem som helst få tak i dem i hennes Pop Up shop i Bjørvika. Men baksten er kun tilgjengelig i 4 dager!
Amalie Snøløs debuterer med gripende farsroman: - Den handler om å forsone seg med sin egen historie26.5.2025 15:21:12 CEST | Pressemelding
«Faren min døde i dag. Eller egentlig i går. Men det var først i dag jeg fikk vite det. Slik som treet som falt i skogen, var han levende helt til jeg fant ut at han var død.» Slik begynner prologen på den nye romanen til Amalie Snøløs. Boken har hun skrevet i samarbeid med Ida Løkås, og den har fått tittelen «Vi er ikke blod».
Vinner av den store juleheftekonkurransen kåret!26.5.2025 12:34:23 CEST | Pressemelding
– Vi fikk tilsendt overveldende mange gode bidrag til denne konkurransen, men juryen var likevel helt samstemte når det gjaldt hvilke tre bidrag som skulle opp på pallen! sier juryleder og redaktør for det nye juleheftet, redaksjonssjef Iselin Røsjø Evensen.
Han ble kjent som hele Norges jomfru – men er han fortsatt jomfru?25.4.2025 15:59:58 CEST | Pressemelding
Det får vi nå vite, når nettserien om Fabian endelig lanseres på NULL47. En serie om unge gutter, psykisk helse, press, skam og sex i 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom