Dun & Bradstreet

Én tredel av konkurser i bygg- og anleggsbransjen

Ferske tall fra det globale data- og analyseselskapet Dun & Bradstreet viser en nasjonal økning i antall konkurser på 23,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Bygg- og anleggsbransjen har opplevd et spesielt tøft år, og nesten én tredel av alle konkurser har forekommet i denne bransjen i år.

Oslo, 31. august 2023 – I august steg konkursene med 23,6 prosent på nasjonalt plan sammenlignet med august 2022. Ser man på tallene hittil i år sammenlignet med samme periode (januar – august) 2022, har konkursene steget 24,8 prosent nasjonalt og antallet bedrifter som har gått konkurs i 2023 ligger nå på 2 929.

Konkursutviklingen så langt inn i tredje kvartal ligger helt parallelt med andre kvartal med 14 prosent økning.

Flere steder i landet har antall konkurser doblet seg denne måneden sammenliknet med august 2022. Innlandet, Vestfold/Telemark, Agder, Trøndelag, og Nordland har i august registrert mellom 86 og 115 prosent flere konkurser sammenlignet med august i fjor. Nordland har dermed passert Viken hittil i år, og kommer dårligst ut blant fylkene med 44,2 prosent flere konkurser enn samme periode (jan-aug) i 2022. På andre siden av skalaen trekkes utviklingen tilbake i utvalgte fylker. Positive bevegelser ser vi i Oslo og Møre og Romsdal som opplever en positiv utvikling på hhv. 18 og 25 prosent sammenlignet med august 2022.

– Det virker som de fallende trendene snur og vi ser en øking for august som ligner mer på årene før pandemien. Det er ikke overaskende, markedet vil korrigere seg etter uvanlig lave konkurstall under pandemiårene. Enkelte fylker har opplevd en dobling fra august i fjor, men utviklingen trekkes også opp av fylker som Viken som totalt står for 21 prosent av konkursene denne måneden kommenterer Kari Mette Almskog, analytiker hos Dun & Bradstreet.

Sammenlignet med perioden januar-august i fjor kommer Vestland-fylke, etterfulgt av Troms/Finnmark best ut med en øking på hhv. 7,7 og 13,4 prosent.

Peker på strukturelle utfordringer i bygg- og anleggsbransjen

Til tross for en økning på 15,6 prosent i Hotell/Restaurant sektoren i august, har bransjen gått tilbake på totalt antall konkurser hittil i år fra 60 prosent i forrige måned til 53,1 prosent inklusive august. Bedrifter i detaljhandel øker med 64,7 prosent og forblir på en total rundt 60 prosent økning i år. Til sammen står de to bransjene for rundt 25 prosent av totalt antall konkurser i 2023. Verre er det for bygg og anlegg, som står for i underkant av en tredel av konkurser hittil i år, med 29,4 prosent. Sektoren med laveste økning hittil i år er Engro/Agentur på 4,4 prosent etter en nedgang i august på 46,7 prosent sammenlignet med august 2022.

– Bygg- og anleggssektoren viser ikke bare en høy frekvens av konkurser, men representerer nesten en tredjedel av totalt antall konkurser så langt i år. Dette kan ikke kun tilskrives generelle økonomiske svingninger, men peker også mot strukturelle og operative utfordringer innenfor sektoren. Mange prosjekter blir satt på vent, som ikke er uvanlig for usikre tider, legger Kari Mette Almskog til.

Bransje- og fylkesdata er vedlagt

Om Dun & Bradstreet

Dun & Bradstreet

22 45 90 00http://www.dnb.com

Dun & Bradstreet har siden 1841 hjulpet kunder og partnere med å vokse og lykkes gjennom kraften i data, analyse og datadrevne løsninger. Våre mer enn 6 000 dedikerte ansatte over hele verden drives av viktige verdier som gjør oss til en etablert og ledende leverandør av foretaksdata, persondata og analyser. Vår data og innsikt er verdifulle i alle faser av kundereisen. Dun & Bradstreets Data Cloud driver løsninger og leverer innsikt som gir kundene mulighet til å øke inntektene, redusere kostnader, redusere risiko og transformere virksomhetene sine. For mer informasjon om Dun & Bradstreet, vennligst besøk dnb.com

Følg pressemeldinger fra Dun & Bradstreet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Dun & Bradstreet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Dun & Bradstreet

Konkursnedgang på 20 prosent i januar2.2.2024 09:30:00 CET | Pressemelding

Oslo, 2. februar, 2024 – Konkurstallene i januar er ned 20 prosent, sammenlignet med januar 2023. Flere bedrifter har gått konkurs i januar i år enn tilsvarende måned i de relativt sett lave pandemiårene, men færre sammenlignet med årene før pandemien. – Året er fortsatt veldig ungt, og vi forventer fortsatt at 2024 vil bli et konkursår, sier Kari Mette Almskog, administrerende direktør i Dun & Bradstreet Norge.

18 prosent konkursøkning i 2023 – 2024 blir ingen brems5.1.2024 14:02:40 CET | Pressemelding

Oslo, 5. januar 2024 Ferske tall fra det globale data- og analyseselskapet Dun & Bradstreet avslører økning i antall konkurser i desember 2023, etter en overraskende nedgang i november. Oppsummert har 2023 vært et utfordrende år for norsk næringsliv, spesielt innen lavmarginbransjene. Den mye omtalte negative konkursutviklingen fortsetter med uforminsket styrke, og prognoser fra Dun & Bradstreet tilsier at konkurstallene skal ytterligere opp i 2024.

KONKURSNEDGANG I NOVEMBER: VIL JULEHANDELEN REDDE HANDELSBEDRIFTENE?1.12.2023 10:00:00 CET | Pressemelding

Ny statistikk fra det globale data- og analyseselskapet Dun & Bradstreet viser at november ble en måned med overraskende nedgang på 16 prosent i konkurstallene sammenlignet med samme periode i fjor. Dette kommer etter en sterk oppgang på 21 prosent i oktober. Inn mot årets siste måned er konkurstallene 19 prosent høyere enn i 2022. Detaljhandelen fortsetter den negative trenden, og antall konkurser er opp 42 prosent hittil i år, sammenlignet med fjoråret.

AS Norge: Marginskvis for norske bedrifter6.11.2023 12:00:00 CET | Pressemelding

Den norske medianbedriften opplevde i 2022 2,7 prosent økning i inntektene sammenlignet med 2021. Samtidig har kostnadene for medianbedriften steget nesten dobbelt så mye, med 4,9 prosent. Etter at 2021 viste seg å være et rekordår for inntjeningen til næringslivet målt ved resultatgrad, har den norske medianbedriften redusert resultatgraden med 20,6 prosent i 2022. Bedriftene ser ut til å holde på soliditeten som ble bygget opp de foregående årene.