Ordførere sprengte seg gjennom Forbordsfjellet
Veiprosjektet E6 mellom Kvithammar og Åsen i Trøndelag har nådd en viktig milepæl. Prosjektets lengste tunnel, gjennom Forbordsfjellet, har hatt gjennomslag. Den siste salven ble skutt av ordførerne Eli Arnstad i Stjørdal kommune og Anita Sand i Levanger kommune.

Nye Veier er byggherre for ny E6 mellom Kvithammar og Åsen i Trøndelag. Totalentreprenør for prosjektet er Hæhre Entreprenør AS. Det er totalt fem tunneler i prosjektet, hvorav Forbordsfjelltunnelen med sine 6100 meter blir den lengste.
Tunnelen er hittil den lengste i Nye Veiers veiportefølje. Den tar også over førsteplassen etter Hitratunnelen som med sine 5645 meter var Trøndelags lengste veitunnel.
Første salve i Forbordsfjellet ble skutt 22. februar 2022. Siden den gang har det blitt drevet tunnel fra begge sider av fjellet. Halvannet år senere møttes tunnelløpene på midten med en siste salve. Ordførere i Stjørdal og Levanger kommuner fikk æren av å trykke på knappen.
– Trygg og sikker vei er sentralt for lokalsamfunnet her oppe. Dessuten vil hele landet tjene på at vi oppgraderer E6 fra tofelts til firefelts motorvei, sa Arnstad i sin tale.
Veiprosjektet er planlagt åpnet i 2027. Arbeidet har foreløpig gått som planlagt, og samarbeidet mellom Nye Veier og Hæhre har vært godt.
– Nye Veier er godt fornøyde med Hæhres leveranse så langt. Vi involverte dem tidlig i prosjektets samhandlingsfase, og ser nå at en solid plan har gitt resultater. Raskere tunneldrift, reduserte kostnader og ikke minst; ingen alvorlige personskader, er det som gleder oss mest knyttet til arbeidet med Forbordsfjelltunnelen, sier prosjektsjef i Nye Veier, Lars Erik Moe.
Arbeidet i Forbordsfjelltunnelen har så langt tatt 193 000 timer. Det er sprengt 1 million kubikkmeter stein, som tilsvarer 125 000 lass på lastebil eller ca. ti Nidarosdomer.
For Hæhre markerer gjennomslaget i Forbordsfjellet også en viktig milepæl.
– Det er den lengste toløpstunnelen vi har bygget i Hæhres historie. Det gleder oss at vi får ta del i utviklingen av fremtidens infrastruktur. Prosjektet har gitt muligheter for lokale underentreprenører og lærlinger, som får verdifull erfaring de kan ta med seg videre, sier prosjektleder i Hæhre, Reidar Løvhaugen.
Kontakter
Lars Erik MoeProsjektsjefNye Veier
Tel:+47 908 99 486lars.erik.moe@nyeveier.noBilder



Om oss
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Nye Veier starter planarbeid for ny E39 Bilstad-Bue5.3.2025 05:00:00 CET | Pressemelding
Nye Veier starter planarbeid for ny E39 mellom Bilstad i Lund kommune og Bue i Bjerkreim 5. mars 2025. Fristen for å gi innspill til planoppstarten er 25. april 2025.
Nye Veier og AF Gruppen har signert kontrakt for bygging av E6 Roterud - Storhove25.2.2025 15:06:24 CET | Pressemelding
AF Gruppen og deres rådgiver Norconsult skal bygge 23 kilometer ny firefelts motorvei langs Mjøsa for Nye Veier.
Anleggsstart på rv. 1325.2.2025 10:30:58 CET | Pressemelding
Nye Veier starter nå arbeidet med å forbedre riksvei 13 mellom Djupevik og Kviturtunnelen i Ullensvang kommune. Dette er en viktig del av arbeidet med å sikre og oppgradere veien fra Skare til Voss. Prosjektet vil gi en tryggere og mer effektiv vei for alle trafikanter.
Mesta skal drifte for Nye Veier29.1.2025 07:29:28 CET | Pressemelding
Nye Veier har tildelt Mesta AS driftskontrakt for selskapets veistrekninger i Sør-Norge.
Reguleringsplan for E18 Kragerø – Bamble er ute på høring27.1.2025 10:43:23 CET | Aktuelt
Nye E18 Kragerø – Bamble er ca 17,5 kilometer og planlegges som firefelts motorvei med fartsgrense 100 km/t. Planforslaget legger opp til en vesentlig grad av gjenbruk av dagens E18. Dette sikrer naturverdier og gir reduksjon i arealbruk og klimagassutslipp.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom