Flere godstog og færre persontog på Rørosbanen
Som følge av at Dovrebanen er stengt, har Jernbanedirektoratet besluttet å gi godstrafikk prioritet på Rørosbanen. Fra mandag 4. september blir antall persontog mellom Hamar og Røros redusert fra seks til to daglige avganger hver vei, mens antall godstog øker tilsvarende fra to til seks daglige avganger.
– Det er kritisk viktig for samfunnet at gods får prioritet på den gjenværende kapasiteten vi har mellom Oslo og Trondheim nå når Dovrebanen er stengt, sier avdelingsdirektør Erik Lund i Jernbanedirektoratet.
Erstatter rundt 220 trailere hver dag
Jernbanedirektoratet har i dialog med Bane NOR og SJ kommet fram til endringene i ruteplanen, som vil gi en tredobling av antall godstog som frakter varer langs Rørosbanen. Økningen tilsvarer om lag 220 trailere daglig, som ellers ville beslaglagt veikapasiteten på strekningen Oslo – Trondheim.
– Vi klarer dessverre ikke å få plass til alle godstogene som skulle kjørt på Dovrebanen, men ved å prioritere gods på Rørosbanen får vi en best mulig løsning for å sikre banegående vareforsyning i Norge. Med tog kan vi frakte store volum mat og andre nødvendige varer mellom landsdelene på en effektiv, trygg og miljøvennlig måte, sier Lund.
Buss for tog
Som konsekvens av økningen i antall godstog, må togpassasjerene på Rørosbanen belage seg på færre avganger og buss for tog som erstatning for avgangene som blir kansellert.
– Vi har stor forståelse for at dette er frustrerende for alle de som foretrekker å reise med toget. Det er enklere og bedre å frakte personer med buss for tog enn å flytte store mengder gods over på andre transportformer, og vi må prioritere det som er best for samfunnet. Derfor har vi bedt SJ om å redusere antall avganger på Rørosbanen, forteller Lund.
Lund roser SJ for at selskapet har vist forståelse for de samfunnsmessige behovene i denne ekstraordinære situasjonen. – Dette er ikke en god situasjon for SJ og alle passasjerene, og vi setter derfor stor pris på at SJ både vil ivareta passasjerene med alternativ transport, og at de har vist forståelse for situasjonen, sier han.
Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Turister og passasjerer i nord er mest fornøyd19.9.2024 11:53:56 CEST | Pressemelding
De mest fornøyde togpassasjerene er på fritidsreise. Blant togselskapene er det SJ Norge, som kjører Dovrebanen og Nordlandsbanen, som har høyest kundetilfredshet, ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse.
Togpassasjerer på fritidsreise mest fornøyd19.6.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Årets andre kundeundersøkelse viser en liten oppgang i tilfredshet blant togpassasjerene etter en krevende vinter.
Marie Beate Rise blir ny direktør for Norsk jernbanemuseum29.4.2024 10:15:00 CEST | Pressemelding
Rise tiltrer 5. august, og kommer fra stillingen som daglig leder på Prøysenhuset. –Jeg ser veldig fram til å ta fatt på oppgaven, sier Rise.
Værutfordringer ga litt mindre fornøyde togpassasjerer21.3.2024 13:00:00 CET | Pressemelding
Første kundetilfredshetsundersøkelse for 2024 viser en nedgang i tilfredshet blant passasjerene, det kalde været i starten på året ga utfordringer med punktligheten og avvik.
Togpassasjerene er litt mindre fornøyde18.12.2023 15:30:00 CET | Pressemelding
Årets siste kundeundersøkelse, gjennomført av Jernbanedirektoratet, viser at passasjerene er litt mindre fornøyde med togtilbudet. For de reisende er det spesielt punktlighet og avviksinformasjon som trekker ned.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom