Yrkesfagopplæringen har blitt mer tilpasset arbeidslivet
De nye lærerplanene for yrkesfag har gitt mer praktisk opplæring og forbereder elevene bedre til arbeidslivet, viser en ny rapport.
– Dette er del av en positiv trend vi ser for yrkesfagene, sier direktør Morten Rosenkvist i Utdanningsdirektoratet.
– Det er veldig positivt at endringene i læreplanene både faller i god jord hos lærere og øker motivasjonen til elevene, sier Morten Rosenkvist.
Utdanningsdirektoratet evaluerer systematisk endringene i yrkesfagopplæringen etter innføring av nye læreplaner og strukturendringer i utdanningen.
– De nye læreplanene er ambisiøse og setter store krav til elever, verksted og utstyr. Da er det godt å se at mange elever er mer motiverte, og at det er god sammenheng mellom hva elevene lærer og det de trenger ute i yrkeslivet, sier Rosenkvist.
Evalueringen viser også at skolene er mindre preget av teoriundervisning i klasserom.
Motivert av praksisplass
Både lærere og elever er intervjuet i Utdanningsdirektoratets evaluering av fagfornyelsen. Over halvparten av elevene oppga at praksisen gjorde dem mer motivert til å fullføre videregående.
— Elevene trives når de er ute i bedrifter og får prøvd seg i det virkelige arbeidslivet. Vi ser at det å være en del av et yrkesfellesskap er viktig for motivasjonen, sier Rosenkvist.
Skal sikre god undervisning
Utdanningsdirektoratets nyeste rapport er en del av en større evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag, som ble innført fra høsten 2020. Evalueringen pågår samtidig som reformen gjennomføres i skoler og bedrifter, og avsluttes i 2025.
— Det er viktig for oss å følge med på implementeringen av læreplanene, slik at rammene for undervisningen kan forbedres og tilpasses. På den måten kan vi sikre at opplæringen blir så god som mulig for elever og lærlinger fremover. En viktig suksessfaktor har vært å utvikle innholdet i læreplanene i tett samarbeid med partene i arbeidslivet sier Rosenkvist.
Her kan du lese mer om evalueringen av fagfornyelsen for yrkesfag
Positiv trend for yrkesfagene
— At yrkesfagopplæringen har blitt mer tilpasset arbeidslivet er en del av et større bilde vi ser, med en positiv utvikling for yrkesfagene, sier Rosenkvist.
— Med et lite unntak for helsefag, er det flere som både søker seg til og som gjennomfører yrkesfagutdanning. Det er stadig flere bedrifter som ønsker å ta imot lærlinger og aldri har så mange inngått lærekontrakter som i 2022.
Ny statistikk viser at nesten 83 prosent av de som bestod fag- eller svenneprøven i 2021 og 2022 er i jobb ett år etter avslutta utdanning. Aller best har det gått for de som har tatt bygg- og anleggsteknikk.
Her kan du se statistikk og analyse av den ferske sysselsettingsstatistikken.
Antallet nyutdannede fagarbeidere som er i arbeid etter ett år har økt med om lag 7 800 personer, eller mer enn tre prosentpoeng på seks år.
Her finner du oversikt over Udirs statistikker for yrkesfag.
Kontakter
Pressetelefon
Vi besvarer pressetelefonen mellom 08:00 – 15:45 på hverdager. For henvendelser utenfor arbeidstid, send en e-post.
Bilder
Om oss
Utdanningsdirektoratet er Kunnskapsdepartementets utøvende organ for barnehage, skole og fagopplæring og skal sette opplæringspolitikken ut i praksis.
Følg pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Nye KI-råd til skolen: – Vi må beskytte og veilede elevene29.2.2024 14:13:04 CET | Pressemelding
Utdanningsdirektoratet har utarbeidet nye råd til skole-Norge om bruk av kunstig intelligens (KI). – KI setter hele utdanningssystemet under press. Det må vi forholde oss til, både ved å beskytte og veilede elevene, sier direktør i Utdanningsdirektoratet, Morten Rosenkvist.
Udir foreslår nye tiltak for å sikre en god gjennomføring av eksamen13.2.2024 18:00:00 CET | Pressemelding
Den raske utviklingen av kunstig intelligens skaper nye utfordringer for gjennomføring av eksamen i skolen. Udir foreslår flere konkrete tiltak for våreksamen 2024, og større endringer i eksamensordningen for de neste årene.
Konferanse: Implementering av rammeplan i barnehagen – hvordan har det gått?6.2.2024 12:34:51 CET | Presseinvitasjon
Torsdag 8. februar inviterer Utdanningsdirektoratet til konferanse om hvordan rammeplan for barnehagen er tatt i bruk. Konferansen holdes i Bergen.
Pressemøte tirsdag klokken 10:00: Niendeklassingers kunnskap om demokrati og medborgerskap27.11.2023 11:15:35 CET | Presseinvitasjon
Resultatene fra den internasjonale undersøkelsen ICCS legges frem tirsdag 28. november klokken 10:00. Forskere fra NTNU presenterer den norske rapporten og svarer på spørsmål knyttet til resultatene.
Nedgang i resultatene fra nasjonale prøver9.11.2023 08:00:00 CET | Pressemelding
Årets elever på 8. trinn presterer svakere i lesing og regning sammenlignet med i 2022. I engelsk er det en liten, men positiv endring. 5. trinn gjør det noe svakere i lesing, mens prestasjonene endrer seg lite i regning og engelsk. Det viser resultatene fra årets nasjonale prøver.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom