Nye KI-råd til skolen: – Vi må beskytte og veilede elevene
Utdanningsdirektoratet har utarbeidet nye råd til skole-Norge om bruk av kunstig intelligens (KI).
– KI setter hele utdanningssystemet under press. Det må vi forholde oss til, både ved å beskytte og veilede elevene, sier direktør i Utdanningsdirektoratet, Morten Rosenkvist.
Utdanningsdirektoratet har nå publisert ni KI-råd til skolesektoren.
– Hensynet til elevenes alder og modenhet er helt avgjørende når skoler vurderer å bruke KI i undervisningen, sier Rosenkvist.
Skal oppdateres jevnlig
Rådene fra direktoratet omtaler blant annet hva elevene trenger å lære om KI, men også viktigheten av sikre løsninger, og at sektoren må prioritere kompetanse på området.
– Det er vanskelig å gi råd som fullt ut svarer ut behovet for å forstå og håndtere KI. Til det går utviklingen for raskt, og forskningen henger etter. Vi velger likevel å si det vi kan si nå, og oppdatere etter hvert som vi kan si mer, forklarer Rosenkvist.
Rådene omtaler også hvordan variasjon i opplæring og vurdering er viktig i møte med ulike chatbots.
– KI er allerede en viktig del av den verden og fremtiden elevene møter. Da er det avgjørende at vi klarer å finne metoder i skolen som sikrer at elevene får vist kompetansen sin på en rettferdig og relevant måte, sier Rosenkvist.
Må prioritere KI-kompetanse
Utdanningsdirektoratet påpeker viktigheten av at sektor tar eierskap om tematikken og utvikler en kultur hvor man forholder seg til, og tester ut KI:
– I arbeid med KI oppstår det komplekse utfordringer som er vanskelig å møte alene. Da er det helt avgjørende at lærerne får reflektert sammen og at skoler og skoleeiere prioriterer å utvikle kompetanse om KI. Det behovet kommer vi ikke unna, sier Rosenkvist.
Nøkkelord
Kontakter
Pressevakt
Send oss gjerne en e-post, så kontakter vi deg så raskt som mulig. Du kan også nå oss på pressetelefonen kl. 8.00-15.30 på hverdager.
Følg pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Nå har nesten alle elever tilgang på iPad, Chromebook eller PC13.12.2024 09:00:39 CET | Pressemelding
Flere enn ni av ti elever i grunnskolen har tilgang til egen digital enhet, viser nye tall. — Alle læremidler kan brukes klokt og uklokt. Det er hvordan og når enhetene brukes, som avgjør om undervisningen blir god, sier direktør Morten Rosenkvist i Utdanningsdirektoratet.
Svak nedgang i matte og naturfag og mange elever på lavt nivå4.12.2024 10:02:15 CET | Pressemelding
Norske elever på 5. trinn har hatt en liten nedgang i resultater i matematikk og naturfag, mens elevene på 9. trinn ligger stabilt, viser TIMSS-undersøkelsen. – Vi kan ikke slå oss til ro med at 43 prosent av niendeklassingene ligger på laveste nivå i naturfag, sier Morten Rosenkvist.
Bekymret over femteklassingers leseferdigheter13.11.2024 09:30:34 CET | Pressemelding
Årets femteklassinger gjør det litt bedre i engelsk, mens resultatene i regning og lesing går ned, viser nye tall. - Å kunne lese er helt avgjørende for å forstå og lære i alle fag. Barn må bruke tid på å lese, både på skolen og hjemme, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
1 av 6 elever i videregående har over 50 timer fravær16.10.2024 08:40:30 CEST | Pressemelding
Fraværet øker både i grunnskolen i videregående opplæring, viser ny statistikk fra Utdanningsdirektoratet. –Dette er tall vi alle må ta på alvor. Fravær kan få store konsekvenser for eleven både på kort og lang sikt, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
Små endringer i karakterene på videregående skole20.8.2024 10:02:45 CEST | Pressemelding
Karakterene er generelt litt høyere enn før pandemien i mange fag. Elevene får stadig høyere standpunktkarakter i kroppsøving og noe lavere i matematikk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom