Yrkesfagopplæringen har blitt mer tilpasset arbeidslivet
De nye lærerplanene for yrkesfag har gitt mer praktisk opplæring og forbereder elevene bedre til arbeidslivet, viser en ny rapport.
– Dette er del av en positiv trend vi ser for yrkesfagene, sier direktør Morten Rosenkvist i Utdanningsdirektoratet.
– Det er veldig positivt at endringene i læreplanene både faller i god jord hos lærere og øker motivasjonen til elevene, sier Morten Rosenkvist.
Utdanningsdirektoratet evaluerer systematisk endringene i yrkesfagopplæringen etter innføring av nye læreplaner og strukturendringer i utdanningen.
– De nye læreplanene er ambisiøse og setter store krav til elever, verksted og utstyr. Da er det godt å se at mange elever er mer motiverte, og at det er god sammenheng mellom hva elevene lærer og det de trenger ute i yrkeslivet, sier Rosenkvist.
Evalueringen viser også at skolene er mindre preget av teoriundervisning i klasserom.
Motivert av praksisplass
Både lærere og elever er intervjuet i Utdanningsdirektoratets evaluering av fagfornyelsen. Over halvparten av elevene oppga at praksisen gjorde dem mer motivert til å fullføre videregående.
— Elevene trives når de er ute i bedrifter og får prøvd seg i det virkelige arbeidslivet. Vi ser at det å være en del av et yrkesfellesskap er viktig for motivasjonen, sier Rosenkvist.
Skal sikre god undervisning
Utdanningsdirektoratets nyeste rapport er en del av en større evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag, som ble innført fra høsten 2020. Evalueringen pågår samtidig som reformen gjennomføres i skoler og bedrifter, og avsluttes i 2025.
— Det er viktig for oss å følge med på implementeringen av læreplanene, slik at rammene for undervisningen kan forbedres og tilpasses. På den måten kan vi sikre at opplæringen blir så god som mulig for elever og lærlinger fremover. En viktig suksessfaktor har vært å utvikle innholdet i læreplanene i tett samarbeid med partene i arbeidslivet sier Rosenkvist.
Her kan du lese mer om evalueringen av fagfornyelsen for yrkesfag
Positiv trend for yrkesfagene
— At yrkesfagopplæringen har blitt mer tilpasset arbeidslivet er en del av et større bilde vi ser, med en positiv utvikling for yrkesfagene, sier Rosenkvist.
— Med et lite unntak for helsefag, er det flere som både søker seg til og som gjennomfører yrkesfagutdanning. Det er stadig flere bedrifter som ønsker å ta imot lærlinger og aldri har så mange inngått lærekontrakter som i 2022.
Ny statistikk viser at nesten 83 prosent av de som bestod fag- eller svenneprøven i 2021 og 2022 er i jobb ett år etter avslutta utdanning. Aller best har det gått for de som har tatt bygg- og anleggsteknikk.
Her kan du se statistikk og analyse av den ferske sysselsettingsstatistikken.
Antallet nyutdannede fagarbeidere som er i arbeid etter ett år har økt med om lag 7 800 personer, eller mer enn tre prosentpoeng på seks år.
Her finner du oversikt over Udirs statistikker for yrkesfag.
Kontakter
Pressetelefon
Vi besvarer pressetelefonen mellom 08:00 – 15:45 på hverdager. For henvendelser utenfor arbeidstid, send en e-post.
Bilder
Om oss
Utdanningsdirektoratet er Kunnskapsdepartementets utøvende organ for barnehage, skole og fagopplæring og skal sette opplæringspolitikken ut i praksis.
Følg pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Bekymret over femteklassingers leseferdigheter13.11.2024 09:30:34 CET | Pressemelding
Årets femteklassinger gjør det litt bedre i engelsk, mens resultatene i regning og lesing går ned, viser nye tall. - Å kunne lese er helt avgjørende for å forstå og lære i alle fag. Barn må bruke tid på å lese, både på skolen og hjemme, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
1 av 6 elever i videregående har over 50 timer fravær16.10.2024 08:40:30 CEST | Pressemelding
Fraværet øker både i grunnskolen i videregående opplæring, viser ny statistikk fra Utdanningsdirektoratet. –Dette er tall vi alle må ta på alvor. Fravær kan få store konsekvenser for eleven både på kort og lang sikt, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
Små endringer i karakterene på videregående skole20.8.2024 10:02:45 CEST | Pressemelding
Karakterene er generelt litt høyere enn før pandemien i mange fag. Elevene får stadig høyere standpunktkarakter i kroppsøving og noe lavere i matematikk.
Store forskjeller i hva 15-åringer kan om økonomi27.6.2024 11:00:00 CEST | Pressemelding
Det er store ulikheter i hvor mye norske 15-åringer kan om økonomiske begreper og det å styre og planlegge egen økonomi. Det viser resultatene fra den siste PISA-undersøkelsen, der norske elever for første gang har svart på spørsmål om økonomiforståelse.
Utdanningsdirektoratet foreslår å videreføre fraværsgrensen30.5.2024 08:10:06 CEST | Pressemelding
Høringen om forslag til nye fraværsregler for videregående skole er avsluttet. De nesten 400 høringssvarene viser at det er vanskelig å finne fraværsregler som ivaretar alle hensyn. Utdanningsdirektoratet (Udir) anbefaler derfor å videreføre dagens fraværsgrense på 10 prosent, med mulighet til å unnta enkelte typer fravær. Samtidig mener Udir at flere innspill til fraværsreglene bør utredes nærmere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom