ELKO

Enorm etterspørsel etter smarte termostater

Nordmenn har for alvor fått øynene opp for smarte strømstyringsprodukter, men det er fortsatt mange som kvier seg for et fullstendig smarthjem. Nå melder Norges største leverandør av elektromateriell at «smarte» termostater rives ut av butikkhyllene.

– Av naturlige årsaker er nordmenn mer opptatt av strømregningen enn tidligere. En Wifi-termostat er en veldig enkel vei til en lavere strømregning og en typisk start til et smartere hjem, sier Tilla Elise Trippestad Berg, produktsjef i ELKO.

Hun forteller at selskapet har opplevd en markant økning i salget av deres nye Wifi-termostat, som er en helt tradisjonell og frittstående termostat, men som har mulighet for oppkobling gjennom WiFi for de som ønsker smart styring av varmekablene.

– Vi ser at flere og flere har innsett at de får både økt komfort og reduserte kostnader til oppvarming gjennom smartstyring. Samtidig er det mange som setter pris på at vi har lagt til rette for at de som ikke ønsker å benytte seg av de smarte funksjonene nå kan gjøre det i fremtiden uten å måtte kjøpe en ny termostat da, sier Trippestad Berg.

Mer bevisst på eget strømforbruk

ELKO melder at det har vært en betydelig økning i etterspørselen etter produkter som kan bidra til lavere strømregning de siste årene. Smarte termostater er nå en av de mest solgte produktene i smarthjemløsningen til ELKO.

– Det vi ser er at mange ser fremover uten nødvendigvis å gå all in. Ikke alle er klare for et fullstendig smarthjem, men de fleste er klare for enkeltprodukter som kan bidra til betydelig lavere strømforbruk, sier Trippestad Berg.

Svart er populært

Fortsatt er det den klassiske hvite termostaten som selger best, men Trippestad Berg forteller at svart stadig får en sterkere posisjon i markedet – ikke bare når det gjelder termostater, men elektromateriell generelt.

– Elektromateriell er noe alle må ha i hjemmet sitt. I dag ser man at det også er et interiørelement som mange ønsker å utnytte seg av. Folk vil ha et mer moderne uttrykk og svart er veldig i tiden. Salget av svarte termostater øker veldig, samtidig som vi innen annet materiell som lysbrytere, dimmere og stikkontakter ser at svart nå blir mer og mer populært.

Om ELKO

ELKO
Sandstuveien 68

67 79 39 00https://www.elko.no/

ELKO er Norges fremste leverandør av elektromateriell. Vi har levert stikkontakter, lysbrytere og annet elektromateriell til det nordiske markedet i over 77 år.

Produkter fra ELKO kan du finne i de aller fleste norske hjem, installert av dyktige elektrikere, og derfor sier vi at «du har kjent oss hele livet». ELKO står for høy kvalitet og holdbarhet, samtidig som vi tilbyr innovative produkter med moderne design og funksjonalitet som er tilpasset våre kunders hverdag - og morgendag.

Følg pressemeldinger fra ELKO

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ELKO på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ELKO