Fra humorgull til psykologisk spill – slik blir programhøsten på TV 2

– TV 2 skal by på et innholdsunivers som har noe for alle. Fra de kjente og kjære favorittene som har en spesiell plass i seernes hjerter, til spennende, nyskapende satsinger, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes på mediehusets høstlansering i Bergen torsdag.

– På årets høstmeny står noen av Norges fremste komikere, kjente og nyetablerte familiefavoritter, nordisk drama fra øverste hylle, norsk bredde- og toppidrett, og en ambisiøs nyhetssatsing. Denne høsten vil alle vil finne noe å se på TV 2, sier Olav T. Sandnes, sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2.

Bidrar til mediemangfold

I forrige uke ble det klart at mediehuset igjen søker om allmennkringkasteroppdraget.

– Vi er mange i TV 2 som er stolte av å gå på jobb nettopp fordi vi har dette oppdraget – som motiveres av betydningen en kommersiell allmennkringkaster har for troverdig nyhetsinnhold, for mediemangfoldet i Norge, og for produksjon av godt, norsk innhold, sier Sandnes.

– Selv har jeg store forventninger til «Familiekoden» med Katrine Moholt, hvor jeg håper både seerne og jeg plukker opp noen gode tips som foreldre. Så gleder jeg meg til en ny sesong av familiens favoritt, «Forræder», og humorserien «Kjendis AS» hvor vi får et gjensyn med Truls Svendsen, Harald Rønneberg og Thomas Numme. Ikke minst ser jeg frem til å følge alle de spennende sportssendingene vi har i vente, de neste ukenes valgdekning, og til sist selve valgnatten. Her må ingen bli overrasket hvis TV 2s tallknusere igjen er først ute med å flagge valgets vinnere.

Nylig ble det kjent at TV 2 anslår et kostnadskutt på 400 millioner kroner. Situasjonen er alvorlig for hele mediebransjen, men Sandnes understreker at TV 2s rolle og ansvar overfor den norske befolkning er uomtvistelig og ligger fast.

– Våre ambisjoner om å levere det mest attraktive og aktuelle innholdet til våre seere står fast. Vi skal fortsatt levere nyheter, engasjerende underholdning og fantastisk sport, og ellers sørge for ansvarlig drift som ikke påvirker tilbudet vårt. Jeg ser frem til det vi presenterer i dag, og er overbevist om at seerne vil gjøre det samme, avslutter Sandnes.

Her er høstens programmer – samt enkelte smakebiter på noe av det seerne kan glede seg til våren 2024

Videoklipp til bruk for pressen kan lastes ned her.

Stillbilder til bruk for pressen kan lastes ned her.

Asbjørns julekalender

Nå dukker en ny sesong av en av Espen Eckbos aller største suksesser opp på TV 2. Hver dag i adventstida er nemlig Eckbo tilbake med sin herlige karakter Asbjørn Brekke, med nye gjester i luka hver dag.

TV 2 er stolte over å kunne ønske Espen Eckbo og Asbjørn Brekke velkommen tilbake!

Asbjørn pleier å tilbringe julen alene, men i «Asbjørns julekalender», får han overraskende besøk av én ny kjendisgjest hver dag fra 1. desember og frem til julaften. Asbjørn elsker jul og julekalendere, så gjør deg klar for en koselig og morsom oppvarming til julen.

Produseres av: Seefood TV

Premiere: 1. desember

Foto: Magnus Flåto/TV 2

Ylvis mot Ylvis

«Ylvis mot Ylvis» er tittelen på Bård og Vegard Ylvisåkers aller første programserie på TV 2. Det splitter nye programkonseptet er et humoristisk musikkprogram hvor Ylvis-brødrene leder hvert sitt kjendislag som skal konkurrere mot hverandre i elleville musikalske konkurranser. Ingenting er øvd inn på forhånd, alt blir improvisert i studio, så her kan absolutt alt skje. Ylvis er blant annet kjent fra talkshowet «I kveld med Ylvis», der de ble verdensberømt for sangen «The Fox». Siden har de fulgt opp med programmer som «Stories from Norway» og senest «Ylvis i Sogn». Nå er altså de musikalske humorbrødrene klare med sitt første TV 2-program.

Som programleder har Bård og Vegard fått med seg selveste Emilie Nicolas. Etter å ha vunnet hele fire Spellemannpriser og blitt hyllet av både fans og musikkanmeldere, imponerte hun som skuespiller i komiserien «Hvite Gutter». Nå debuterer Emilie som programleder i et program fullt av humor, musikk, improvisasjon – og et brødrepar i storform.

Blant kjendisene som skal være med på moroa, finner vi Jakob Schøyen Andersen, Martha Leivestad, Calle Hellevang-Larsen, Natalie Bjerke Roland med flere.

Produseres av: Concorde TV

Foto: Tarjei Krogh/TV 2

Evig singel

«Evig singel» er en humordramaserie, der vi følger seks single mennesker mellom 25 og 50 år, som har vært single mer eller mindre hele livet. De har til felles at de ønsker å få seg kjæreste, men av ulike grunner ikke klarer det. Vi skal følge de hjemme, på jobb, på byen eller på date med en potensiell livsledsager.

Vi får ta del i deres problemer, utfordringer, oppturer og nedturer underveis. Gjennom møter med så ulike mennesker i romantiske og hverdagslige settinger, ligger alt til rette for pinlige, såre, morsomme og gjenkjennelige situasjoner.

Og rollelisten består av et skikkelig stjernelag: Lene Kongsvik Johansen, Trond Fausa Aurvåg, Kevin Vågenes, Kristine Grændsen, Amir Asgharnejad og Tuva Billing.

Premiere: Våren 2024

Foto: Petter Nervik/TV 2

Føkkings Fladseth

I serien møter vi komiker Henrik, som har innsett at det er blitt for mye reklame og reality de siste årene. Han ønsker å fremstå som mer kredibel.

Han får muligheten til å være skuespiller på Nationaltheatret og gi ut bok hos Gyldendal. Livet smiler, og nå kan han bevise at han hører hjemme blant kultureliten. Foran ham ligger en etterlengtet klassereise. I et forsøk på humor under et nachspiel spolerer han for seg selv, og generasjon «woke» reagerer med sjokk, vantro og avsky. Klassereisen får mildt sagt en bråbrems, og snart henger både bokutgivelsen, rollen på Nationaltheatret og samboerforholdet i en tynn tråd. Komikeren blir nødt til å kjempe for å renvaske sitt gode navn og rykte.

På rollelisten står kjente navn som Martha Leivestad, Jonis Josef, Frida Homlung, Lars Berrum, Steinar Klouman Hallert, Mette Alstad, Morten Ramm, Magnus Devold, Trine Wiggen, Martin Lepperød med flere.

Produseres av: The Oslo Company

Kjendis AS

I humorserien «Kjendis AS» møter du Thomas Numme, Harald Rønneberg og Truls Svendsen – tre aldrende underholdningsstjerner som innser at populariteten deres er dalende. Den nye virkeligheten oppleves brutal for de tre femtiåringene, som etter mange år i rampelyset er blitt bortskjemt med konstant oppmerksomhet fra TV-seerne.

For å klamre seg fast til showbiz starter de managementet Kjendis AS, der de tar på seg jobben som managere for andre (og mer aktuelle) kjendiser. Den nye jobben er imidlertid ikke like enkel som de trodde. Trioen havner stadig i situasjoner som avslører at de ikke alltid henger med i tiden, eller er like relevante som de en gang var. De oppdager at det er utfordrende å dekke andre kjendisers behov samtidig som de prøver å redde stumpene av egen kjendistilværelse. Og når én av dem i tillegg vil lage TV-serie uten de to andre, settes vennskapet deres alvorlig på prøve.

Med i serien er også et stjernespekket lag av kjendiser som spiller seg selv, blant andre Leah Isadora Behn, Emma Ellingsen, Jan Thomas, Morten Ramm, Aleksander Sæterstøl, Leo Ajkic, Tone Damli, Fetisha Williams og Kadafi Zaman.

Produseres av: PLAN-B

Premiere: 29. september

Kokkeskolen med Truls og Hellstrøm

I «Kokkeskolen med Truls og Hellstrøm» har den folkekjære duoen Truls Svendsen og Eyvind Hellstrøm rekruttert 12 lærevillige kjendiselever. Elevene er Kristoffer Olsen, Dennis Siva Lie, Jonas Lihaug, Siri Avlesen-Østli, Jan Tore Kjær, Frank Kjosås, Pernille Haaland, Nils-Ingar Aadne, Tuva Fellman, Selda Ekiz, Hanna-Martine Slåttland og Maud Angelica Behn.

Produseres av: PLAN-B

Premiere: 26. september

Forræder – sesong 3

22 spillere sjekker inn på Midtåsen i Sandefjord. Her skal de fullføre en rekke oppdrag og utfordringer sammen for å samle sølv til den store premien. Kort tid etter ankomst blir flere spillere trukket ut til å være forrædere, og spillet med å villede og eliminere de lojale er i gang. Men hvor tidlig klarer de lojale å mistenke og forvise en forræder? Og hvem står igjen som vinner til slutt – de lojale eller forræderne?

Dette er spillerne: Viggo Venn, Petter «Katastrofe» Kristiansen, David Mokel, Desta Marie Beeder, Oscar Westerlin, Carina Olset, Karianne Amlie, Fridtjof Såheim, Kjersti Grini, Frode Grodås, Even Northug, Marlene Stavrum, Bjørg Thorhallsdottir, Morten Thoresen, Marthe Bratberg, Tamanna Agnihotri, Eva B. Ragde, Michael Andreassen, Sunniva Rose, Tom Egeland og Jon Martin Henriksen. Spillmester er Mads Hansen.

Produseres av: Monster

Premiere: 8. september

Foto: Matti Bernitz/TV 2

Kompani Lauritzen: Tropp 2

Etter seersuksessen med «Kompani Lauritzen: Tropp 1» er ti nye deltakere klare for en ny runde i «Kompani Lauritzen: Tropp 2». Ti unge voksne som sliter med overgangen til voksenlivet skal gjennom et militært regime preget av orden og disiplin. Mestring, kameratskap og samhold står i fokus, og målet er at deltakerne skal lære å sette andre foran seg selv, erfare at man står sterkere sammen og få selvtilliten tilbake.

Her kjemper ikke deltakerne mot hverandre. De kjemper kun mot seg selv, sine egne begrensninger og sitt eget hode. Regelen er enkel: Gir de seg, er de ute.

Premiere: 23. oktober

Foto: Anton Soggiu/TV 2

Farmen

Det har vært en varm og deilig sommer på Sørlandskysten. Skjærgårdssommeren i Søgne og Ny-Hellesund er et høydepunkt for alle. På Monsøya i Ny-Hellesund ligger Fredheim Gård. Her bor Sigurd og Petrine Langfeldt med sine to barn på 9 og 12 år.

Året er 1923. Det er fem år siden første verdenskrig og Norge har i årene etter krigen opplevd en oppgangstid som har økt folks forbruk og gjort at importen har blitt større. Skipsfart har hatt sin gullalder i disse årene. Nå har dampskip så smått begynt å ta over for seilskip, men Ny-Hellesund har ikke merket så mye til dette enda. Her ligger det fremdeles seilskip til havn fra både inn- og utland i påvente av enten ny reise eller en etterlengtet perm i Kristiansand. Dette danner grunnlaget for årets «Farmen»-sesong, hvor sjømannslivet, den store verden og havet står i fokus.

Niklas Baarli er programleder, og 14 nye forpaktere er klare for høstens store tv-eventyr.

Produseres av: Strix Televisjon

Premiere: 19. september

Foto: Anton Soggiu/TV 2

Torpet

Et steinkast fra «Farmen» ligger «Torpet». Her har Gabriel Tangen bodd med sin kone Anne og deres 12 år gamle sønn Nikolai. Gabriel livnærte seg som fisker ved siden av dyrehold og jordbruk til selvberging. Nå har bruket stått tomt i nær to år. Da kona Anne gikk gjennom isen og druknet bestemte Gabriel seg for å selge dyra, pakke sakene og reise til Amerika. Siden har det ikke bodd noen på Knibe. Og det bærer det preg av. Men nå skal det igjen bli liv på det vesle kystbruket. Tre deltakere flytter inn for å drive gården, som den er blitt drevet i generasjoner. Deres hovedoppgave blir å få stedet opp å stå. Det vil si, sette opp inngjerding til dyrene, bygge et hønsehus, reparere utedoen, sette opp et drivhus og ellers ta fatt på alle oppgavene som skal til for å få Knibe til å bli et velfungerende lite kystbruk igjen.

Årets start-trio på «Torpet» er:

• Finn Olav Odde, som i 2014 var deltaker i sesong 10 av Farmen.
  • Kjell Strand, som i 2021 var deltaker i sesong 17 av Farmen.
  • Christopher Scott, sønn av Robert Scott, som var deltaker i sesong 17 av Farmen i 2021 og sesong fem av Torpet i 2022

Produseres av: Strix Televisjon

Premiere: 19. september

Foto: Fredrik Arff/TV 2

Skal vi danse – sesong 19

Denne høsten er det klart for 19 sesong av «Skal vi danse», der 12 nye kjendiser skal kjempe om den gjeve dansepokalen. Helene Olafsen og Anders Hoff er programledere, mens dommerpanelet består av Trine Dehli Cleve, Morten Hegseth og Merete Mørk Lingjærde.  Her er høstens deltakere: Hadia Tajik, Ulrikke Brandstorp, Alexandra Joner, Trude Vasstrand, Selma Ibrahim, Myra Tucker, Aslak Maurstad, Harlem Alexander, Christer Rødseth, Lavrans Solli, Stig André Berge og Fritz Aanes.

Produseres av: Nordisk Banijay

Premiere: 26. august

Bloggerne

«Bloggerne» er tilbake og Amalie Olsen Gjersøe (24) og Aurora Gude (30) er nye profiler. Sammen med Marna Haugen (42), Alexandra Joner (33), Linnea Løtvedt (22) og Sofie Karlstad (25) er dette profilene vi skal følge tett i den 19. sesongen av den populære dokusåpen.

Produseres av: Salto

Premiere var: 14. august og vises mandag til onsdag.

Fling – sesong 2

Etter et brudd må Ada tilvenne seg singellivet i det gamle kollektivet. Romantisk humordrama om hvordan venner roter med – og roter det til for – hverandre.

I sesong 2 får vi se at Ada prøver å date utenfor omgangskretsen for å legge fortiden bak seg, men sliter fortsatt med å glemme Philips følelser. I kollektivet lurer det skjulte forhold og undertrykte følelser, som alle skjermer Ada for, for å ikke gjøre vondt verre. Alle åtte episodene blir publisert premieredagen.

Premiere: 8. september

God morgen Norge

Endelig er «God morgen Norge»-gjengen på plass igjen. De byr på sterke historier, rørende møter og god stemning i sofaen. Espen Fiveland, Desta Marie Beeder, Peter Bubresko og Vår Staude kommer hjem til deg på morgenkvisten mandag til fredag fra kl. 06.55.

Produseres av: Mastiff

Premieren var 14. august

Jakten på kjærligheten – sesong 20

Nok en gang skal fire håpefulle bønder begi seg ut på et kjærlighetseventyr. Gjennom 19 sesonger av «Jakten på kjærligheten» har vi sett at det absolutt er mulig å finne kjærligheten på TV. Hele 28 par har funnet kjærligheten, og 15 barn er kommet til verden. Jubileumssesongen vil ledes av programleder Jan Thomas, og det blir som alltid en spennende reise sammen med modige bønder og friere.

Produseres av: Fremantle

Premiere: 4. september

Foto: Erik Edland/TV 2

Camp Kjær

I serien «Camp Kjær» følger vi seks ungdommer fra Furuset og deres møte med verdens raskeste lagidrett. Gjennom vinteren skal disse seks utvalgte konkurrere i ulike temaer innen ishockey. En feelgood serie spekket av humor, konkurranseinstinkt og mestringsfølelse. Jan Tore Kjær er programleder og hovedtrener for laget. Flere kjente hockeyprofiler, som Erik Follestad og Patrick Thoresen er med i serien som dommere.

Produseres av: Rammelaus

Premiere: 14. september

Foto: Håvard Solem/TV 2

Familiekoden

I «Familiekoden» følger vi ni familier, der foreldrene har valgt helt ulike måter å oppdra barna sine på. Kamerateam følger familien tett i hverdagen mens de får morsomme og krevende oppgaver som setter familiene på prøve. I etterkant får foreldrene se video av både seg selv og de andre, noe som utløser gode diskusjoner og sterke følelser rundt hvordan man tar ulike valg som foreldre. Programleder er Katrine Moholt, mens psykolog og tidligere barneombud Reidar Hjermann er ekspert.

Produseres av: Monster

Foto: The Oslo Company/Helene Kjærgaard Sviland/TV 2

Kronprinsparet – vårt Norge

Få kjenner Norge bedre enn kongehuset, og få er så trent på å møte mennesker, få i gang samtaler, bryte isen og skape fortrolighet hos dem de møter som de kongelige.

I den nye dokumentarserien «Kronprinsparet – vårt Norge» får seerne for første gang – fra kronprinsparets eget perspektiv, se hvordan de forbereder seg til disse møtene. Vi får innblikk i hvilke forventninger de har, og hva de tar med seg av seg selv og sine interesser når de møter folket.

I serien følger vi kronprinsparet på fem ulike reiser rundt i Norge, der de tar seg god tid sammen med menneskene de møter, og på stedene de besøker. Gjennom disse besøkene ønsker kronprinsparet å sette søkelys på steder, mennesker, miljøer og aktiviteter de har et spesielt engasjement for. Dokumentarteamet gjør også egne opptak i de fem lokalmiljøene for å portrettere menneskene kronprinsparet møter, og deres opplevelser av besøket.

Produseres av: The Oslo Company

Foto: Christoffer Andersen/TV 2

Mitt mikroliv

I serien «Mitt mikroliv» følger vi seks nordmenn som ikke lar det bli med drømmen, men som tar steget ut og bytter ut eneboligen med mikroboliger og en helt ny livsstil.

I serien blir vi kjent med småbarnsforeldrene Julie Valsø (29) og Espen Valsø (30), som sammen med sine to barn flytter fra hus og hage til en ombygget van på 10 kvm. De drømmer om å finne tilbake til hverdagskjærligheten på rundreise i Europa. Nyskilte Michael Matzinger (54) bryter opp fra alt han kjenner og flytter fra 200 kvm i Bærum til et mikrohus i skogen. Single Maria Lønnemo (31) er en drømmer som må pushe grenser for å kjenne at hun lever. Hun har tatt jegerprøven for å skaffe sin egen kortreiste mat. Og Erik Svenningsen (25) bor hjemme hos mor og far mens han bygger mikrohuset som skal bli hans første egne bolig, hvor han og kjæresten Sandra Trivander (25) skal bo.

Felles for disse ulike menneskene er at de tar et tydelig standpunkt mot overdrevent forbruk og overflod, og søker mot det håndterbare og ukompliserte for å finne kjernen i seg selv. Vi blir med dem i en inspirerende prosess når de bryter med det kjente og bygger et nytt miljø- og klodevennlig mikroliv.

Produseres av: STV

Premiere: 14. september

Foto: TV 2

Petter – der ingen vil bo

Gjennom sitt sterke engasjement for mennesker som faller utenfor har dokumentarskaper Petter Nyquist blitt kjent med mange som lever utfordrende liv i belastede kommunale bygårder. Nå flytter han inn i en kommunal bolig i 40 dager for å dokumentere menneskene som har havnet utenfor det gode selskap i verdens rikeste land, i dokumentarserien «Petter – der ingen vil bo».

I dokumentarserien får seerne følge Petter når han flytter inn i en av de 600 kommunale leilighetene som ligger samlet på et mindre område på Torshov i Oslo. I nabolaget bor enslige, uføre, personer med rus- og psykiatri-utfordringer og barnefamilier side om side. Felles for dem alle er at de av økonomiske, helsemessige eller sosiale årsaker ikke klarer å skaffe seg et egnet sted å bo.

Hva gjør det med livskvaliteten når så mange mennesker med ulike utfordringer plasseres tett sammen? Hvordan skaper beboerne trygghet i en uforutsigbar hverdag? Og hva gjør det med barn å vokse opp her?

Produseres av: Teddy TV

Premiere: 31. august

Tina – Jakten på en drapsmann

I denne undersøkende dokumentarserien følger vi en av Norges fremste gravejournalister, Hans Petter Aass, i jakten på Tina Jørgensens morder. Den unge kvinnen som aldri kom hjem etter en bytur i Stavanger i år 2000 og fem uker senere ble funnet brutalt drept i en kum ved Bore kirke på Jæren. Saken rystet hele Norge, og er tross flere runder med etterforskning aldri blitt løst. Fortsatt er ingen dømt for drapet på Tina.

Sammen med blant andre kriminalanalytiker Siri Stedje og krimforfatter og tidligere etterforsker Jørn Lier Horst, går Aass gjennom saken på nytt for å forsøke å finne nye svar.

Horst forteller om et drap som skiller seg fra typiske drap begått i affekt. Gjerningspersonen ser ut til å ha handlet planmessig og organisert, og har lagt mye arbeid i å skjule sine spor. Tina-saken er en sjeldent kompleks sak som har store hull i tidslinjen. Dette kan være mye av grunnen til at drapsmannen fortsatt ikke er tatt.

Kriminalanalytiker Stedje har analysert observasjoner rundt åstedet og Tinas antatte vei hjem den kvelden for mer enn 20 år siden. Hun har funnet nye, oppsiktsvekkende detaljer om kvelden Tina forsvant. Kan svaret på hva som skjedde med Tina ligge et helt annet sted enn hittil antatt?

Produseres av: Novemberfilm

Premiere: Oktober

Foto: Privat/TV 2

Hva hendte med Dung?

22 år gamle Dung Tran Larsen fra Bergen kom hjem med sitt nyfødte barn en sommerdag i 2007. Kort tid etter forsvant hun sporløst. Etter en av Norges dyreste etterforskninger står politiet fortsatt uten klare svar på hvor hun ble av. Nå kommer det true crime-serie på TV 2 om den mystiske forsvinningen.

True crime-serien forteller Dungs historie, ser nærmere på den omfattende etterforskningen, og undersøker om det er nye spor eller tips som kan føre til en oppklaring.

Produseres av: Mothership Entertainment

Åsted Norge

«Åsted Norge» er tilbake med sesong 16 i høst. Følg jakten på ettersøkte forbrytere og hjelp politiet med å oppklare uløste kriminalsaker. Jens Christian Nørve leder programmet som ønsker å gjøre Norge tryggere. Med seg har han et ekspertpanel bestående av krimforfatter og tidligere politietterforsker Jørn Lier Horst og advokat Kristin Fagerheim Hammervik, samt de to nye representantene fra politiet denne sesongen, Tor Kallmyr og Ingrid Tveit fra Kripos. Kallmyr har erfaring som drapsetterforsker, og Tveit jobber i Cold Case-gruppa.

Produseres av: Mastiff

Premieren: var 21. august

Valg 2023

11. september skal det avgjøres hvem som skal styre Norges kommuner og fylker de neste fire årene. TV 2 gir velgerne en bred og omfattende dekning fram mot valgdagen. På TV 2 Direkte, TV 2 Nyheter og TV 2 Play blir det en rekke valgsendinger, med to partilederdebatter som de store høydepunktene – i tillegg til selve valgnatt-sendingen mandag 11. september. Partilederdebattene sendes direkte tirsdag 29. august og onsdag 6. september. Den første debatten holdes i TV 2s studio i Media City Bergen, den andre går fra Deichman i Bjørvika i Oslo. Partilederdebattene ledes i år av Arill Riise og Yvonne Fondenes. Mens Riise har ledet disse debattene på TV 2 siden valget i 2015, blir det debut for Fondenes i akkurat denne rollen.

TV 2s valgprogrammer:

• Tallknuserne – premiere på TV 2 Nyheter og TV 2 Play 24. august kl. 17.30.
  • Valgkveld – premiere søndag 27. august kl. 21.15 på TV 2 Direkte, TV 2 Nyheter og TV 2 Play.
  • Partilederdebatter – tirsdag 29. august (Bergen) og onsdag 6. september (Oslo) kl. 21.40 på TV 2 Direkte, TV 2 Nyheter og TV 2 Play.
  • Bakrommet – tirsdag 29. august og onsdag 6. september, før og etter partilederdebattene (fra kl. 19.00) på TV 2 Nyheter og TV 2 Play.
  • Valgvorspiel – søndag 10. september kl. 20.00 på TV 2 Nyheter og TV 2 Play.
  • Valgnatt – mandag 11. september kl. 19.00 på TV 2 Direkte, TV 2 Nyheter og TV 2 Play.
  • Partilederutspørring – mandag 11. september på TV 2 Direkte, TV 2 Nyheter og TV 2 Play.
  • Valgmorgen – tirsdag 12. september kl. 06.00 på TV 2 Nyheter og TV 2 Play.
  • TV 2 Nyheter – På TV 2 Nyheter blir det egne valgsendinger kl. 08.00 hver morgen fra 28. august, og vi skal selvfølgelig ha storbydueller og lokale debatter fra en rekke norske kommuner.
Foto: Fredrik Varfjell/NTB/TV 2

TV 2 Sporten

Intenst, nervepirrende og dramatisk. Det er bare noen av stikkordene for sportshøsten på TV 2. Aldri før har tilbudet av norsk sport vært større på TV 2, og det er derfor vi kaller oss hjemmebanen for norsk idrett.

Det er klart for serieinnspurt i våre øverste fotballigaer for kvinner og menn. I Eliteserien jages Bodø/Glimt av et Viking på gulljakt, mens Vålerenga-kvinnene herjer i Toppserien. Nå skal det avgjøres. Alle kampene i våre øverste divisjoner for kvinner og menn kan du se på TV 2 Play.

Kan Ståle Solbakkens menn håpe på et mirakel i EM-kvalifiseringen eller blir det Nations League som blir Norges vei til EM? Alle kvalifiseringskampene for herrelandslaget sendes på TV 2 og TV 2 Play i høst. I tillegg til en rikholdig meny av privatlandskamper for kvinner og menn. Vil Hege Riises kvinner reise seg etter en sommer med mye intern uro i landslagstroppen?

Ingen høst uten Champions League. Selve rosinen i pølsen for fotballfolket. Denne gang med to nordmenn i hovedrollen. Vil Erling Braut Haaland og Manchester City fortsette sin store dominans? Eller kan Martin Ødegaard lede Arsenal til topps i Europa mot storheter som Real Madrid, Barcelona, Bayern München og Napoli?

Til manges store glede er også Manchester United tilbake i den gjeveste europeiske turneringen. Alt ligger til rette for nervepirrende Champions League-kvelder på TV 2 i høst. De første kampene i gruppespillet starter 19. september.

Foto: Terje Bendiksby/NTB

Hjemmebanen for norsk idrett

Allerede i slutten av august kastes Rema 1000-ligaen i gang for kvinner og menn. Det er knyttet stor spenning til hvordan Kolstad vil håndtere den økonomiske situasjonen klubben er i og hvordan det vil påvirke prestasjonene på banen. Og hva med Vipers Kristiansand – vil de fortsette sin store dominans på kvinnesiden? Alle kampene sendes direkte på TV 2 Play.

Høsten byr også på landslagshåndball på TV 2 – med henholdsvis Gjensidige Cup for herrelandslaget og Posten Cup for kvinnelandslaget.

15. september går startskuddet for årets Fjordkraft- og Bambusa-liga i norske ishaller. Kampen om «bøtta» blir garantert like jevn og spennende som i fjor. Alle kampene i Fjordkraftligaen og Bambusaligaen sendes direkte på TV 2 Play.

Alle eliteseriekampene i basketball, volleyball og innebandy kan du også se direkte på TV 2 Play.

Foto: Geir Olsen/NTB/TV 2

Jakter nye VM-gull

Også i år kan seerne glede seg til mye god vintersport på TV 2. Det store høydepunktet for mange vil være VM i skiskyting i Nove Mesto i februar. TV 2 og NRK deler rettighetene til mesterskapet, men før den tid skal Johannes Thingnes Bøe og resten av landslaget prikke inn formen i verdenscupen. Fra 8. desember sender TV 2 rennene fra Hochfilzen i Østerrike.

Seerne kan også forvente fart, spenning og mye action når alpinlandslagene sesongdebuterer i Sölden 28. oktober. På nyåret sender TV 2 også det legendariske rennet fra Kitzbühel i Østerrike. I tillegg består vintermenyen til TV 2 av langrenn og hopp etter jul.

Spenn dere fast for en heftig sportshøst på TV.

Foto: TV 2 Play/C More

Estonia

28. september 1994 døde 852 mennesker i det som er den verste skipskatastrofen i fredstid i Norden. MS Estonia var på vei fra Tallinn til Stockholm da passasjerfergen sank i Østersjøen. Dramaserien Estonia forteller historien om forliset og hvordan tre land (Sverige, Estland og Finland) håndterte katastrofen. Serien belyser konsekvensene av ikke å finne en fullverdig forklaring på hva som skjedde.

Premiere: Oktober

Foto: TV 2 Play/C More

Ondskan / Ondskapen

Basert på Jan Guillous bestselgende roman, fortelles historien om unggutten Erik Pontis oppvekst med en voldelig stefar, som fører til en ungdomstid fylt med vold og trakassering, før han ender opp på internatskole. På skolen møter han den vakre kantinemedarbeideren Marja, spilt av norske Thea Sofie Loch Næss. Isac Calmroth har rollen som Erik Ponti, og Gustav Skarsgård (Vikings, Oppenheimer) spiller Pontis stefar.

null
Josephine Park og Jacob Lohmann spiller hhv. agent i Etterrettningstjenesten, Margrethe Franck, og spesialstyrkesoldat, Niels Oxen, i den nye serien som har premiere på TV 2 Play denne høsten. Foto: Mike Kollöffel/TV 2

Oxen

Den danske spenningsserien Oxen forteller historien om krigsveteranen Niels Oxen, en tidligere spesialstyrkesoldat som blir fratatt sine militære oppgaver etter å ha blitt urettmessig arrestert for besittelse av narkotika. Når eieren av et skogsområde blir funnet myrdet blir Oxen hovedmistenkt.

Situasjonen eskalerer når han blir rekruttert av den danske etterretningstjenesten til å gå undercover for å løse saken. Plutselig befinner Oxen seg i sentrum av grufulle drap og mysterier. Jacob Lohmann (Den som dreper, Forbrytelsen) har rollen som Niels Oxen, og spiller blant annet med Ellen Hillingsø (Rita) og Birgitte Hjort Sørensen (Borgen). Serien består av seks episoder og baserer seg på Jens Henrik Jensens bestselgende bokserie ved samme navn.

Håvard SolemKommunikasjonsansvarlig

Farmen/Torpet (inkl. kjendis), Familiekoden, Ylvis, God morgen Norge, TV 2s høstlansering, TV 2s valgsendinger 2023, Åsted Norge

Tel:+47 934 35 922havard.solem@tv2.no

Siril Vatne MelingKommunikasjonsansvarlig

Kompani Lauritzen, Kompani Lauritzen: Tropp 2, Skal vi danse, Kjendis AS, Petter - der ingen vil bo, Mitt mikroliv, Hva hendte med Dung, Norge bak fasaden, Huskestue

Tel:+47 970 43 166siril.vatnemeling@tv2.no

Nina EnghKommunikasjonsansvarlig

Hver gang vi møtes, Skal vi danse, Forræder, Kokkeskolen med Truls og Hellstrøm, Rydderevolusjonen, Sommerhytta, Bloggerne, Bleep, Kids in crime, I fyr og flamme, Fling og Funkyfam.

Tel:+47 916 05 816nina.engh@tv2.no

Følg pressemeldinger fra TV 2

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TV 2