Kroppen anno 2024 – Uke 6 hjelper undervisere med å knuse myter og oppklare misforståelser

For skoleåret 2023/2024 har over 8000 lærere og helsesykepleiere fått invitasjon til å delta i Norges største seksualitetsundervisningskampanje. Etter ønske fra norske undervisere setter Sex og Politikk temaet «Kropp, myter og misforståelser» på timeplanen!

Dette skoleårets Uke 6-kampanje fra Sex og Politikk har fokus på «Kropp, myter og misforståelser».

Norges mest populære undervisningsopplegg for seksualitetsundervisning i skolen, Uke 6, hadde rekordstor pågang fra undervisere i skoleåret 2022-2023. Det lover godt for det viktige forebyggende arbeidet undervisere gjør for å motvirke illevarslende statistikk rundt seksuelle krenkelser blant barn og unge i Norge i dag.

Uke 6 har blitt synonymt med «seksualitetsundervisningsuka» i norske grunnskoler og media. De siste har årene har det også fått følge av Uke 16 for videregående skole. Ikke alle vet at det er foreningen Sex og Politikk som står bak dette konseptet.

Undervisningsmateriellet Uke 6 og Uke 16 er gratis tilgjengelig, blir jevnlig oppdatert og er tilpasset norske lærerplaner. Materiellet er tilgjengelig på nynorsk, bokmål og nord-samisk.

I over ti år har Sex og Politikk, med støtte fra Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet og Sametinget, vært den mest brukte tilbyderen av helhetlig seksualitetsundervisningsmateriell til den norske skole. Over halvparten av skolene i Norge hadde minst en lærer påmeldt i skoleåret 2021-2022, og materiellet får toppkarakterer i de årlige brukerundersøkelsene.

Sluttfasiten for skoleåret 2022-2023 ble at over 5800 undervisere på norske skoler i inn- og utland registrerte seg for å benytte seg av seksualitetsundervisningsmateriellet Uke 6 og Uke 16. Sex og Politikk har tidligere kunnet skryte av å nå skoler helt fra Longyearbyen til Lindesnes, og i forrige skoleår endatil fra Svalbard til Gran Canaria.

«Registreringstallene for forrige skoleår er tidenes rekord for både Uke 6 og Uke 16. Det inspirerer oss til å stå på for å gjøre materiellet enda bedre for det kommende skoleåret», sier seniorrådgiver i Sex og Politikk, Vilde Senje.

«Dette til tross for skuffelsen og bekymringen over drastiske kutt i støtten til dette viktige arbeidet vårt fra norske myndigheter. Vi fortsetter å jobbe hardt for å få politikere på alle plan til å prioritere seksualitetsundervisning i budsjetter og planer, og heier på alle skoler, undervisere og politisk engasjerte som framsnakker behovet for en styrking og ikke svekking av dette arbeidet», legger Senje til.

-Viktig å ta de unge på alvor

Sex og Politikk har fulgt debatten om bruk av hormonell prevensjon og økningen i antallet aborter som enkelte av landets sykehus opplever. Dette er en trend som må tas på alvor, og klasserommet er en god arena for å spre relevant og forskningsbasert kunnskap til unge.

«Det viktigste vi gjør med trender som dette er å ta de unge på alvor. Det er forståelig at enkelte velger bort ulike former for prevensjon på grunn av bivirkningene de opplever,» sier Vilde Senje og legger til: «samtidig er det viktig at unge kan ta velinformerte valg basert på fagkunnskap, og at ikke individuelle erfaringer og eksempler fra sosiale medier benyttes som eneste kilde når man skal ta stilling til hva slags prevensjon som passer for en selv.»

Temaet «Kropp, myter og misforståelser» vil gi lærere og helsesykepleiere muligheten til å ha god dialog omkring prevensjon og reproduksjon, samtidig som undervisningsmateriellet kan være en faktabasert motvekt til mye av den til tider graverende feilinformasjonen som barn og unge blir bombardert med i sosiale medier.

«Vi håper kampanjemateriellet om kropp, myter og misforståelser skal by på noen gode a-ha-opplevelser», sier Senje og utdyper: «Barn og unge av i dag står i en stri strøm av informasjon og påvirkning på alle kanter, både på godt og vondt, og det kan være vanskelig å skille fakta fra halvsannheter og personlige meninger, for ikke å si direkte desinformasjon. Hvis du for eksempel ikke vet at du kan føle på seksuell opphisselse uten at du egentlig har lyst på sex eller at ikke alle tenåringer med penis ‘bare tenker på en ting’, er det duket for misforståelser og grenseoverskridelser,» forklarer Vilde Senje, teamleder og seniorrådgiver hos Sex og Politikk.

Privat til redaksjonen:
Dersom det er ønskelig med mer informasjon om tilbakemeldinger fra undervisere, innholdet i årets Uke 6-kampanje eller undervisningsmateriellet generelt, ta gjerne kontakt med teamleder Senje på telefon 950 54 034.

Seniorrådgiver Vilde Graff Senje, Sex og Politikk. Foto: Jo Michael Studio