KIWI starter priskrig på fisk - og oppfordrer politikerne til momskutt
Helsemyndighetene anbefaler nordmenn to til tre fiskemåltider i uka, men nå viser en ny undersøkelse at fire av ti nordmenn har valgt bort fisk på grunn av pris. KIWI kutter derfor prisen på fisk for å bevise overfor politikerne hva som må til for at vi skal spise sunnere.

Det mangler ikke på gode ambisjoner fra myndighetene. Fra 2017 til 2023 var målet at nordmenn skulle spise 20 prosent mer fisk. Resultatet: Forbruket av fisk og sjømat er i dag 12 prosent lavere enn i 2015.
– Konsumet av fisk og sjømat fortsetter å synke. Folk vet at fisk er sunt og ønsker å spise mer fisk, men skal det skje, må de gode rådene bli billigere, sier kommunikasjonsdirektør Kristine Aakvaag Arvin.
Lang vei å gå
En ny undersøkelse utført av Respons analyse for KIWI viser et dystert bilde for nordmenns fiskekonsum:
- Sju av ti har valgt bort sunne matvarer på grunn av egen økonomi.
- Fire av ti har valgt bort fisk på grunn av pris.
- Når vi spør hvorfor folk ikke spiser fisk oftere, er den høye prisen den vanligste årsaken.
– Veien er dessverre lang til målet om fisk til middag to til tre ganger i uka. Samtidig vet vi i KIWI at det er mulig å endre folks vaner. Da vi i 2019 kuttet prisen på fisk tilsvarende momsen i seks uker, økte fiskesalget med hele 42 prosent. Folk tar sunnere valg, når det legges til rette for det. Med trangere tider for folk flest, mener vi det er på tide å minne politikerne om det, sier Arvin.
Sunn priskrig
Lørdag ettermiddag ble det kjent at KIWI planla momskutt på fisk fra mandag, og en konkurrent fulgte etter og sa de vil kutte 20 prosent.
- KIWI er prispresseren, og det er bare positivt at konkurrentene følger etter. KIWI skal alltid være billigst, og kutter selvsagt tilsvarende eller mer. Vi er stolte av å ha startet nok en priskrig på sunne varer, sier Arvin.
- Politikerne må ta sitt ansvar
Respons Analyses undersøkelse viser at hele sju av ti nordmenn mener politikerne burde fjerne momsen på fisk.
– Vi er trygge på at vi om seks uker har bevist at svaret på å endre nordmenns synkende fiskekonsum ligger i lavere priser. Momskuttet er kostbart, men vi tar regninga de neste ukene for å statuere et eksempel. Så håper vi at politikerne følger opp og tar sitt ansvar.
Kontaktperson for mer info:
Kristine Arvin, kommunikasjonsdirektør i KIWI: 988 44 830
Om oss
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
KIWI kutter prisene på alt alkoholfritt øl – igjen22.4.2025 15:59:06 CEST | Pressemelding
Sist KIWI kuttet prisene på alkoholfritt øl, økte salget med 135 prosent. Nå gjentas suksessen, og kjeden kutter prisene med minst 30 prosent på alt alkoholfritt øl. Priskuttet varer ut festmåneden mai.
Priskrig på frukt og grønt gir salgsboom10.4.2025 14:48:23 CEST | Pressemelding
Etter tre uker med dobbel bonus og kraftige priskutt hos KIWI, har kundene kjøpt 20 prosent mer frukt og grønt. – En seier for folkehelsa, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
Prisdryss til NorgesGruppens leverandører10.4.2025 11:16:13 CEST | Pressemelding
På et stort arrangement for NorgesGruppens leverandører på Vippa i Oslo i går kveld ble prisen for årets leverandør, årets nyhet, årets KAM og årets entreprenør delt ut. Her er vinnerne:
NorgesGruppen Servicehandel og Certas inngår ny samarbeidsavtale28.3.2025 08:56:15 CET | Pressemelding
NorgesGruppen Servicehandel og Certas, et DCC Energy-selskap, skal samarbeide i 10 nye år om å drive butikk og bilvask på Essos energistasjoner over hele Norge. Den nye avtalen betyr fullt fokus på å videreutvikle matkonseptene og bilvasktilbudet på over hundre stasjoner.
NorgesGruppen kjøper seg opp i Kaffebrenneriet26.3.2025 14:00:00 CET | Pressemelding
NorgesGruppen og Kaffebrenneriet har samarbeidet og delt eierskap i nesten 30 år. Når gründerne nå ønsker å selge seg ned er det naturlig for NorgesGruppen å kjøpe seg opp i kaffebarkjeden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom