Vi mister unge stemmer hvis de voksne ikke vokser opp
Det er ikke nok å sitte stille og se på. Alle må bidra i dugnaden for et bedre debattklima på nett.

«Fyll lommene m stein, og ta deg en svømmetur di dumme megge».
«Slutt med pisspratet ditt. Du er en skam for hele landet. Gjør oss en tjeneste og lukk kjeften og forlat landet».
«Spreng deg selv i luften».
Hvem skriver slike ting?
Da Medietilsynet viste 10–12-åringer eksempler på meldinger som kommer til norske politikere, gjettet barna at det var andre barn som sto bak. De reagerte med overraskelse, sjokk og skuffelse da de fikk vite at det var voksne som skrev slike ting til hverandre. Å bli politikere selv hadde ingen av dem spesielt lyst til.
Hets på nett får konsekvenser
43 prosent av norske lokalpolitikere har opplevd hatefulle ytringer eller trusler. Halvparten av dem har vurdert å gi seg i politikken på grunn av dette, og 15 prosent har sluttet, ifølge en undersøkelse KS gjennomførte i 2019.
Hat og trusler mot folkevalgte (2019)
I sommer beskrev Tarjei Jensen Bech, overlevende fra Utøya og fylkesordfører for Arbeiderpartiet i Troms og Finnmark, hvordan det oppleves å få meldinger som at det er “synd Breivik ikke traff bedre”: “Dette er hat som har ført til at jeg ikke greier eller orker mer å være listetopp for Finnmark Arbeiderparti. Debattklimaet er for tøft”, skrev han i en kronikk i VG.
En rekke unge lokalpolitikere fra ulike partier har fortalt i NRK at det kan koste mye å stille til valg, særlig om det kommer hets fra lokalmiljøet: “Det synes jeg er ekstremt ubehagelig. Det føles farligere når hetsen kommer så tett på”, sier Oda Sofie Pettersen fra Miljøpartiet De Grønne.
NRK: Disse politikerne nekter å la seg knekke av hets
I en utredning fra Kommunal- og distriktsdepartementet om lokalpolitikeres arbeidsvilkår i 2022 kom det fram at mange unngår debatter og vurderer å trekke seg fra politiske verv. Det ser altså ut til at trusler, hatefulle ytringer og plagsomme henvendelser fører til en betydelig grad av selvsensur. Og jo større omfanget er, desto mer alvorlige virker konsekvensene å bli. Hets ser ut til å ha størst konsekvenser for kvinner og unge voksne, ifølge undersøkelsen om lokalpolitikernes arbeidsvilkår. Dersom disse gruppene deltar mindre i den lokale offentligheten eller vurderer å trekke seg fra politikken, fører det til at viktige stemmer blir borte og ulike synspunkter kan bli dårligere representert. Dette blir igjen et demokratisk problem.
Lokaldemokati og lokalpolitikeres arbeidsvilkår (2022)
Også Medietilsynets undersøkelse fra 2021 om hets og sjikane i nettdebatten dokumenterer at hets på nett påvirker folks opplevde frihet til å ytre seg: Fem prosent av befolkningen svarer at de er blitt hetset i diskusjoner/debatter. Blant dem har fire av ti blitt mer forsiktige med å si sin mening på nett. To av ti av de som svarte at de hadde blitt hetset, hadde sluttet helt å delta i debatter.
Kritisk medieforståelse i befolkningen (2021)
Sjikane rammer skjevt
I år har Gjensidigestiftelsen og Nordic Safe Cities analysert over 10 millioner kommentarer fra Facebook-sidene til norske politikere, medier, offentlige personer og debattsider. Kartleggingen viste at hets og sjikane i den offentlige debatten rammer ulikt, og at kvinner og muslimer er særlig utsatt.
Angrep og hat i den offentlige debatten på Facebook (2023)
Hvis noen grupper blir borte eller mindre synlige i debatten og i lokalpolitikken, forsterkes en skjevhet som allerede finnes i den offentlige debatten. I dag er nemlig velgere på ytterkantene mest aktive i norsk nettdebatt. Dette ble beskrevet i Ytringsfrihetskommisjonens rapport da den kom i fjor. De mest aktive framstår også som mer polarisert enn befolkningen generelt i ulike verdispørsmål.
En åpen og opplyst offentlig samtale — Ytringsfrihetskommisjonens utredning
I motsatt ende finnes en stor og taus majoritet: 58 prosent gir aldri uttrykk for sine meninger om samfunn og politikk på internett eller i sosiale medier, ifølge Fritt Ords overvåkning av ytringsfrihetens vilkår i 2022. 29 prosent gjør det sjelden. Altså er Norge trolig langt mer preget av meninger på midten enn det debattene i sosiale medier kan gi inntrykk av.
Ytringsfrihet i en ny offentlighet (2022)
Vær ei digital nabokjerring
Akkurat nå forsker Institutt for samfunnsforskning på effekter av innsats for å redusere digital sjikane. Kan vi gjøre noe for å redusere sjikane i sosiale medier? En sentral hypotese er at det å ta avstand fra sjikane er særlig effektivt dersom det kommer fra en politisk motstander. Om det viser seg å stemme, vet du hva du kan gjøre: Si ifra når noen går over streken. Vær "ei digital nabokjerring", som en tidligere statsminister formulerte det. Særlig dersom usakligheter, spydigheter og sjikane rammer noen du er uenig med – og tenk over hvordan du selv formulerer deg, før du fyrer av gårde en melding eller et innlegg på nett. Vi kommer langt med god, gammeldags folkeskikk.
For vi kan bedre enn dette:
«Det fleskeberget bare juger. Ikke til å stole på.»
«Du er alt som er galt med verden, feiging!»
Skal neste generasjon orke å bruke sin stemme, må vi skape et rom for debatten som er bedre enn det vi har i dag – og da må barn og unge kunne forvente at vi voksne går foran.
Mari Velsand, direktør i Medietilsynet
Nøkkelord
Kontakter
Elise KureKommunikasjonsrådgiverMedietilsynet
Tel:90697334elise.kure@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
X får 1,4 milliarder kroner i bot av EU – viktig for brukernes sikkerhet, sier Medietilsynet11.12.2025 12:31:32 CET | Pressemelding
EU-kommisjonen bøtelegger X med 120 millioner euro, drøyt 1,4 milliarder kroner, for alvorlige brudd på Digital Services Act, DSA.
Medietilsynet foreslår endringer i mediestøtten19.11.2025 13:22:08 CET | Pressemelding
Flere endringer foreslås for å gjøre de direkte mediestøtteordningene mer treffsikre og forutsigbare.
Medietilsynet: DSA vil styrke brukernes rettigheter overfor sosiale medier-plattformene17.11.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens forslag om å innføre forordningen for digitale tjenester i norsk lov, og oppfordrer til å legge vekt på utfordringer på sosiale medier.
TV 2 får advarsel av Medietilsynet14.11.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet har gitt TV 2 advarsel etter flere brudd på reglene om aldersgrenser i bildeprogramloven. Tilsynet fant regelbrudd på programseriene Fighter og Norge bak fasaden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom