Har du høy utdannelse og inntekt er det større sannsynlighet for at du følger kostrådene

I undersøkelsen kommer det frem at de med høy utdannelse og inntekt i større grad følger kostrådene, og anser seg selv som sunne. Om vi slår sammen utdannelse og inntekt øker forskjellene – hvor de som har både høy utdannelse og inntekt anser seg selv som sunnest.
Generelt mener 76 prosent av befolkningen at de har et sunt kosthold. 83 prosent av de med høy inntekt svarer det samme, og 65 prosent av de med lavest inntekt sier de spiser sunt.
– Vi vet at det allerede er sosiale forskjeller i hvordan man etterlever kostholdsrådene, og at det har sammenheng med kunnskap og inntekt. Det er derfor interessant å diskutere om de nye kostrådene med et ekstra bærekraftselement, vil bidra til å øke forskjellene i helse, sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)
Tar debatten på Arendalsuka
For første gang skal bærekraft innlemmes i kostrådene. I følge NNR skal vi spise langt mer grønnsaker, frukt og belgfrukter, mindre kjøtt og ha et moderat inntak av egg og meieriprodukter. Ambisjonene er skyhøye, og oppdragsgiver Nordisk ministerråd har sagt det klart: Norden skal være verdens mest bærekraftige region innen 2030.
I forbindelse med Arendalsuka har Opplysningskontorene invitert Helsedirektoratet, politikere og ernæringseksperter til samtale om de nye kostrådene vil skape enda større sosiale forskjeller i helse?
Disse deltar: Marit Kolby, høyskolelektor og ernæringsbiolog, Oslo Nye Høyskole, Ole Berg, spesialrådgiver, Helsedirektoratet, avdeling folkesykdommer, Tove Elise Madland, medlem av Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget, Arbeiderpartiet og Eilin Lundekvam By, seniorrådgiver ernæring, Matprat.
Arrangementet "Vil nye kostråd skape større sosiale forskjeller?" finner sted 16.8 kl. 13:30 – 14:30 på Bar Barrique øl og vinstue, Teaterplassen 1, Arendal
Her er hele programmet til Opplysningskontorene i landbruket: https://www.facebook.com/events/1075948136718996
Spørsmål: Hvor uenig eller enig er du i følgende utsagn? Tallene viser andelen som er enig i utsagnet (svarer 6-10 på en 10-punkt skala der 1 betyr «helt uenig» og 10 betyr «helt enig»
Utsagn |
Alle |
Lavere utdannelse * |
Middels utdannelse * |
Høyere utdannelse * |
Jeg forsøker å følge Helsedirektoratets kostråd |
50 % |
44 % |
50 % |
61 % |
Alt i alt har jeg et sunt kosthold |
76 % |
70 % |
77 % |
86 % |
* Høyest fullførte utdannelse: Lavere utdannelse er grunnskole, videregående skole, fagskole o.l. Middels utdannelse er universitet/høyskole inntil 3 år. Høyere utdannelse er universitet/høyskole 4 år eller mer
Utsagn |
Alle |
Inntekt under 500.000 ** |
Inntekt 500-800.000 ** |
Inntekt 800-1.100.000 ** |
Inntekt over 1.100.000 ** |
Jeg forsøker å følge Helsedirektoratets kostråd |
50 % |
41 % |
51 % |
50 % |
56 % |
Alt i alt har jeg et sunt kosthold |
76 % |
65 % |
74 % |
79 % |
83 % |
** Brutto husstandsinntekt
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) uke 25 2023. 1.050 intervjuer
Nøkkelord
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noBilder

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
Melk med smak tar av – 37 % økning siden 202021.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.
Brunosten er tilbake – flere får smaken på nasjonalosten7.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter flere år med nedgang gjør brunosten comeback. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Nasjonalosten er igjen en favoritt på nordmenns brødskiver.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom