Nytt forskningsprosjekt skal hjelpe elever med kort botid i Norge med skolegangen

Skolene starter denne uken, men det er elevgrupper som trenger mer støtte enn andre.
− Elever med kort botid er en sammensatt gruppe, både når det gjelder språkbakgrunn, kulturelle erfaringer og tidligere skolegang, sier Joke Dewilde.
− Vi er stolte av å ha lansert en innovativ plattform som tilbyr en ressursorientert og flerspråklig tilnærming til læring og kunnskap for å møte utfordringene og mulighetene som disse elevene står overfor.
Det sier Tone Evensen, daglig leder og gründer hos Magisk Kunnskap.
Forskningsprosjektet Hugin og Munin i et elevperspektiv er et samarbeid med den sosiale entreprenøren Magisk Kunnskap.
Komplekst fenomen
Den pågående krigen i Ukraina viser at flerspråklighet er et komplekst fenomen.
− Vi har fått elever i skolen som ikke bare behersker ukrainsk, men også russisk i ulik grad, og som har forskjellige erfaringer og følelser knyttet til disse språkene. Det samme gjelder elever med kurdisk bakgrunn, som kanskje kan snakke kurmanji og skrive arabisk, sier Dewilde.
Forskningsprosjektet utføres av Dewilde og prosjektmedarbeider Victoria Roland, som også har vært sentral i oppstart i utviklingen av plattformen for Magisk Kunnskap.
− Hugin og Munin prøver å ta høyde for denne kompleksiteten ved å gjøre plattformen fleksibel når disse elever skal lære seg norsk, påpeker Roland.
Kan minske frafall i videregående skole
Gjennom å utvikle en forskningsbasert plattform ønsker Magisk Kunnskap å bidra til å redusere frafallet i videregående skole for elever med kort botid.
− Dette vil også øke sannsynligheten for at flere av elevene blir aktive samfunnsborgere og arbeidstakere. For den enkelte ungdom vil plattformen også kunne bidra til økt mestringsfølelse, større sosial deltakelse, samt bedre språk- og fagkunnskaper, sier Roland.
For spørsmål og utfyllende kommentarer:
Professor Joke Dewilde ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO. Telefon: 48186402.
Nøkkelord
Kontakter
Joke Dewilde
Tel:48186402joke.dewilde@ils.uio.noBilder

Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo har som sin visjon å forme framtidas skole gjennom lærer- og skolelederutdanning og skolerettet forskning og er et nasjonalt ledende miljø på disse områdene.
Instituttet er Norges ledende miljø innen fagdidaktikk, utdanningsledelse og praksisrelevant skoleforskning.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Algoritmisk tenkning og programmering: Skolene har ennå en vei å gå, viser ny skoleforskning7.4.2025 11:00:07 CEST | Pressemelding
Hva skjer egentlig med algoritmisk tenkning og programmering ute i klasserommene? En ny klasseromsstudie fra Universitetet i Oslo viser at skolene ikke er helt i mål.
— Jeg har alltid følt meg annerledes. Autismediagnosen ga meg en forklaring27.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Olav Helland (37) elsker å spille brettspill, fordi da vet man hvem sin tur det er. Det står jo i reglene. Men hva er reglene for å snakke sammen? Det er ikke alltid så lett å vite, sier han.
– Elevene trenger mer lærerstøtte7.1.2025 12:34:07 CET | Pressemelding
Norske skoler har jobbet iherdig med tverrfaglige temaer de siste årene, men ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål.
Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter. Kan skjermbruk være en del av forklaringen?9.12.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning i kompetanse til fordel for guttene siden 2014.
— Den følelsen av å sitte hjemme mens alle andre er på skolen, er helt for jævlig4.12.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
Alle er enige om at det er viktig å på skolen. Det er viktig for å lykkes i samfunnet og for å utvikle sosiale ferdigheter, språk og læring. Men hva gjør du hvis barnet ditt ikke klarer, orker eller vil gå på skolen? En professor og en fagteamleder i PPT gir deg svar i rykende fersk podkastepisode.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom