Nytt forskningsprosjekt skal hjelpe elever med kort botid i Norge med skolegangen

Skolene starter denne uken, men det er elevgrupper som trenger mer støtte enn andre.
− Elever med kort botid er en sammensatt gruppe, både når det gjelder språkbakgrunn, kulturelle erfaringer og tidligere skolegang, sier Joke Dewilde.
− Vi er stolte av å ha lansert en innovativ plattform som tilbyr en ressursorientert og flerspråklig tilnærming til læring og kunnskap for å møte utfordringene og mulighetene som disse elevene står overfor.
Det sier Tone Evensen, daglig leder og gründer hos Magisk Kunnskap.
Forskningsprosjektet Hugin og Munin i et elevperspektiv er et samarbeid med den sosiale entreprenøren Magisk Kunnskap.
Komplekst fenomen
Den pågående krigen i Ukraina viser at flerspråklighet er et komplekst fenomen.
− Vi har fått elever i skolen som ikke bare behersker ukrainsk, men også russisk i ulik grad, og som har forskjellige erfaringer og følelser knyttet til disse språkene. Det samme gjelder elever med kurdisk bakgrunn, som kanskje kan snakke kurmanji og skrive arabisk, sier Dewilde.
Forskningsprosjektet utføres av Dewilde og prosjektmedarbeider Victoria Roland, som også har vært sentral i oppstart i utviklingen av plattformen for Magisk Kunnskap.
− Hugin og Munin prøver å ta høyde for denne kompleksiteten ved å gjøre plattformen fleksibel når disse elever skal lære seg norsk, påpeker Roland.
Kan minske frafall i videregående skole
Gjennom å utvikle en forskningsbasert plattform ønsker Magisk Kunnskap å bidra til å redusere frafallet i videregående skole for elever med kort botid.
− Dette vil også øke sannsynligheten for at flere av elevene blir aktive samfunnsborgere og arbeidstakere. For den enkelte ungdom vil plattformen også kunne bidra til økt mestringsfølelse, større sosial deltakelse, samt bedre språk- og fagkunnskaper, sier Roland.
For spørsmål og utfyllende kommentarer:
Professor Joke Dewilde ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO. Telefon: 48186402.
Nøkkelord
Kontakter
Joke Dewilde
Tel:48186402joke.dewilde@ils.uio.noBilder

Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo har som sin visjon å forme framtidas skole gjennom lærer- og skolelederutdanning og skolerettet forskning og er et nasjonalt ledende miljø på disse områdene. 
Instituttet er Norges ledende miljø innen fagdidaktikk, utdanningsledelse og praksisrelevant skoleforskning.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Ny studie: ADHD-symptomer henger tett sammen med språkvansker29.10.2025 06:40:00 CET | Pressemelding
Barn med spesialundervisning i språk viser oftere tegn til ADHD-symptomer enn andre barn.
Er det fornuftig bruk av skattepenger å sende forskere på konferanser?28.10.2025 06:45:00 CET | Leserinnlegg
Flybilletter, hotellovernattinger, middager og ikke minst en ganske dyr konferanseavgift. Det koster å sende forskere på konferanse i utlandet. Er det verdt det?
Mer dybdelæring, men elevene mangler entusiasme16.10.2025 08:47:26 CEST | Pressemelding
Etter innføringen av nytt læreplanverk, har lærerne økt fokuset på dybdelæring. Men elevenes motivasjon og engasjement uteblir.
— Hvorfor skal jeg gidde å fortsette dette livet?8.10.2025 06:55:00 CEST | Pressemelding
Åtte prosent av barn og unge sliter psykisk. — Jeg var redd hele tiden. Jeg var lei meg absolutt hele tiden. Men jeg klarte ikke å sette ord på det. Ingen spurte hvordan jeg hadde det. Ingen så meg, forteller Mikkel.
Lærarane trivst, men føler seg mindre verdsett av samfunnet7.10.2025 10:55:57 CEST | Pressemelding
Det kan vi lese av dei ferske tala frå TALIS24, gjerne kalla læraranes og rektoranes undersøking.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom