Dyrevelferd i Norge og verden - en samtale mellom lovgivere fra USA, Japan og Norge

Velkommen til en spennende samtale på Arendalsuka 16. august kl.12:45 i Bystyresalen hvor politikere fra USA, Japan og Norge vil samtale om dyrevelferd. Her i Norge er en ny dyrevelferdsmelding snart klar. men burde dyrs rettigheter kjenne landegrenser?

Paneldeltakere:

• Den amerikanske kongressen, kongressmann Rodney Davis
  • Det japanske parlamentet Diet,Representantenes hus, parlamentariker Yoshio Maki
  • Stortinget, Stortingsrepresentant Sverre Myrli

For å fremme globalt samarbeid for dyrevelferd, har World Dog Alliance invitert noen av verdens fremste lovgivere for hunders rettigheter, de amerikanske kongressmennene Jeff Denham og Rodney Davis, og fra den japanske nasjonalforsamlingen Diet, Yoshio Maki.

30 millioner hunder drepes på bestialsk vis og serveres til middag hvert år i Asia. Hele 70 % av hundene er stjålne kjæledyr eller forgiftede gatehunder. Norge er et foregangsland i å beskytte internasjonale menneskerettigheter, selv om vi i stor grad etterlever dem her hjemme. Kan Norge gjøre mer også for dyrs rettigheter ute i verden?

Jeff Denham og Rodney Davis er to tidligere kongressmenn som har gjort spising av hund og katt ulovlig i USA, og Yoshio Maki jobber i dag som representant i Diet for å fremme dyrevelferdslovgivning. Sammen med vår egen mangeårige stortingsrepresentant Sverre Myrli skal de utveksle erfaringer, løfte vanskelige utfordringer og diskutere hvordan verden kan jobbe sammen for internasjonal lovgiving for våre firbente venner.

Du vil også få høre en innledning fra Word Dog Alliance grunnlegger Hiroshi Horiike som donerer hele 90 % av egen formue og dedikerer all sin tid til spesielt hunder og katter. Han vil utfordre Norge til å ta en større rolle i det globale samarbeidet og lovgivningen for kjæledyr, som ofte faller utenfor regelverk og kontroll.

Samtalene vil foregå på engelsk og det blir anledning til å stille spørsmål mot slutten av arrangementet. Det vil også være en utstilling av Hiroshi Horiike’s politiske kunst.

Vel møtt Arendalsuka 16. august kl.12:45 i Bystyresalen!

Om World Dog Alliance

World Dog Alliance
30/F, King Palace Plaza, 55 King Yip Street, Kwun Tong, Kowloon
Hong Kong