Parat

– Det er ikke mobbing som hindrer Wizz Air og Ryanair større aktivitet i Norge

Del

Den svenske flyanalytikeren Jan Ohlsson hevder Wizz Air ble mobbet ut av Norge, noe som er årsaken til at lavprisselskapene velger andre markeder. – Helt feil, sier leder for Pilotforbundet, Carl Gilbert Rego.

Leder for Pilotforbundet i Parat, Carl Gilbert Rego, sier Wizz Air ikke ble mobbet ut av Norge, men at de måtte ta et valg når det gjelder arbeidsvilkår. Foto: Trygve Bergsland/Parat.
Leder for Pilotforbundet i Parat, Carl Gilbert Rego, sier Wizz Air ikke ble mobbet ut av Norge, men at de måtte ta et valg når det gjelder arbeidsvilkår. Foto: Trygve Bergsland/Parat. Foto: Trygve Bergsland/Parat. Fri bruk

Jan Ohlsson er en av Skandinavias ledende flyanalytikere, og sier til  flysmart24.no  at skjebnen som Wizz Air fikk da det forsøkte å etablere seg på innenriks i Norge, også gjør Ryanair skeptiske til å reetablere seg her i landet.

Pilotleder er uenig med den svenske flyanalytikeren
Leder for Pilotforbundet i Parat, Carl Gilbert Rego, sier Wizz Air ikke ble mobbet ut av Norge, men at de måtte ta et valg når det gjelder arbeidsvilkår.
– Vi stod sammen for den norske arbeidsmodellen, og viste med klar tale at vi ikke finner oss i at selskaper bryter spillereglene i norsk arbeidsliv. De hadde valget om å bli og dermed følge reglene som alle andre selskaper. Når de ikke fikk anledning til å lønne ansatte på østeuropeiske vilkår og bryte norsk arbeidsmiljølov, valgte de å forlate Norge. Det er ikke på noen måte mobbing, sier Rego.

Ryanair led samme skjebne som Wizz Air
Pilotlederen viser også til Ryanairs tap i norsk rettssystem.
– Vi tok Ryanair til retten og vant i alle rettsinstanser. Ryanair valgte å ikke opprettholde baser i Norge, som følge av dette. Skulle de fortsatt her i landet ville det medført økte sosiale kostnader, innskudd til foretakspensjon, arbeidsgiveravgift, i tillegg til sykepenger, lovfestet ferie og økte lønninger til ansatte. Alt dette er kostnader Ryanair og Wizz Air klarer å vri seg unna i alt for mange land. I Norge har vi så langt klart å hindre slik utnyttelse av ansatte, sier Rego.

Oppfordring til regjering og Storting
Han ønsker seg enda tydeligere og bedre regler for etablering i Norge.
– Innenfor EU og EØS er det fri flyt av arbeidskraft, men det er ikke det samme som at det skal være fri flyt av hvilke som helst arbeidsvilkår. Vi i Pilotforbundet har gjentatte ganger bedt norske politikere gjøre det samme som Frankrike. Frankrike har innført et regelverk som gjør at alle selskaper, uansett nasjonalitet, må forholde seg til reglene i det franske arbeidslivet. Det samme ønsker vi oss her i Norge, sier Rego.

Nøkkelord

Følg pressemeldinger fra Parat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Parat

Ny rapport om generell bevæpning av politiet19.3.2025 09:50:41 CET | Pressemelding

Til redaksjonen: Rapporten finner du som vedlegg til denne saken Norges Politilederlag (NPL) i Parat har over tid endret standpunkt og går nå tydelig inn for generell bevæpning av norsk politi. Økt trusselbilde, erfaringene fra midlertidig bevæpning og internasjonal praksis er blant hovedårsakene. På oppdrag fra NPL har Pål Lagestad, professor ved Nord universitet, utarbeidet en ny rapport, som konkluderer med at det meste taler for bevæpning.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye