Feiret gjennomslag og 12.000 meter drevet tunnel
En stor milepæl ble nådd i Nye Veiers prosjekt E39 Lyngdal øst – Lyngdal vest, da gjennomslagssalven på den 3400 meter lange Rossåstunnelen ble skutt.

I regi byggherre Nye Veier og totalentreprenør Implenia Stangeland bygges nesten 10 kilometer med ny, trafikksikker E39 gjennom Lyngdal vest i Agder.
Prosjektet er spesielt, da kun 2,5 kilometer er vei i dagen. Resten er tunneler og bruer. Det skal også etableres rundkjøringer, innfartsparkering, kollektivtilbud og gang-sykkeltilførsel langs tilførselsveier. Anleggsarbeidene startet senhøstes 2021 og skal så ferdig sommeren 2025. Kontraktens verdi er 2,9 milliarder kroner.
Erstatter ulykkeutsatt vei
- Når prosjektet er ferdig, så har vi byttet ut en enda en ulykkeutsatt strekning. Nåværende E39 ligger tett på store bolig- og næringsområder, som gjennomgangstrafikken snart vil kunne løftes bort fra. Det gir bedre boforhold for alle dem som bor langs dagens strekning, og tryggere forhold for lokaltrafikken. Samtidig vet vi jo at mange vil finne veien til Handelsparken og opplevelsene der, sier prosjektsjef Harald J. Solvik i Nye Veier.
Lyngdalsprosjektet er spesielt. Nå blir nesten hele E39-strekningen flyttet inn i fjellet.
- I stort kan man si at veien har kryss ved start og slutt. Imellom er det gjennom to lange tunneler, bare adskilt av den majestetiske Kvellandsbrua som nå strekkes ut 70 meter over elva Lygna, sier Solvik.
Prosjektet fører også med seg mange synergieffekter. Den store omsetningen som anlegget representerer, betyr svært mye for lokal verdiskapning i Lyngdal og Lister.
- Vi vet at hver tredje kontrakts krone blir igjen i regionen via leveranser av tjenester og utstyr/materiell. Både leveranser til entreprenørene, men også innkjøp som anleggsfolket gjør lokalt mens de bor her, forteller Nye Veiers prosjektsjef Harald J. Solvik.
600.000 arbeidstimer passert
Hittil er over 600.000 arbeidstimer nedlagt i prosjektet. Hver eneste dag har mange mennesker sitt daglige virke her, og Nye Veier som byggherre merker at alle står på for at prosjektet skal bli så bra som man vet det skal bli.
Denne uken var man samlet langt inne i fjellet for å overvære en av de store, store milepælene i prosjektet; gjennomslag i den 3400 meter lange Rossåstunnelen. Det er to identiske løp, og dermed 6800 meter med tunnel, som tirsdag 4. juli fikk lys i begge ender og begge løp. Rundt regnet er det skutt i overkant av 1200 salver av rundt 5 meter.
- Å jobbe i tunnel er ikke bare å sprenge og få kjørt ut steinen: Fjellet må sikres med bolter og sprøytebetong fortløpende. Er det lekkasjer av vann i fjellet må det tettes. I tillegg er det helt vesentlig for oss å overvåke og logge tilstanden i bekker og vassdrag slik at disse blir minimalt påvirket av disse arbeidene. Det er med andre ord en sammensatt produksjonslinje som skal fungere, påpeker Solvik.
Ordfører skjøt gjennomslagssalven
Det var Lyngdals ordfører Jan Kristensen som fikk oppdraget med å trykke på detonasjonsknappene og skjøt salven på 1100 kilo med sprengstoff som sikret gjennomslag og lys i begge ender av tunnelen.
- Denne reisen kunne aldri blitt til uten det gode samarbeidet vi opplever med politikere og administrasjon. Derfor synes vi det var på sin plass å spørre ordfører Kristensen om han kan gi oss den ære å trykke på knappene og sette av den historiske gjennomslagssalven i dag, sier prosjektsjef Harald J. Solvik i Nye Veier.
Kontakter
Harald J. SolvikProsjektsjef
Tel:+47 977 84 919Nils Bernt RindeSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:95818472nils.rinde@nyeveier.noBilder


Om oss
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Gjøvik Graveservice bygger ny gang- og sykkelvei for Nye Veier10.4.2025 12:43:11 CEST | Pressemelding
I forbindelse med utbyggingen av E6 Storhove – Øyer skal Gjøvik Graveservice prosjektere og bygge en ca to kilometer lang gang- og sykkelvei langs fylkesvei 2522 mellom Midtskog til Måkrudgutua i Øyer kommune.
Fra fjell og stein til tunnel – markerte gjennomslag for Fåbergtunnelen31.3.2025 18:17:06 CEST | Pressemelding
14 måneder etter at den første salven ble avfyrt markerte Nye Veier og AF Gruppen at det er lys i begge ender av den 2,8 km lange Fåbergtunnelen.
Johs. J. Syltern AS skal bygge og utbedre E13619.3.2025 08:59:48 CET | Pressemelding
Nye Veier har tildelt arbeid med ny E136 ved Veblungsnes og strekningen Stuguflåten - Raudstøl i Romsdal til Johs. J. Syltern AS. Med seg har Syltern Rambøll Norge AS som rådgiver.
Nye Veier starter planarbeid for ny E39 Bilstad-Bue5.3.2025 05:00:00 CET | Pressemelding
Nye Veier starter planarbeid for ny E39 mellom Bilstad i Lund kommune og Bue i Bjerkreim 5. mars 2025. Fristen for å gi innspill til planoppstarten er 25. april 2025.
Nye Veier og AF Gruppen har signert kontrakt for bygging av E6 Roterud - Storhove25.2.2025 15:06:24 CET | Pressemelding
AF Gruppen og deres rådgiver Norconsult skal bygge 23 kilometer ny firefelts motorvei langs Mjøsa for Nye Veier.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom