Syv av ti misfornøyd med søvnen

Hele syv av ti nordmenn er misfornøyd med egen søvn flere ganger i uken. Mer enn halvparten av alle kvinner sier de har kroniske søvnproblemer og nær fire av ti menn. Det viser en stor norsk soveundersøkelse

God søvn er viktig for å fungere godt. Når vi ser andelen som melder om kroniske søvnproblemer, er tallet altfor høyt. Flere enn en av tre sier at de er misfornøyde med egen søvn alle eller nesten alle dager i uken. Det er overraskende høye tall. Nesten 60 prosent av alle kvinner har svart at de føler seg for lite uthvilt og det er de mellom 18 og 29 år som sliter mest, sier sortiments- og innkjøpssjef
Lars-Erik Ullsgård i Møbelringen.

Unge kvinner og menn over 40 er minst uthvilte

Syv av ti sier at de har vært misfornøyd med søvnen flere eller nesten alle dager i uken. Hele 47 prosent av kvinnene og 33 prosent av mennene sier de føler seg for lite uthvilt når de våkner. Mens det blant kvinner er de mellom 18 og 29 år som oftest opplever dette, 60 prosent, er det de mellom 40 og 49 år som opplever det oftest blant menn, 44 prosent. Det viser undersøkelsen Kantar har gjennomført for Wonderland.

Nordmenn skifter sjelden seng

En av årsakene til dårlig søvnkvalitet kan være sengen. Mens nordmenn i snitt skifter sofa hvert femte år, går det i snitt over 16 år før sengen byttes ut.

– Vi anbefaler at sengen byttes hvert 10. år og overmadrassen hvert femte år. I tillegg ser vi at for mange nordmenn vektlegger design og pris mer enn å finne enn seng som er tilpasset sovestilling og kroppstype. Når kundene møter våre sengeeksperter endrer de ofte preferanser, sier Ullsgård.

Oppsøk ekspert

Han sier at mangel på kunnskap og lav bevissthet for sengevalg, fører til at mange ikke får optimal søvn.

– Få tenker på sovestilling når de skal velge seng, men det er viktig. En som ligger på ryggen og det er 10 prosent av respondentene i undersøkelsen, har behov for en annen seng enn de som ligger på siden, som var nesten tre av fire. I tillegg har kroppsvekt noe å si for hardheten i sengen. Moderne senger har blant annet sonesystem, som er mykere under skuldra og fastere under hoften. De fleste har også justerbar fasthet under hoften, som gjør at du kan tilpasse sengens fasthet slik at den er tilpasset til brukeren. Heldigvis oppsøker mange butikker og får god veiledning, men en del velger dessverre å kjøpe på nett eller velger uten å få veiledning og prøveligge sengen i butikk. Da kan valget føre til redusert søvnkvalitet. Vi både intervjuer kundene og ber dem teste flere senger ordentlig før de tar valget sitt, slik at vi er sikre på at investeringen blir god, sier han.

Dyrere er nødvendigvis ikke bedre

Prisen på senger varierer betydelig, men en høyere pris sikrer nødvendigvis ikke bedre søvn. Investerer man minst 20 000 i en dobbeltseng, så er kvaliteten uansett høy nok.

– Noen tenker nok det er dyrt, men sengen er det møbelet de fleste av oss tilbringer mest tid i i løpet av et døgn. Når den bidrar til å bedre nattesøvnen i ti år betyr det at det koster i underkant av tre kroner per person per natt å ha en seng som ikke forringer søvnkvaliteten, sier han.

Ikke ta med en utligget seng til hytta

En del som kjøper ny seng, plasser den gamle på gjesterommet eller på hytta. Det anbefaler ikke eksperten.

– Det øker risikoen for dårlig søvn, enten for gjester eller når man skal slappe av på ferie eller i helger. Det bidrar ikke til at batteriene er fulladet når ferien avsluttes, sier Lars Erik Ullsgård.

Lars-Erik Ullsgård,  Sortiments- og innkjøpssjef i Møbelringen
Lars-Erik Ullsgård, Sortiments- og innkjøpssjef i Møbelringen
Lars-Erik Ullsgård, Sortiments- og Innkjøpssjef i Møbelringen

• Norsk faghandel for møbler, stiftet i 1985.
  • 70 medlemseide butikker over hele landet, fra Kristiansand i sør til Honningsvåg i nord.
  • Medlem av mobelfakta.no, med miljøsertifisering av bedrift og produksjon, samt miljø- og kvalitetssertifisering av møbler.