Panteautomat sendte Circle K Økern til pantetoppen

Circle K Økern er den bensinstasjonen i Norge som fikk inn aller mest pant i fjor. To ting kjennetegner bensinstasjonene som er best på pant – panteautomat eller pantekasse.
FORNØYD: – Vi har meget gode erfaringer med panteautomaten vår, sier daglig leder Kristian Bertelsen på Circle K Økern. Foto: Katrine Lunke

Nesten 70 000 flasker og bokser ble pantet hos Circle K Økern i fjor, som med det havnet på pantetoppen for bensinstasjoner. Stasjonen var én av 14 som fikk inn over 10 000 flasker og bokser.

Tre av bensinstasjonene på pantetoppen har installert panteautomat; Circle K Økern i Oslo, Circle K Sandvika i Bærum og Esso Havna Service i Sortland. De to Circle K-stasjonene installerte panteautomat høsten 2019, i samarbeid med Tomra. Det første året med automat ble pantemengden tredoblet hos Circle K Økern og femdoblet hos Circle K Sandvika.

– Stasjonene på Økern og i Sandvika ble valgt ut fordi våre daglige ledere der var positive til tiltaket og hadde plass til panteautomaten på stasjonen. Vi ville undersøke om dette var noe kundene ønsket. Vi forsøker å forenkle hverdagen til folk og tanken var at hvis vi gjorde det enklere å pante, ville kundene komme oftere og få gjort flere ting på samme sted. Resultatet var at panteautomatene ble veldig godt mottatt og har fungert som vi håpet, sier kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen i Circle K Norge.

Han legger til at Circle K ønsker driftserfaring med disse to maskinene før de eventuelt ruller det ut i større skala.

Pantekasser gir mye pant

Fellesnevneren for bensinstasjonene på pantetoppen som ikke har panteautomat, er at de har gjort det enkelt for kunder å kvitte seg med tomgods på stasjonen, gjennom å plassere ut pantekasser. Circle K Minnesund i Eidsvoll kommune er et eksempel på dette, som i fjor fikk inn nesten 13 000 flasker og bokser.

– På tre ulike steder inne i butikken har vi egne kasser for pant, som mange som benytter seg av. På denne måten blir det enkelt for kundene våre å kvitte seg med tomgods og vi sikrer at flaskene og boksene kommer tilbake dit de skal og resirkuleres. Det er viktig av hensyn til miljøet. Vi er opptatt av at alle ansatte skal være positive til å ta imot pant, slik at kundene opplever at det er enkelt å levere pant hos oss, sier Food Captain Christian Bergseteren på Circle K Minnesund, som anbefaler andre bensinstasjoner å kopiere ordningen med pantekasser.

Alle utsalgssteder av drikkevarer skal ta imot

– Panting er det enkleste vi kan gjøre for miljøet. Man kan pante alle steder der drikkevarer selges, og vi er glade for at bensinstasjoner tar ansvar og gjør det enkelt å pante, sier kommunikasjonsdirektør Randi Haavik Varberg i panteselskapet Infinitum.

Bensinstasjoner er omfattet av panteforskriften der det står at «utsalgssteder av drikkevarer i emballasje som inngår i panteordning, har plikt til å ta i retur rimelige mengder av tomemballasje som de selv forhandler. Ved levering til utsalgsstedene kan pantebeløpet kreves utbetalt kontant.»

– Innsamlingsbeholdere for pant kan enkelt bestilles på vår nettside, og slike kan settes opp rundt om på stasjonen. På nettsiden vår kan også bensinstasjoner og andre utsalgssteder som ikke allerede er medlem i Infinitum, gratis kan melde seg inn for å avtale henting, sier Varberg.

Bensinstasjon-pantetoppen i 2022:

1. Circle K Økern, Oslo: 69 641 (har panteautomat)
  2. Circle K Sandvika, Bærum: 51 362 (har panteautomat)
  3. Best Tovik, Tjeldsund: 32 892
  4. Esso Havna Service, Sortland: 29 463 (har panteautomat)
  5. YX Kongsvik, Tjeldsund: 17 517
  6. YX 7-Eleven Hakadal, Nittedal: 14 896
  7. Circle K Minnesund, Eidsvoll: 12 736
  8. Circle K Skei, Sunnfjord: 12 698
  9. Circle K Evenes, Evenes: 12 473
  10. Circle K Reine, Moskenes: 12 463
  11. Esso Ågotnes Bensin og Storkiosk, Øygarden: 11 943
  12. YX Dovre, Dovre: 10 368
  13. Circle K Vik, Hole: 10 238
  14. YX Gråmyra, Levanger: 10 102

Bilder

Last ned bilde
PANTEAUTOMAT: Som én av tre bensinstasjoner har Circle K Økern panteautomat. Foto: Katrine Lunke
Last ned bilde
PANT: Bensinstasjoner som selger drikkevarer er omfattet av panteforskriften og skal ta i mot pant. Foto: Katrine Lunke
Last ned bilde

Siden 1999 har Infinitum eid og driftet panteordningen på gjenvinnbare drikkevarebokser og plastflasker med pantemerke. I 2014 byttet selskapet navn fra Norsk Resirk til Infinitum.