Dekktrykket er viktigere enn du tror
NAF-magasinet Motor har testet hvor mye dekktrykket spiller inn på trafikksikkerhet og kjøreegenskaper. – Bremselengden øker og du får dårligere kontroll i regnvær når dekktrykket er feil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver.

Under Motors sommerdekktest ble en bil kjørt gjennom alle testøvelsene med tre ulike nivåer på dekktrykket. Samme sjåfør kjørte alle tre rundene.
- Med for lavt dekktrykk presterer selv et premiumdekk på nivå med et budsjettdekk. Riktig dekktrykk gjør deg tryggere i trafikken, slår Sødal fast.
Testbilens riktige dekktrykk var 2,4 bar. Med lavt og høyt dekktrykk ble bilen kjørt med henholdsvis 1,7 bar og 3,1 bar. Med for lavt trykk ble bilens oppførsel merkbart endret. Den ble tyngre å styre og vanskeligere å håndtere i kryss og rundkjøringer. Også i motorveihastighet var styrepresisjonen merkbart dårligere. Med for høyt lufttrykk i dekkene var endringene langt mindre.
- Dette viser at for lavt trykk tydelig går utover bilens egenskaper på veien, mens for høyt trykk gir mindre utslag. Men for høyt dekktrykk gir langt mer støy i bilen, sier Nils Sødal.
Bremselengden øker med 10 prosent
I én av øvelsene var det en fordel med for lavt trykk i dekkene. På tørr asfalt bremset bilen bedre. Det er fordi med mindre luft er det mer gummi mot veien og da minker bremselengden på tørr vei.
- Men dette ene punktet kompenserer på ingen måte for de alvorlige ulempene dekket med lavt lufttrykk har i de andre testdisiplinene. Vannplaningstesten avslører virkelig hvor viktig riktig dekktrykk er, sier Sødal.
På våt vei håndterer både dekkene med høyt og lavt trykk svingene langt dårligere enn dekkene med riktig trykk. Bremselengden økte med 10 prosent for dekkene med lavt trykk kontra de med riktig trykk. Dekkene med høyt trykk har omtrent samme bremselengde som de med riktig trykk.
- Dekktypen på testbilen var dyre premiumdekk. Med feil dekktrykk bremser og svinger det ikke bedre enn det kinesiske budsjettdekket Sunfull som ble testet i sommerdekktesten, sier Sødal. – Med lavt dekktrykk viser vannplaningstesten at premiumdekket får dårligere trafikksikkerhetsnivå enn det kinesiske dekket, fortsetter han.
- Les flere detaljer på motor.no
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Hver tredje meter fylkesvei er i for dårlig stand20.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Over 30 prosent av fylkesveiene er i dårlig stand. Det utgjør nær 14 000 kilometer vei. – Veiene råtner på rot, og vi frykter for at forfallet bare øker, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Dette må du sjekke før du kjøper brukt elbil19.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
På bruktmarkedet er det nå et godt utvalg av tre år gamle biler som har gjort det bra i NAF og Motors store elbiltest. – Før du kjøper brukt elbil bør du sjekke hvordan bilen gjorde det i elbiltesten da den var ny, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Revidert nasjonalbudsjett: - Riktig å ikke endre elbilmomsen15.5.2025 11:11:20 CEST | Pressemelding
Det blir ingen endringer i bilavgiftene i revidert nasjonalbudsjett. – Vi tar dette som et signal om at elbilmomsen vil ligge i ro også i statsbudsjettet til høsten, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF MC: – Det er for mange MC-ulykker14.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hittil i år har fem motorsyklister mistet livet i trafikken. Nå ber NAF MC motorsyklister om å ta ansvar.
NAF: – Ta bilen fra råkjørerne, men hold igjen på forbudene12.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Regjeringen vil gjøre det lettere å inndra biler fra råkjørere og stramme inn på reglene for mobil- og skjermbruk i bil. – Deler av forslagene rammer for bredt, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom