Svensk suksesspodkast til E24
I sommer kommer den svenske podkasten «Dynastin» til Norge og E24. «Dynastin» gir et unikt innblikk i en av Sveriges mektigste finansfamilier. Det er en historie om tragiske dødsfall, hemmelige søsken og skam knyttet til «blodpenger», men også et forretningsimperium som har endret Sverige.
Med over en halv million avspillinger er «Dynastin» den største podkast-suksessen i Svenska Dagbladets historie. Serien har frem til nå kun vært tilgjengelig for den svenske avisens abonnenter, men nå blir den også tilgjengelig i Norge hos E24.
– Som Norges største næringslivsavis er vi opptatt av å hele tiden utvide tilbudet til våre abonnenter. Med «Dynastin» mener jeg vi kommer med en veldig fin sommergave til dem som velger å bruke et par hundre kroner i måneden på journalistikken vår. Dette er virkelig en spennende historie å lytte til på stranda, i parken eller i bilen i sommer, sier administrerende direktør og ansvarlig redaktør i E24, Lars Håkon Grønning.
Et brått dødsfall
«Dynastin» starter med omstendighetene rundt finansmannen Jan Stenbecks uventede død i august 2002. Jan Stenbeck var en av svensk næringslivs mektigste, og styrte fra slutten av 70-tallet og frem til sin død investeringsselskapet Kinnevik.
I Norge er Kinnevik kanskje best kjent som den største investoren i matbutikken Oda og som en av de tidlige investorene i Zalando. I mai i år ble det kjent at Jakob Oftebro skal spille rollen som Jan Stenbeck i en ny TV-serie.
Men «Dynastin» er mer enn bare en fortelling om et familieimperium. «Dynastin» er en blanding av familiedrama og næringslivsdokumentar. Podkastserien handler ikke primært om Jan Stenbeck. Den handler om arven og hans barn: Cristina, Hugo, Sophie og lillebroren Max Stenbeck, som døde i 2015.
Og Felix Granander, den «ukjente sønnen», som i flere år var en hemmelighet - til og med for hans søsken.
Unik tilgang
– Det unike med fortellingen er at vi har fått tilgang til rom som tidligere har vært «lukket». Jeg var forberedt på stengte dører og diplomatiske svar. Stenbeck-familien blir vanligvis beskrevet fra utsiden. Men vi har fått muligheten til å beskrive dem på en helt ny måte - fra innsiden, sier Svenska Dagbladet-journalist Jan Almgren, som sammen med produsenten Adam Svanell står bak podkasten.
Podkasten i seks deler slippes eksklusivt 29. juni for E24s abonnenter, men de to første episodene er åpne for alle E24s brukere. Dynastin er laget av Svenska Dagbladet og produksjonsselskapet Banda.
Nøkkelord
Kontakter
Katrine SørumAbonnementssjefE24
Tel:97574665katrine.sorum@schibsted.comLars Håkon GrønningAdministrerende direktør og ansvarlig redaktørE24
Tel:90548964Lars.Hakon.Gronning@schibsted.comBilder
Lenker
E24 er en del av Schibsted, og eies i fellesskap av VG og Aftenposten. Med over to millioner unike brukere hver uke, er vi Norges største og viktigste nettavis for økonomi og næringsliv. Sammen med kommersiell avdeling utgjør mediehuset i dag rundt 50 ansatte. Vi samarbeider tett med øvrige Schibsted-aviser, med egne næringslivsgrupper i Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Halvparten av kjøpte brukte varer erstatter nye, viser en rapport fra Schibsted14.6.2024 12:51:22 CEST | Pressemelding
I dag lanserer vi vår Second-Hand Effect-rapport som undersøker effektene og fordelene ved handel av brukte varer på våre markedsplasser FINN, Tori, DBA og Blocket.
Half of second-hand purchases replace new ones, report shows14.6.2024 12:50:03 CEST | Press release
Today, we’re releasing our Second-Hand Effect report! Schibsted Marketplaces has tracked the climate impacts and benefits of second-hand trade across our marketplaces FINN, Tori, DBA and Blocket.
Schibsteds norske mediehus økte digitale abonnementsinntekter med 17 prosent i 202321.5.2024 08:33:21 CEST | Pressemelding
Årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus er klare. Tallene viser at selskapene samlet økte sine totale digitale abonnementsinntekter med 17 prosent, sammenlignet med året før. Totalt endte årsresultatet på 91,3 millioner kroner.
Schibsted offentliggjør unik studie: Brukernes tillit til redaktørstyrte medier påvirkes av fire nøkkelfaktorer30.4.2024 09:05:00 CEST | Pressemelding
– Studien indikerer at investeringer i tillit kan være nøkkelen til å øke brukerinntekter, sier Agnes Stenbom, Head of IN/LAB & Trust Initiatives i Schibsted.
Schibsted Media: Ny konsernledelse på plass8.2.2024 13:00:05 CET | Pressemelding
Schibsteds arbeid med å skille ut medievirksomheten i et eget selskap, Schibsted Media, har nådd en ny milepæl. Nå er konsernledelsen i det nye selskapet på plass.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom