Dyrevernalliansen går fra AquaWelfare

AquaWelfare Forum skulle samle oppdrettsnæringen, forskere og dyrevernere bak en felles strategi for bedre dyrevelferd. Nå, fem år senere, velger Dyrevernalliansen å gå ut fordi lite skjer.

Siden 2018 har lite skjedd i samarbeidsforumet AquaWelfare, og konsekvensen er nå at Dyrevernalliansen velger å gå.

Da Sjømat Norge startet AquaWelfare Forum i 2018 var ambisjonene høye: Havbruksnæringen skulle bli best på fiskevelferd, og forumet skulle gi en «åpen kunnskaps- og meningsutveksling for å bedre fiskevelferden». Dyrevernalliansen og forskningsinstitusjoner ble med næringen for å samarbeide om disse målene.

– AquaWelfare Forum fungerer ikke, og Dyrevernalliansen velger derfor å gå ut. Vi ønsker ikke å bidra til et falskt inntrykk av at næringen tar dyrevelferd på alvor, sier kommunikasjonsleder Live Kleveland.

Dyrevernalliansen er svært skuffet over at Sjømat Norge ikke har prioritert arbeidet med dyrevelferd.

– Vi er fortsatt positive til samarbeid med næringen, men da må endringsvilje være tilstede, poengterer Kleveland.

Dyrevernalliansen ble grunnlagt i 2001 og er en nasjonal organisasjon for dyrevern i Norge. Dyrevernalliansen hjelper dyrene som trenger det aller mest i intensivt landbruk, fiskeoppdrett, pelsindustrien og dyreforsøk.