Scandic Hotels fjerner turbokylling fra menyen
Nordens største hotellkjede, Scandic Hotels, dropper turbokylling og forplikter seg til dyrevelferdstandarden European Chicken Commitment. Omstillingen er godt i gang, og allerede synlig på menyen.

Fra nå av vil du finne ECC markert på menyen når du spiser hos Scandic Hotels. Kjeden med over 83 hoteller i Norge har nemlig valgt å droppe turbokylling, og innfase den internasjonale dyrevelferdstandarden European Chicken Commitment (ECC). Det betyr mer plass og saktere vekst for fuglene.
Tiltaket kommer til å påvirke over 150 000 fugler år etter år, og vil blant annet sikre dyrene bedre helse og gjøre at færre blir kastet.
– De var blant de første med å droppe buregg, og nå er de først ute med å droppe turbokylling blant de store hotellkjedene. Scandic skal ha skryt for at de setter fuglene i kyllingindustrien på agendaen. De er med på å skape reell endring ved å sette slike betydningsfulle krav til dyrevelferden, sier kampanjeleder i Anima, Niklas Fjeldberg.
Og han fortsetter – fremtidens forbrukere ønsker ikke å sette tennene i genetisk forvokste kyllinger som har problemer med å bære vekten av sin egen kropp. De ønsker kvalitet og at ansvar blir tatt med i matopplevelsene deres. Her løfter Scandic Hotels nivået betraktelig.
Først i bransjen
Direktør for mat og drikke i Scandic Norge, Morten Malting, er glad for dialogen med Anima og stolt over velferdsløftet de nå vil gjennomgå.
– Som en stor aktør har vi et ansvar for å drive virksomheten vår på en bærekraftig måte, og en viktig del av dette ansvaret er å styrke fokuset på dyrevelferd. Vi er stolte over å kunne innføre ECC-standarden i Scandic. Jeg håper denne avtalen motiverer flere i bransjen til å følge etter, og at enda flere leverandører skrur opp tempoet og legger om produksjonen sin, sier Malting.
I likhet med Scandic har kjeder som Rema 1000, Oda, og Cirkle K også forpliktet seg til ECC-standarden, og kommet godt i gang med arbeidet. Dialogen med Anima har pågått siden 2020, og Scandic Hotels vil senest i utgangen av 2025 være ferdig med å innføre ECC-standarden.
Nøkkelord
Kontakter
Niklas FjeldbergKampanjelederAnima
Tel:466 72 688niklas@stoppdyremishandling.noMorten MaltingDirektør for mat og drikkeScandic Norge
morten.malting@scandichotels.comOm Anima
Anima er en dyrevernforening ble grunnlagt i Norge i 2017, men kommer opprinnelig fra Danmark der organisasjonen startet opp i 2000. Internasjonalt er organisasjonen kjent som Anima International, og opererer i syv land. Anima jobber for at dyr skal bli respektert, ikke misbrukt. Om det er kjæledyr, husdyr, pelsdyr, forsøksdyr eller dyr i underholdning.
Anima griper inn der det er behov og jobber målrettet for å oppnå konkrete resultater for dyrene. Organisasjonen fokuserer på å påvirke både politikere, bedrifter og forbrukere. Animas viktigste oppgave er å være en stemme for dyrene, da de ikke kan snakke for seg selv.
Følg pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Anima - Stopp dyremishandling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling
Stryk: Nyåpnet McDonald’s møtt av surt smil28.8.2025 11:26:29 CEST | Pressemelding
Protestskilt med sure smileys og budskapet «mega-trist kyllingvelferd» skapte oppsikt da McDonald's åpnet dørene til en ny restaurant i Oslo. Dyrevernorganisasjonen Anima kritiserer fastfoodgiganten for å ha løpt fra sitt løfte om å fjerne turbokyllinger fra menyen.
«Not lovin’ it»: McDonald’s får landets største dyrevernkampanje mot seg15.7.2025 05:02:00 CEST | Pressemelding
Dyrevernorganisasjonen Anima har over de neste to ukene sin hittil største annonsekampanje. Budskapet retter seg mot McDonald’s bruk av turbokyllingen Ross 308.
Dyrevenner henger konfronterende plakater i over 70 McDonald's-restauranter3.6.2025 08:27:18 CEST | Pressemelding
Dyrevernorganisasjonen Anima konfronterer denne uken McDonald's med plakater i over 70 restauranter landet rundt. Anima anklager kjeden for å forsømme dyrevelferd ved å ukritisk bruke turbokylling, til tross for at et stort flertall av nordmenn er imot. Aksjonen krever at McDonald's dropper turbokylling.
Rekordsum: 7 millioner til kampanje mot McDonald’s3.4.2025 17:00:00 CEST | Pressemelding
I dag utgir Anima en ny rapport som viser at både produsenter og dagligvarekjedene er enige: Turbokylling skal fases ut. Imens dagligvareaktørene går stødig i den riktige retningen er det en bedrift i Norge som ikke har et problem med å selge den kontroversielle kyllingen: McDonald’s. En ny landsdekkende kampanje vil ta opp kampen mot fastfood-giganten.
Dyrevenner henger falske plakater i over 200 Coop-butikker29.4.2024 06:17:00 CEST | Pressemelding
I over 200 Coop-butikker over hele vårt langstrakte land har frivillige i dyrevernorganisasjonen Anima hengt opp falske nyhetsplakater de siste dagene. På satirisk vis gjør plakatene kundene oppmerksomme på at Coop ikke har lagt planer om å utfase turbokylling, til tross for at over syv av ti Coop-medlemmer vil dette.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom