NAF

NAF krever økt innsats mot råkjørere

Del
Brudd på trafikkreglene står bak fire av ti dødsulykker. Og når ulykkene skjer er det råkjøring, rus og manglende bilbelte som er årsak. Ofte er det yngre sjåfører innblandet i disse ulykkene.
Brudd på trafikkreglene er årsak til fire av ti dødsulykker (Foto: NAF)
Brudd på trafikkreglene er årsak til fire av ti dødsulykker (Foto: NAF)

- Vi må ta på alvor politiets bekymring når de opplever flere tilfeller av ekstrem råkjøring enn før, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.Ulykkene som skjer på grunn av brudd på trafikkreglene kjennetegnes av at sjåførene ofte er yngre, og at ulykkene skjer i høy fart, sier hun.  

Det er Transportøkonomisk institutt (TØI) som har kartlagt årsak til dødsulykker i perioden 2017-2020, på oppdrag fra Statens vegvesen. Med flere nylige tilfeller av ekstrem fart på norske veier, må disse tallene frem i debatten, mener NAF.  

Kan ta bilen fra råkjørerne 

- Ingen kjører i to hundre kilometer i timen og tror at det er lov. Dette er bevisste lovbrudd, som kan få alvorlige følger. I disse tilfellene av villmannskjøring støtter vi inndragning av kjøretøyet, sier Handagard 

Det har vært få tilfeller i Norge der folk har fått inndratt kjøretøyet på grunn av fartslovbrudd, men det er åpning for det i lovverket. NAF mener denne reaksjonen kan være aktuell i tilfeller av ekstrem råkjøring, på grunn av ulykkespotensialet 

- Det er en tendens til at flere yngre blir drept eller hardt skadd i trafikken de siste årene, ifølge tall fra politiet. Økt bevissthet om ulykkesrisikoen og økte ressurser til å ta råkjørerne må virke sammen, sier Handagard 

Mer synlig politi langs veiene kan derfor være et viktig virkemiddel, mener NAF.  

Krafttak for å nå nullvisjonen  

Fra TØI kommer det frem at ulykkene som skjer på grunn av brudd på trafikkreglene oftere skjer om natten og at førerne gjerne er yngre. Ulykker som ikke skyldes brudd på trafikkreglene har gjerne andre kjennetegn. Her er det oftere uoppmerksomhet, trøtthet eller at bilfører ikke har avpasset farten nok etter forholdene som er årsak.Også forhold ved veien kan forårsake ulykker.  

- Vi har alle et ansvar for trafikksikkerheten.Å være oppmerksom og konsentrere seg om kjøringen er det grepet vi alle kan ta, i tillegg til å tilpasse farten etter forholdene. Og så har myndighetene et ansvar for så sikre trygge veier, sier Handagard.

Bedre vedlikehold av veiene, flere strekninger med møtefri vei og midtoppmerking er noen av tiltakene som kan beskytte trafikantene og bidra til at ulykker unngås 

Bakgrunn:  

TØI: Fire av ti dødsulykker skyldes brudd på trafikkreglene 

Politiets tilstandsanalyse for 2023 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Brudd på trafikkreglene er årsak til fire av ti dødsulykker (Foto: NAF)
Brudd på trafikkreglene er årsak til fire av ti dødsulykker (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye