Ny stor studie: Økt lærertetthet alene er ikke nok for at elevene skal lære mer

Del

For at økt lærertetthet skal ha betydning for læring og trivsel blant elever og lærere, må skolene ha en plan med hvordan ordningen skal gjennomføres. Det viser en av de største studiene innen norsk utdanningsforskning, der resultatene ble lansert i dag.

Jente i klasserom smiler. Kvinnelig lærer sitter ved siden av.
Elisabeth Tønnessen

Økt lærertetthet i seg selv er ikke nok for at elevene skal lære mer eller trives bedre, og gir heller ikke lærerne mindre arbeidsbelastning. Men dersom skolene organiserer undervisningen på en måte der man utnytter den ekstra lærerressursen på en gjennomtenkt måte, kan den føre til et godt utbytte for elevene.

Det er de samlede resultatene fra tre store studier på lærertetthet i norsk skole. Forskere ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger og ved NIFU og NTNU står bak studiene. I dag lanseres resultatene fra den ene: Two Teachers ved Lesesenteret, UiS.

Two Teachers har undersøkt økt lærertetthet i form av en tolærerordning på 1. og 2. trinn i lesing og skriving. Studien viser at å bare sette inn en ekstra lærer i klasserommet ikke har betydning for elevenes utvikling i lesing og skriving. I noen klasserom hadde tiltaket imidlertid effekt for elever med svake tidlige leseferdigheter. Dette var i klasserom der forskningstiltaket inkluderte både en ekstra lærer, og et systematisk arbeid blant lærerne med å utvikle egen undervisningspraksis i lesing og skriving.


– En tolærerordning gir økt handlingsrom. Men Two Teachers viser at å sette inn en ekstra lærer ikke er nok for at elevene skal lære mer. Dersom en tolærerordning skal føre til mer læring, så krever det godt samarbeid mellom lærerne og gjennomtenkte avgjørelser knyttet til både organisering og innholdet i undervisningen, forklarer professor Oddny Judith Solheim, som er prosjektleder i Two Teachers.   

Lite kunnskap da lærernormen ble innført

I 2018 ble det innført en lærernorm i norsk skole. Men det har hittil vært lite kunnskap om hvordan økt lærertetthet kan utnyttes på en måte som faktisk fører til mer læring og trivsel.

Selv om kommunene oppfyller lærernormen i stor grad, vises dette ikke igjen når man undersøker elevenes læring og trivsel. Dette viser en undersøkelse gjort av NIFU. Dette er til tross for at skoleledere og lærere forteller at ressursene som er tildelt for å oppfylle lærernormen, er brukt til intensiv opplæring og andre tiltak for spesifikke elevgrupper.  

I 1+1 ved NIFU og NTNU har forskerne undersøkt effekten av å bruke den ekstra lærerressursen på smågruppeundervisning i matematikk på 2.-4. trinn. Denne undervisningsformen viste seg å ha god effekt på elevenes læring og motivasjon for faget.

Les mer: 

Nøkkelord

Kontakter

Oddny Judith Solheim
Professor og prosjektleder, Universitetet i Stavanger
oddny.j.solheim@uis.no
926 11 189

Elisabeth Rongved
Seniorrådgiver for kommunikasjon og samfunnskontakt, Lesesenteret, UiS
elisabeth.rongved@uis.no
906 70 855

Bilder

Portrett av kvinne med mørkt hår
Professor Oddny Judith Solheim
Elisabeth Tønnessen
Last ned bilde

Lenker

Følg pressemeldinger fra Universitetet i Stavanger (UiS)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universitetet i Stavanger (UiS) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Universitetet i Stavanger (UiS)

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye