Kia EV9 gir deg morgendagens SUV i dag

- Kias nye elektriske SUV har 800 V hurtiglading (15 minutters lading gir rekkevidde på 239 km) og rekkevidde på opptil 541 km - Markant design inspirert av Kias designfilosofi «Opposites United» - Seks- eller sjuseters SUV med markant, elegant design som baner vei for utslippsfrie, tilkoblede og selvkjørende biler - Skinnalternativer, biomaterialer og resirkulert plast i tråd med Kias tretrinns strategi for bruk av mer bærekraftige materialer

Nye EV9 er Kias første helelektriske SUV med tre seterader. Bilen har en romslig kupé, markant og elegant design og avansert teknologi. Den fås som seks- og sjuseter og byr på spennende designelementer, førsteklasses fleksibilitet, mange tilkoblingsmuligheter og rekkevidde på opptil 514km(WLTP).

Designen til EV9 er basert på Kias designfilosofi «Opposites United» med elementer inspirert av både natur og moderne teknologi. Med en høyreist SUV-profil og en rekke smarte løsninger passer EV9 like godt i bytrafikken som på landeveien, mens gjennomtenkt innvendig design gir førsteklasses plassutnyttelse og komfort for alle i bilen.

«EV9 setter en helt ny standard i SUV-segmentet», sier Jason Jeong, administrerende direktør i Kia Europe. «Med EV9 gir vi kundene morgendagens bil i dag og oppmuntrer dem til å velge elbil og ta del i den nye mobiliteten. EV9spiller en sentral rolle i videreutviklingen av Kia-merket og tilbyr nye og unike kjøreopplevelser.»

En ny standard for både elbiler og SUV-er

EV9 leder an i Europas mest populære bilsegment. Den er bygd på Kias modulbaserte elbilplattform (E-GMP) og har lang akselavstand og et flatt gulv som gir bilen en romslig kupé med god plass og høy komfort på alle tre seterader. Når bilen står i ro, kan de komfortable hvilesetene på andre seterad legges bakover eller snus 180 grader mot tredje seterad. I tillegg har EV9 en rekke praktiske nyvinninger som gir en enda mer behagelig kjøretur, blant annet digitale sidespeil, innfelte dørhåndtak, komfortable hvileseter og tredelt panoramaskjerm.

«Kia EV9 er unik fordi den er designet for alle i bilen – ikke bare føreren – og byr på et helt nytt nivå av komfort, plass, tilgang og teknologi», sier Sjoerd Knipping, markeds- og produktdirektør hos Kia Europe. «EV9 er designet med en helhetlig tilnærming til elektrifisering og er mye mer enn et transportmiddel som tar deg fra A til B. Den kan for eksempel forsyne elektriske enheter og apparater med strøm, lade andre elektriske biler og levere strøm til hjemmet ditt. Viønsker å gi kundene de praktiske løsningene til en SUV kombinert med kjøreegenskapene til en elbil.»

Rekkevidden er på opptil 541km,og med bare 15 minutters hurtiglading har du en rekkevidde på opptil 239 km. EV9 er også utstyrt med toveislading som betyr at du i tillegg til å lade bilen med enveggladereller på en offentlig ladestasjon, også kan bruke elbilbatteriet til å forsyne elektriske apparater med strøm – og i fremtiden også levere strøm til boligen din.

EV9 er også den første Kia-modellen som kan oppgraderes via Kia Connect Store. Det gir deg mulighet til å oppdatere og tilpasse bilen din med de funksjonene du vil ha. Bruk av skinnalternativer ogmaterialer fremstilt av resirkulert plast markerer en viktig dreining mot bruk av mer miljøvennlige materialer i interiøret.

Kia EV9 representerer et stort skritt på merkets vei mot å bli en ledende leverandør av bærekraftige mobilitetsløsninger.Som en av de første bilene i Europa med selvkjøring på nivå 3, er EV9 rustet for fremtiden og bidrar til å bane vei for utslippsfrie, tilkoblede og selvkjørende biler.

Markant design inspirert av naturen

Kia EV9 er, som den prisvinnende Kia EV6, basert på merkets designfilosofi «Opposites United». Den utvendige designen kjennetegnes av et geometrisk uttrykk med rene linjer og tøff SUV-profil.

Fronten på EV9 har den nyeste generasjonen av merkets digitale Tiger Face og markante vertikale LED-hovedlykter med smale lysstriper, eller små firkantede lys på GT-line. LED-baklyktene har også en unik og lett gjenkjennelig lyssignatur. Automatiske innfelte dørhåndtak gir et rent og moderne uttrykk, mens luftinntak og aktive luftspjeld gir bedre aerodynamikk. Støyabsorberende dekk på 19, 20 eller 21 tommer montert på aerodynamiske lettmetallfelger med rektangulære designelementer kompletterer den markante designen.

«Vi ønsker å dele vår visjon, der naturen ogdet menneskeskapteeksisterer sammeni harmoni», sier Karim Habib,viseadministrerendedirektørogleder for Kia Global DesignCenter. «Den utvendige designen er inspirert av «Bold for Nature» som er en del av designfilosofien «Opposites United» og en hyllest til naturen, mens det intuitive interiøret byr på noe av vår mest avanserte teknologi hittil.»

I Europa fås EV9 i fem blanke lakkfarger, inkludert Snow White Pearl, Aurora Black Pearl, Flare Red, Pebble Gray og Iceberg Green. I tillegg fås EV9 Baseline i blank eller matt Ivory Silver, mens GT-line fås i matt eller blank Ocean Blue, som er hentet fra konseptmodellen.

Minimalistisk interiør for en intuitiv opplevelse

Kia EV9 har en romslig kupé med en minimalistisk og brukervennlig utforming. Den unike modulbaserte elbilplattformen (E-GMP) med lang akselavstand og flatt gulv gir mer plass i kupeen enn noensinne. EV9 har tre seterader og kan fås som både seks- og sjuseter. Den er for øyeblikket en av markedets eneste elbiler med sju seter.

Når du setter deg inn i Kia EV9, ønskes du velkommen av Kia-logoen på rattet, som lyser når du kjører. Bilen kan også fås med digitale sidespeil – det vil si digitale skjermer koblet til kameraer – i stedet for vanlige speil. De digitale sidespeilene utvider synsfeltet til føreren, noe som er praktisk og øker sikkerheten.  Det digitale innvendige speilet kan brukes som et vanlig elektrokromatisk speil eller vise et kamerabilde som gir optimal oversikt når sikten bakover er blokkert.

Midtkonsollen er utstyrt med en trådløs hurtiglader til mobilen og en modul med USB-port og -lader. Det er også USB-ladere på andre og tredje seterad. Kupeen har stemningsbelysning med ulike lysfunksjoner, for eksempel en funksjon som endrer lyset etter bilens hastighet og en campingmodus. Belyste knapper gir intuitiv betjening. Interiøret fås i fargekombinasjoner som mørkegrått og sort, brunt og sort, mørkegrått og lysegrått samt marineblått og mørkegrått.

Unike setefunksjoner på andre seterad

Første seterad har seter med hvilefunksjon og fotstøtte som kan legges bakover når bilen er parkert eller lades. De justerbare setene har innebygd minnefunksjon som husker sete- og rattinnstillingene og automatisk justerer disse til førerens preferanser. Tredje seterad er utstyrt med armlener med koppholdere.

I tillegg tilhvileseteneforan kan seksseteren leveresmedto ulike setevalg for andre seterad, som kan brukes når bilen er parkert. Du kan enten velge seter som kan snus, eller hvileseter som kanlegges nedog har behagelig hodestøtte.

Velger du seter medsvingfunksjon,kan setene snus180 graderslik at de vender mottredjerad når bilen står stille. Med denne setekonfigurasjonen fungerer brettet som strekker seg fra midtkonsollen, som et bord mellom setene.

Velger du hvileseter i andre seterad, kan disse legges bakover. Det gir passasjene mulighet til å lene segtilbake og slappe av og sikrer førsteklasses komfortpå hele reisen. Alle hvilesetene er utstyrt med ekstra beinstøtte og har ventilasjon.

Disse to setevalgene byr på nye muligheter i bilen – når du tar en pause, lader bilen eller camper.I tillegg til separate klimainnstillinger for føreren og passasjeren foranerdet et egetklimaanleggbak i bilen som sørger for god komfort for baksetepassasjerene. Dermed kan personene i bilen stille inn oppvarming og kjøling etter behov – noe som også sparer strøm. EV9 er også denførsteKia-modellen i Europa som har Kias nye panel for klimastyring, som gjør det enklere å se og styre innstillinger uten at du må bla gjennom menyene i infotainmentsystemet.

Banebrytende innovasjon gir unik elbilarkitektur

Med en lengde på 5010 mm er Kia EV9 Kias største personbil hittil og den andre Kia-modellen som er bygget på produsentens egen modulbaserte elbilplattformE-GMP (Electric Global Modular Platform). Modellen er1980 mm bredog1750 mm høy og har en akselavstand på 3100 mm. I tillegg til den romslige kupeen harKiaEV9 også ekstra oppbevaringsplass i frontrommet under panseret. På utgaven med bakhjulsdrifthar frontrommet et volum på 90liter, mens det på utgaven med firehjulsdrift har et volum på 52liter.Bagasjeromsvolumet i biler med to seterader er på828liternår setene er slått opp, mens biler med tre seterader har et bagasjerom på opptil 333liternår setene er slått opp.

Bærekraftig mobilitet og miljøvennlig interiør

Kia har som mål å bli en ledende leverandør av bærekraftige mobilitetsløsninger og har definert en bærekraftstrategi for design med bruk av mer miljøvennlige materialer i bilene de produserer. Planen er å fase ut bruken av skinn, sørge for at nye Kia-modeller har de ti viktigste elementene for bærekraftig mobilitet og jobbe kontinuerlig med utvikling av nye biobaserte materialer.

Kia EV9 representerer første etappe på denne reisen og harmiljøvennlige interiørmaterialer,sometskinnalternativ laget av bio-PU (biobasert polyuretan). Dette materialet er utvunnet av naturlige ingredienser som mais ogricinusolje. Videre er det brukt gjenvunnet PET (polyetylentereftalat) og TPO (termoplastisk olefin) på dashbordet og i dør- og stolpekledningene. Det er også bruktresirkulert plast fraforbrukeravfalli interiøret til EV9. Stoff og tepper er laget av gjenvunnet PET og resirkulerte fiskegarn. Det er dessuten brukt bio-lakk og lakk uten BTX på brytere og dekorelementer, og alt av garn og filt som er brukt, er fremstilt av 100 % gjenvunnet PET.

To drivlinjer med fremragende rekkevidde og akselerasjon

KiaEV9kan leveres med bakhjulsdrift og firehjulsdrift. Begge versjonene har et 99,8 kW batteri med fjerde generasjon batteriteknologi fra Kia.

Denbakhjulsdrevne versjonen har motor på 150 kW og maksimalt dreiemoment på 350 Nm. Denne varianten kan akselerere fra 0 til 100 km/t på 9,4 sekunder, har en topphastighet på 185 km/t og en elektrisk rekkevidde på opptil 541 km (WLTP).

Versjonen med firehjulsdrift har to 141 kW elektromotorer med maksimalt dreiemoment på henholdsvis 250 og 350 Nm for Baseline og 350 og 350 Nm for GT-line. Topphastigheten er på 200 km/t. Baseline akselererer fra 0 til 100 km/t på 6,0 sekunder, mens GT-line bruker 5,3 sekunder og har en estimert rekkevidde (WLTP) på opptil 497 km.

KiaEV9har hurtiglading med 800 volt, noe som betyr at du kan bruke mer tid på veien og mindre tid på lading.15 minutters lading gir opptil 239km rekkevidde for versjonen med bakhjulsdrift og opptil 219kmforversjonen med firehjulsdrift.

Innovativ toveislading: fremtidens energiløsning

KiaEV9har mulighet for toveislading som støtter avanserte fremtidige teknologier som vehicle-to-load (V2L), vehicle-to-building / vehicle-to-home (V2B/V2H) og vehicle-to-grid (V2G). V2L, som ble lansert med Kia EV6, og leveres som standard for EV9, gir deg mulighet til å forsyne 220 V-apparater med strøm fra elbilbatteriet i EV9 ved å sette kabelen i bilens ladekontakt.V2B og V2H betyr atbilenkan levere strøm til en bygning eller privatbolig.V2G betyr at bilen kan overføre strøm til strømnettet ved ålagrebillig elektrisitet i perioder med lav etterspørsel og tilbakeføre den i perioder med høy etterspørsel.V2B, V2H og V2G vil bli innført gradvis i hele Europa.

Kia EV Route Planner gir ekstra sikkerhet på reisen

KiaEV Route Planner gjør det enkelt å planlegge en reise med ladestopp. Når navigasjonssystemet registrerer at det ikke er nok strøm på batteriet til å nået angitt reisemål, anbefaler det automatisk et ladepunkt for den planlagte ruten. Systemet viser når, hvor og hvor lenge du må lade, slik at du slipper å bekymre deg.

«MedKiaEV Route Plannerfår kundene en enkel og bekymringsfri reise og slipper å bruke mye tid på å lete etter ladestasjoner», sierGunther Frank, daglig leder for utviklingsprosjekter hos Hyundai Motor Europe TechnicalCenter. «Vi vil at kundene skal kunne kjøre lengre strekninger på kortest mulig tid og på en mest mulig avslappet måte. Vi tar også sikte på å koble sammen og forbedre systemene våre slik at de oppfyller og overgår kundens forventninger og gjør overgangen fra fossilbil til elbil så enkel og smidig som mulig.»

Ved lave temperaturer kan systemet også sørge for at batteriet forvarmes tiloptimalladetemperatur før du kommer frem til ladestasjonen. Det gir deg mulighet til åhurtigladeog spare tid, uavhengig av været.

KiaEV9erdesignetfor maksimal komfortog effektivitet, uten at det går på bekostning av den gode kjøreopplevelsen.Og med SUV-funksjoner som firehjulsdrift og terrengmodus, er denne bilen klar for det meste.

Infotainment: teknologi som gjør nytte for seg

Kupeen i Kia EV9 er utstyrt med brukervennlig, avansert teknologi som gir en intuitiv brukeropplevelse.Det store panoramaskjermen er satt sammen av tre ulike komponenter – et kombiinstrument på 12,3 tommer foran føreren, en 12,3-tommers infotainmentskjerm og en 5,1-tommers skjerm med informasjon om seter og oppvarming. EV9 er også utstyrt med et praktisk head-up-display.

I tillegg til defysiske knappene på rattet har EV9 også «skjulte» knapper som bare lyser når bilen er slått på.

På berøringsskjermen for navigasjonssystemet i Kia EV9 finner du en rekke funksjoner, blant annet Bluetooth-multitilkobling(standard), som lar passasjerene koble til to mobile enheter samtidig. Android Auto- og Apple CarPlay-funksjon er også standard. Systemet har forbedret funksjon for stemmestyring med naturlig tale som gjør det mulig å slå på medier og styre navigasjonssystemet og klimaanlegget med stemmen. Snarveiene, som du får tilgang til ved å sveipe ned fra toppen av skjermen, gir deg enkel tilgang til de funksjonene du bruker mest, uten at du trenger å navigere deg gjennom flere menyer og undermenyer. Støtte for Googles Fast Pair-tjeneste gjør det enda enklere for Android-brukere å koble telefonen til infotainmentsystemet i bilen.

Den nye bilvaskmodusen gjør det enda enklere å vaske bilen i vaskeautomat. Med et enkelt knappetrykk aktiveres alle innstillinger som er nødvendige ved automatvask, for eksempel sjekkes det om alle dører og vinduer er lukket, og om sidespeilene og dørhåndtakene er felt inn.

Som med andre Kia-modellerkan EV9-kunder bruke KiaConnect Live Services, som omfatter nettbasert navigasjon og trafikkinformasjon i sanntid. Du kan også finne parkeringsplasser, bensinstasjoner og ladestasjoner inkludert prisinformasjon, få værmeldinger og søke etter interessepunkter på nettet, og der det er tilgjengelig kan du også få informasjon omfotobokser.

«Vi mener teknologi og innovasjon fremmer positiv samhandling mellom menneske og maskin»,sier JochenPaesen, visedirektør for interiørdesign.«Målet vårt for interiøret i nye Kia EV9 var å kombinere avanserte funksjoner med en høy grad av intuitivitet.Derfor har vi laget et enkelt, elegant interiør med en utforming som gir optimal brukervennlighet.»

Avansert lydanlegg fra Meridian gir førsteklasses lydopplevelser

KiaEV9 har lydanlegg fra Meridianmed hele 14 høyttalere og ekstern forsterker. IntelliQ-funksjonen tilpasser automatisk volumet og lydkvaliteten etter bilens hastighet, og med Horizon kan du styre musikkavspilling og bilde/surround samtidig.

Flere tilpasningsmuligheter i Kia Connect Store

EV9 er den første Kia-modellensomkan oppgraderes i Kia Connect Store. Det gir større fleksibilitet og flere muligheter for personlig tilpasning. Du kan kjøpe ekstra funksjoner i Kia Connect, og disse installerestrådløst over nettet (OTA). Det gjør det enklere enn noensinne å oppgradere Kia med den nyeste teknologien.

Oppgraderingene vil i løpet av bilens levetid omfatte alle bilens elementer, fra sikkerhets- og komfortfunksjoner, kjøreegenskaper, utvendig design og infotainment,for eksempel:

•Fjernstyrt parkeringsassistent 2.0(RSPA 2) med forbedret registrering av objekter som kan parkere bilen på egen hånd, også mens du står utenfor bilen

•Strømming av innhold

•Økt dreiemoment(ikke tilgjengelig i alle land)

Sikkerhet og bekymringsfri kjøring som standard

KiaEV9er utstyrt med en rekke aktive førerassistentsystemer og sikkerhetsfunksjoner som gjør kjøreturen sikrere og mer avslappende. Dette er Kias første modell som er utstyrt med motorveipilot (HDP) med selvkjøring på nivå 3. Motorveipiloten holder trygg avstand til kjøretøyet foran og holder bilen midt i kjørefeltet, også om du slipper rattet. Hvis systemet registrerer en farlig situasjon, kan det utføre en nødmanøvrering for å hindre kollisjon. Ved funksjonssvikt eller en kritisk situasjon blir føreren bedt om å ta over. Dersom føreren ikke tar over, registrerersystemet dette som etnødstilfelleog stopper bilen.EV9har i tillegg en avansert funksjon for «hands off»-kjøring. Den er i første omgang bare tilgjengelig i Tyskland.

Kia EV9 har også siste generasjon motorveiassistent med filskiftassistent og en sensor som registrerer om du har hendene på rattet.Systemet kan hindre kollisjondersom et annet kjøretøy skjærer inn foran bilen i lav hastighet. Filskiftassistenten bistår ved skifte av kjørefeltnårførerenslår på blinklyset. Bilenskifter automatisk kjørefelt i angitt retning når det er trygt å gjøre det.

Køkjøringsassistent 2.0 sørger for å holde bilen midt i kjørefeltet, mens filholderassistenten varsler dersom bilen er på vei ut av kjørefeltet uten at blinklyset er på. Ved behov kan den også styre bilen tilbake på plass.

Blindsonekamera og blindsonevarsler med automatisk nødbrems gir ekstra sikkerhet og hindrer påkjørsler bakfra. Blindsonekameraet viser blindsonen på siden av bilen når blinklyset slås på, og blindsonevarslerenmed automatisk nødbrems varsler om kjøretøyer som nærmer seg, og aktiverer bremsene hvis det er fare for kollisjon når du skal kjøre ut av en langsgående parkeringsluke eller skifte kjørefelt.

Andre generasjon automatisk nødbrems med funksjoner for sikkerhet i veikryssbidrar til å forhindre sammenstøt med andre trafikanter som fotgjengere, syklister og andre kjøretøyer, samt i utfordrende situasjoner som veikryss, motgående trafikk og feltskifte. Avhengig av situasjonen kan systemet varsle, styre unna eller bremse bilen for å forhindre sammenstøt.

Det intelligente frontlyssystemet slår på fjernlyset når mørket faller på, noe som gir bedre sikt og øker sikkerheten. Fjernlysassistenten registrerer lysene til et motgående kjøretøy i mørket og skifter automatisk til nærlys og deretter tilbake til fjernlys igjen.

Tretthetsvarslingen varsler dersom systemet registrerer tegn på at føreren er uoppmerksom. Ved stans ved et trafikklys kan systemet også varsle om at kjøretøyet foran har kjørt i gang igjen, dersom føreren ikke reagerer raskt nok.

Skiltleseren leser fartsgrenseskilt langs veien og varsler dersom fartsgrensen overskrides. Når denne funksjonen brukes sammen med smart cruise control, justeres bilens fart automatisk når fartsgrensen endres. Både batteriet og personene i Kia EV9 er svært godt beskyttet, blant annet med ni kollisjonsputer som også dekker tredje seterad.

Forbedret sikkerhet ved stans og parkering

Kia EV9 har flere praktiske funksjoner som gir enklere kjøring og parkering, blant annet 360-graders kameravisning ved parkering eller under kjøring, som kan overføres til en smarttelefon. Ryggekameraet viser området bak bilen når du parkerer eller rygger.

Assistenten for kryssende trafikk ved rygging varsler eller bremser ned når et annet kjøretøy nærmer seg bak bilen, for eksempel når du rygger ut fra en parkeringsplass. Parkeringssensorer og parkeringsassistent med automatisk nødbremsforan, bak og på sidene bidrar til å hindre sammenstøt med fotgjengere og gjenstander under parkering. Med fjernstyrt parkeringsassistent 2.0 kan bilen parkere på egen hånd, både når du sitter i bilenog står utenfor.

Kia EV9 leveres også med sikkerhetsfunksjonene utstigningsvarsling og utstigningsassistent som er spesielt myntet på baksetepassasjene. Når bilen står i ro og et annet kjøretøy nærmer seg bakfra, utløses en varsellyd eller den elektroniske barnesikringen aktiveres for å hindre at passasjerene bak går ut av bilen før det er trygt.

Lagre en digital nøkkel på telefonen

KiaEV9leveres med smartnøkkel, men du kan også bruke smarttelefonen til ålåse og låse opp dørene, starte og slå av motoren, betjene alarmen og åpne og lukke bakluken. Du trenger ikke engang tatelefonenut av lommen for å låse opp bilen. Du kan dele den digitale nøkkelen med opptil tre andre personer om gangen, og du bestemmer hvilke funksjoner som skal deles og hvor lenge.

Neste steg innen bærekraftig mobilitet

Kia EV9 ble presentert i Europa på Kia Brand Summit i midten av mai, som hadde mottoet «Moving responsibly together». Denne bilen representerer et nytt skritt på merkets vei mot å bli en ledende leverandør av bærekraftige mobilitetsløsninger ved å fremme «europeisk mobilitet»: ansvarlig, samarbeidsorientert, fremtidsrettet og inspirert.

- Slutt -