Husbanken

Bedre boliginformasjon skal hjelpe personer med utviklingshemming og deres pårørende

Mennesker med utviklingshemming skal, på lik linje med andre, kunne velge hvordan, hvor og med hvem de vil bo. Å flytte hjemmefra til egen bolig er et stort steg, derfor er det lurt å være godt forberedt. Husbanken har lansert en ny veileder som skal gi nyttig informasjon om boformer, finansiering og valgmuligheter.
Smibakken borettslag i Lindesnes kommune består av sju leiligheter for unge personer med funksjonshemming. Alle beboerne eier boligen selv. Foto: Husbanken.

Informasjonen er rettet mot personer med utviklingshemming og deres pårørende, og skal gi hjelp på veien mot en god, varig og selvstendig bosituasjon. Veilederen finnes også i en lettlest utgave.

En god forberedelse er viktig

Å bygge ny bolig, alene eller sammen med andre, kan ta lang tid, gjerne flere år. Derfor er det lurt å starte forberedelsene tidlig, gjerne flere år før ungdommen skal flytte ut.

– God kunnskap om mulighetene som finnes, vil kunne bidra til å øke valgmulighetene for hvor, hvordan og med hvem man ønsker å bo. Informasjonen passer både for de som skal skaffe seg sin første bolig, og for de som er allerede har en bolig, forteller Linn Pettersen fra Husbanken.

Mennesker med utviklingshemming er som folk flest, forskjellige. De har ulike ønsker og behov. På husbanken.no kan du lese om ulike boformer og veier til målet om egen bolig, enten på egen hånd eller i samarbeid med kommunen. Her finnes også eksempler på boligprosjekter rundt om i landet.

Her finner du boliginformasjonen på husbanken.no

Lettleste tekster

Det er viktig med god informasjon til alle. Husbanken har derfor laget en veileder om bolig i en lettlest utgave. Dette er sider som er spesielt tilrettelagt for personer med utviklingshemming. Tekstene er utviklet i samarbeid med Naku (Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming).

– Vi ønsker at tekstene skal oppleves nyttige. Derfor vil vi gjerne har innspill og tilbakemeldinger som kan hjelpe oss å forbedre og videreutvikle sidene, sier nettredaktør Jorunn Tennfjord. Nederst på hver side kan du sende inn innspill og tilbakemeldinger.

Her finner du lettlest utgave av veilederen

Bilder

Om Husbanken

Husbanken
Grønland 53
3045 Drammen

22 96 16 00http://www.husbanken.no

Husbanken setter i verk regjeringens boligsosiale politikk. Gjennom virkemidler som bostøtte, lån, tilskudd, kompetanseoverføring og kunnskapsutvikling støtter vi kommunene faglig og økonomisk i deres arbeid med å hjelpe vanskeligstilte på boligmarkedet. Andre sentrale samarbeidspartnere er velferdsaktører, byggenæringen og kunnskapsmiljøer.

Våre om lag 300 ansatte er fordelt på kontorer i Drammen (hovedkontor), Oslo, Arendal, Bergen, Trondheim, Bodø og Hammerfest.

Husbanken er underlagt Kommunal- og distriktsdepartementet.

Følg pressemeldinger fra Husbanken

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Husbanken på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Husbanken