SINTEF bidrar til utvikling av jernbanen i Europa
De norske forskerne skal blant annet jobbe med tidsplanlegging, forvaltning av infrastruktur og logistikk for jernbanefrakt.
Innovasjonsprogrammet Europe’s Rail er en såkalt Joint Undertaking i EU, der Jernbanedirektoratet leder den norske innsatsen på vegne av norsk jernbanesektor. Jernbanedirektoratet har invitert relevante forskningsmiljøer med i innovasjonsprogrammet, som er et unikt internasjonalt samarbeid mellom operatører, leverandører og forskningsinstitutter.
- Jernbanedirektoratet har slik sikret norske forskningsmiljøer en god posisjon innen jernbaneforskning, sier Roar Norvik som leder SINTEFs konsernsatsing innen mobilitet.
SINTEF er med på tre av de seks første innovasjonsprosjektene i Europe’s Rail:
IAM4RAIL
IAM4RAIL har som mål å forbedre og effektivisere forvaltning av jernbaneinfrastruktur og rullende materiell. Prosjektet skal demonstrere innovative løsninger for å minimere levetidskostnader og forlenge levetiden til infrastruktur samtidig som man oppfyller sikkerhetskravene og forbedrer påliteligheten og tilgjengeligheten.
SINTEF bidrar i to arbeidspakker og demo-prosjekter. I den ene vil betongbruer og overgangssoner på Ofotbanen bli instrumentert og modellert. Det skal gjøres i samarbeid med Bane NOR for å etablere tilstandsbasert vedlikehold med beslutningsstøtte samt metoder for vurdering og oppgradering av betongbruer. I den andre arbeidspakken vil SINTEF, sammen med blant andre NORCE og SNCF, videreutvikle et maskinsynsbasert system for navigasjon og inspeksjon i jernbanetunneler.
Kontaktperson: Nicolas Morin
Les mer om IAM4RAIL
MOTIONAL
MOTIONAL skal muliggjøre bedre planlegging og operasjonell styring av tjenester og tilbud i jernbanesektoren. SINTEF er involvert i to hovedaktiviteter: Den første handler om å utvikle optimaliseringsalgoritmer for bedre tidsplanlegging. Den andre handler om å utvikle optimaliseringsalgoritmer for operasjonell ledelse, det vil si operativ trafikkstyring og kortsiktig tidsplanlegging. Algoritmene skal deretter testes ut i samarbeid med ulike aktører i Europa.
Det planlegges minst tre demo-prosjekter: 1. Kortsiktig planlegging med svenske Trafikverket der vi skal synkronisere godstrafikken mellom Norge og Sverige. 2. Ruteplanlegging med Hitachi-Ansaldo for å planlegge Genova-krysset. 3. Operativ trafikkstyring med Thales for å styre tog i sanntid i det norske jernbanenettet.
Kontaktperson: Carlo Mannino
Les mer om MOTIONAL
TRANS4M-R
Frakt med jernbane er en viktig del av godstransporten i Europa. Jernbanen spiller en vesentlig rolle i å flytte varer på en effektiv, miljøvennlig og bærekraftig måte over lange avstander. Selv om jernbanefrakt har flere fordeler, som reduserte utslipp av klimagasser sammenlignet med veitransport, er det likevel rom for forbedringer, spesielt gjennom å utnytte digitale teknologier. Digitale plattformer og systemer kan brukes til å optimalisere logistikken knyttet til jernbanefrakt.
TRANS4M-R skal derfor utvikle og demonstrere digitale løsninger innen to områder: det første er en digital og automatisert vognkobling (“Full Digital Freight Train Operation”) som sørger for at togvogner kan sammenkoples på en vesentlig mer effektiv måte. Det andre området, “Seamless Freight Operations”, tar sikte på å oppnå en sømløs drift av jernbanefrakt over landegrenser, med ulike aktører og ulike transportmåter. SINTEF er spesielt involvert i “Seamless Freight Operations”, og skal i samarbeid med aktører som Jernbanedirektoratet, Bane Nor og svenske Trafikverket bidra til utvikling og demonstrasjon av systemer for smartere trafikkstyring og planlegging av godstog.
Alt i alt skal TRANS4M-R styrke jernbanens konkurranseevne som et attraktivt alternativ til veitransport for godstransport.
Kontaktperson: Markus Brachner
Les mer om TRANS4M-R
Les mer om Europe's Rail
Kontakter
Roar NorvikForskningssjefSINTEF Community
Tel:+47 900 43 270roar.norvik@sintef.noIda RambækSenior kommunikasjonsrådgiverSINTEF Community
Tel:+47 99352912ida.rambak@sintef.noOm oss
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
Forskerens beste tips: Kjøl drikken perfekt til jul og nyttårsfeiring19.12.2024 11:00:39 CET | Pressemelding
Kristian Solheim Thinn, forsker i SINTEF Energi, har gått vitenskapelig til verks for å finne den mest effektive måten å kjøle ned favorittdrikken på, akkurat i tide før jul og nyttår.
Karbonfangst kan gi klimavennlig sement, avokado og øl til lav kostnad18.12.2024 11:45:48 CET | Pressemelding
Ville du betalt én prosent ekstra for en klimavennlig øl eller avokado? Hva med to prosent ekstra i bompenger for en bro der 70 prosent av utslippene er kuttet?
Ny studie avslører utfordringer med brannsikkerheten i rom for batterilagring18.12.2024 06:00:00 CET | Pressemelding
For å hindre ulykker er det behov for nasjonale retningslinjer og konkrete sikkerhetskrav for batterirom, viser en studie.
Nye råd om brannteknisk oppgradering av gamle trefyllingsdører12.12.2024 06:00:00 CET | Pressemelding
Trapperomsdører i eldre bygårder kan oppgraderes når estetiske hensyn og antikvarisk verdi gjør det ønskelig å beholde eksisterende dørblad.
Knut Samdal blir en del av SINTEFs Brusselkontor11.12.2024 11:01:28 CET | Pressemelding
Etter 15 år som forskningssjef i SINTEF Energi går Knut Samdal videre til en ny og strategisk viktig rolle ved SINTEFs Brusselkontor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom