Tysk paviljong på Nor-Shipping

Fra 6. til 9. juni 2023 er det igjen klart for Nor-Shipping! Norsk-Tysk Handelskammer arrangerer i år en tysk paviljong, sentralt plassert i hall C, hvor hele 45 tyske utstillere vil presentere seg. Den tyske paviljongen er med sine nesten 500 kvadratmeter er en av de største paviljongene på Nor-Shipping.

Også i år har det vært stor interesse blant tyske bedrifter for å delta på Nor-Shipping. Med mer enn 45 tyske utstillere, har Norsk-Tysk Handelskammer kunnet øke antallet utstillere med ca. 40 prosent. Som i fjor, er den tyske paviljongen en av de største nasjonale paviljongene og fortsetter å styrke sin plass som en egen institusjon hos Nor-Shipping.

Den store interessen blant tyske bedrifter bekrefter at samarbeidet mellom de to landene fortsetter å vokse, også innen maritim sektor.
– Det norske markedet var og er ekstremt viktig for tyske selskaper fra den maritime industrien, forteller Jan Heymanns, prosjektleder for Nor-Shipping hos Norsk-Tysk Handelskammer.
– Det grønne skiftet og digitaliseringen av industrien er med på å styrke interessen fra begge sider enda mer.

Innovative teknikker "Made in Germany"

I tillegg til kjente utstillere som ZF Friedrichshafen AG, Voith og Becker Marine Systems GmbH, er også nye utstillere som meerkat.ai, Fraunhofer Center for Maritime Logistics and Services CML og SAB Georg Schünemann GmbH representert. Bedriftene vil blant annet presentere innovative løsninger «Made in Germany» innen områdene bærekraft, energieffektivitet, utslippsreduksjon, digitalisering, automatisering samt kunstig intelligens.

Internasjonale arrangementer

I tillegg til utstillere og utstillinger, tilbyr den tyske paviljongen nettverksbygging og ekspertdiskusjoner. Den 6. juni vil det være en ekspertdiskusjon med Dieter Janecek, koordinator for maritime industri i det tyske Nærings- og klimadepartementet, og representanter for Norsk-Tysk Handelskammers arbeidsgruppe for havteknologi fra kl. 13.00 i salongen. Etterpå vil Dieter Janecek ha en samtale med utstillerne.

Torsdag 8. juni er det mellom kl. 16.00 og 18.00 tid for fest i hall C. Under mottoet «Let's party» inviterer den tyske paviljongen sammen med den norske, nederlandske og danske paviljongen til fest – rundt 500 gjester forventes å feire den maritime næringen sammen.

Sammen for det grønne skiftet

Nor-Shipping er en av de viktigste møteplassene for bedrifter fra maritim bransje. I 2022 hadde messen omtrent 29 000 besøkende fra 83 ulike land, noe som ga utstillerne stor internasjonal oppmerksomhet. Den maritime bransjen befinner seg i en omstillingsfase hvor det er satt klare mål om å styrke innovative løsninger, bærekraftige tjenester og fornybare energikilder. Dette medfører et enda større behov for internasjonalt samarbeid og partnerskap. Norske og tyske bedrifter har mange likheter og samtidig komplementerer de hverandre på en god måte, noe som gjør at det er et stort potensial for bilateralt samarbeid i bransjen.

Den tyske regjeringen sier ja til omformerproduksjon i Warnemünde28.9.2023 09:17:19 CEST | Pressemelding

Tysklands forsvarsminister Boris Pistorius har gitt klarsignal for bygging av omformerplattformer på marineverftet Warnowwerft i Rostock-Warnemünde. Allerede i midten av september hadde den tyske nærings- og klimaministeren Robert Habeck ved flere anledninger gitt uttrykk for at regjeringen vil støtte produksjon av omformerplattformer i Tyskland. Den tyske regjeringen forventer at bare for det tyske markedet vil det i perioden 2026–2045 være behov for 33 omformerplattformer, hver med en kostnad på rundt to milliarder euro.

CBAM trer i kraft – hva betyr CO2-tollen for bedrifter?26.9.2023 11:49:01 CEST | Pressemelding

Den 1. oktober trer den såkalte Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) i kraft som grensejusteringsmekanisme for CO₂ i EU. Formålet er å kompensere for konkurranseulempene bedrifter i EU har på grunn av strenge klimakrav, ved å heve prisnivået for utslippsintensiv import fra tredjeland opp til det europeiske prisnivået. For bedrifter i Tyskland innebærer dette mer byråkrati, noe som også kan påvirke norske handelspartnere.