Coca-Cola sine brusbokser blir norske

Bildet, fra venstre: Produksjonssjef Laetitia Fauconnot, Ordfører i Lørenskog, Ragnhild Bergheim, Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) og Stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap)
Coca-Cola Europacific Partners Norge (CCEPN) besluttet i 2021 å investere 25 millioner euro i en egen, norsk produksjonslinje for brusbokser. Nå er den åpnet, av næringsminister Jan Christian Vestre (Ap), i selskapets fabrikk på Lørenskog.
Heretter vil CCEPN produsere norske brusbokser – med ikoniske merkevarer som Coca-Cola, Fanta, Sprite og Urge – på sitt anlegg i Lørenskog. På samme måte som de allerede produserer norske brusflasker, av 100 % resirkulert plast, med de samme merkevarene.
– Dette er en gledens dag. Coca-Cola øker nå produksjonen i Norge, og tar nye steg for bærekraftig og høyteknologisk produksjon. I tillegg fører det til at de ansetter flere flinke fagarbeidere, og øker konkurransekraften. Det er musikk i mine ører, sa næringsministeren da han onsdag åpnet den nye linjen.
– Frem til nå har bokser for det norske markedet stort sett vært produsert i Sverige, men heretter vil 80 prosent av totalvolumet bli produsert i Norge. For oss er dette en investering i norsk produksjon og tilstedeværelse, samtidig som vi sørger for flere høykompetansearbeidsplasser på Lørenskog, sier Carl Lescroart, Country Director for Coca-Cola Europacific Partners Norge.
Han legger til at dette er selskapets største satsing siden de i 2021 lanserte 100 % resirkulert plast i alle flaskene de produserer i Norge; et grep som sørget for en årlig reduksjon i bruken av ny plast med 4 300 tonn, og i klimautslippene fra flaskeproduksjonen med opptil 70 %.
Nøkkelord
Kontakter
Per HynneKommunikasjonsdirektørCoca-Cola Europacific Partners Norge
Produksjon, distribusjon og salg
Bilder

Om Coca-Cola Europacific Partners Norge

Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog
+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no
Om Coca-Cola Company Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Company Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola Europacific Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola uten sukker, Coca-Cola light®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge, bonaqua®, fuzetea®, Honest®, Powerade®, Minute Maid®, Kuli®, COSTA® og CHAQWA®. Coca-Cola Europacific Partners Norge har i overkant av 550 ansatte i Norge, og Coca-Cola Company Norge har rundt 10 ansatte.
Se www.coca-cola.no for mer informasjon.
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Europacific Partners Norge
Coca-Cola festet korkene – nå vil de lage dem av CO227.9.2023 10:19:21 CEST | Pressemelding
Coca-Cola Europacific Partners vil se om CO2 fra atmosfæren kan brukes til å lage etylen, som råvare for deres flaskekorker. Slik innovasjon er del av strategien for å nå selskapets mål om null netto utslipp innen 2040.
Nå kan du kalle den «Zero» igjen1.9.2023 09:14:43 CEST | Pressemelding
«Coca-Cola uten sukker» får nå tilbake det samme navnet som denne sukkerfrie varianten hadde for fem år siden – «Coca-Cola Zero Sugar».
Nå får denne klassikeren nytt design og mindre sukker7.6.2023 09:15:26 CEST | Pressemelding
Nå smaker den annerledes: Sprite kommer med forbedret smak på sukkerfri og sukkerholdig variant – og mindre sukker i sistnevnte. Endringene følges opp med nytt design, som relanserer klassikeren for et nytt publikum.
Coca-Cola med nye investeringer i resirkuleringsteknologi for plastemballasje23.5.2023 10:22:52 CEST | Pressemelding
Coca-Cola Europacific Partners utvider sine investeringer i resirkuleringsteknologi – for å akselerere overgangen til flasker som er helt uten fossil jomfruplast, og bringe både selskap og industri nærmere en sirkulær økonomi for plastemballasje.
Årets Pantedugnad er i gang26.4.2023 09:26:40 CEST | Pressemelding
Pantedugnaden – en nasjonal pantekonkurranse for norske fotballklubber – er nå i gang. Målet er å øke returgraden av flasker i nærmiljøet rundt klubbene, til glede for både miljø og klubbkasser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom