Seks av ti har tatt grep om personvernet sitt på nett, men det skjer for sjelden – Google inviterer til vårrengjøring på nett
– Vi har i århundrer drevet med den fysiske dugnaden. I vår moderne tidsalder er det også behov for en opprydding på nett. Samtidig som de fleste av oss er i modus for å gjøre uteplassen vårklar, kommer vi med en oppfordring til hele landet om å også rydde i den «digitale hagen». Luk bort funksjonene du ikke vil ha og ta grep om personvernet, oppfordrer Sondre Ronander, kommunikasjonssjef i Google Norge.
En fersk undersøkelse utført av Respons Analyse på oppdrag fra Google viser at seks av ti nordmenn har på et tidspunkt justert personverninnstillingene sine på nett. Likevel kommer det fram at det skjer sjeldent. Hele 66 prosent opplyser at de justerer innstillingene sine kun én gang i året, sjeldnere eller aldri.
– I løpet av et år legger du igjen en rekke spor på internett. Du bør alltid ha et bevisst forhold til hvilke data du deler med hvem, og en gang i blant bør du renske opp i personverninnstillingene dine. Hvor ofte bestemmer du helt selv, men en fin tommelfingerregel er å bli inspirert av den årlige vårrengjøringen, sier Ronander.
Ønsker mer kunnskap og kontroll
Over halvparten av nordmenn mener at økt kunnskap og kontroll over dataene de deler må til for at de skal være trygge på at personvernet blir ivaretatt på nett.
– Vi ser at mange fremdeles føler seg usikre på hvordan de kan ta kontroll over hvilken informasjon de deler. Som en viktig aktør i det digitale økosystemet har vi et ansvar for å spre denne kunnskapen, sier Ronander.
Undersøkelsen viser at den største bekymringen nordmenn har knyttet til eget personvern, er at uvedkommende får tilgang til personlig informasjon. Samtidig sier 56 prosent at sikre systemer for trygg lagring vil bidra til å dempe denne bekymringen.
– Folk fortjener å være trygge på at deres informasjon håndteres forsvarlig. Det er også grunnen til at vi investerer såpass mye i å bygge verdens beste sikkerhet på nett. Det gjør vi ved å la de beste hodene bygge teknologi og rutiner som bevarer folks informasjon helt fra server til nettleser.
Vil ha et åpent og gratis internett
Med stadig økende fokus på personvern, har det reklamefinansierte internettet blitt gjenstand for debatt. Hele 80 prosent av nordmenn oppgir at de ville foretrekke å beholde dagens internett med reklame, for å bevare et nett som er åpent og gratis.
– Uten folks tillit, står internettets fremtid på spill. Vi jobber kontinuerlig for å utvikle løsninger som både ivaretar brukernes personvern og det åpne internettet. Samtidig som vi fortsetter vårt arbeid med å utvikle et enda mer personvernvennlig internett, håper vi at nordmenn vil gå inn i verktøyene vi allerede tilbyr og ta kontroll over egen informasjon, oppfordrer Ronander.
Slik gjør du det
Du kan når som helst kontrollere personverninnstillingene i Google-kontoen din. Slik går du fram:
- Logg inn på Google-kontoen din og klikk deg inn på “Min konto”.
- Følg stegene under «Personvernsjekken». Her kan du trinn for trinn gå gjennom de viktigste forslagene for ditt personvern generert fra Google-tjenestene du bruker mest.
- Om du ønsker, kan du slå på påminnelser om å ta en sjekk fra tid til annen.
Dette er noen personverninnstillinger du bør gå gjennom:
- Innstillingene for nett- og appaktivitet
- Innstillingene for YouTube-loggen
- Hvilken profilinformasjon andre ser
- Hvilke tredjepartsapper som har kontotilgang
- Annonseinnstillingene dine
Om undersøkelsen
Respons Analyse har på vegne av Google Norge gjennomført en landsrepresentativ undersøkelse for å kartlegge nordmenns kunnskap og holdninger til personvern på internett, personverninnstillinger på Google og håndtering av dataene. Den ble gjennomført i uke 11-12 i 2023. Antall respondenter var totalt 1052 personer over 18 år.
Nøkkelord
Kontakter
Sondre RonanderKommunikasjonssjef i Google Norge
sondreronander@google.comBilder
Om Google Norge
Følg pressemeldinger fra Google Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Google Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Google Norge
Lanserer nye Pixel-produkter med det beste fra Google AI13.8.2024 19:08:35 CEST | Pressemelding
Google lanserer nå en helt ny Pixel 9-serie med smarttelefoner i Norge, inkludert den etterlengtede Pixel Fold. Samtidig introduseres de avanserte øreproppene Pixel Buds Pro 2 og den nyeste generasjonen av smartklokken, Pixel Watch 3.
Google TV Streamer: Vår nye, smarte underholdningshub6.8.2024 15:15:00 CEST | Pressemelding
Google lanserer Google TV Streamer, en AI-drevet enhet som kombinerer strømming og smarthjemteknologi for en premium opplevelse. I tillegg oppgraderes flere smarthjemprodukter og -tjenester.
Ny rapport advarer: Kunstig intelligens byr på store gevinster for Norge – men vi kan tape 280 milliarder årlig30.5.2024 07:35:00 CEST | Pressemelding
Kunstig intelligens byr på store muligheter for Norge dersom teknologien implementeres effektivt. Generativ AI alene har potensial til å øke Fastlands-Norges BNP med 320-350 milliarder kroner innen ti år. Venter vi for lenge, kan de største verdiene gå tapt, viser en ny rapport fra Google.
Møt Pixel 8a: Googles AI-telefon gir deg mye for pengene7.5.2024 18:01:00 CEST | Pressemelding
Google Pixel 8a er her! Drevet av den nyeste Google Tensor G3-brikken, er telefonen utstyrt med mange av de samme AI-funksjonene som Pixel 8 og Pixel 8 Pro – som Best Take, Audio Magic Eraser og flere. Telefonen er designet for å ta imponerende bilder, spare deg tid og sørge for sikkerheten til deg og dine nærmeste, og den tilbys til en fornuftig pris fra 6690 kr.
Google starter bygging av et nytt datasenter i Skien – investerer 600 millioner euro7.2.2024 12:40:00 CET | Pressemelding
Når anlegget er operativt i 2026, er det anslått at det vil driftes på over 99 prosent karbonfri energi som følge av energisammensetningen i det norske strømnettet. Det nye datasenteret vil være klargjort for fremtidig gjenbruk av overskuddsvarme til nytte for lokalsamfunnet. Googles investering i Norge vil gi en verdiskapning på 6,7 milliarder kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom