– Endelig mer penger til vegvedlikehold
Torsdag klokken 10:45 ble revidert nasjonalbudsjett lagt frem, og her planlegges det for et løft for vedlikehold av riksveiene.
Bevilgningen foreslås økt med 1,2 milliarder kroner. Dette kommer på toppen av de 9,4 milliardene som allerede ligger inne i nasjonalbudsjettet for 2023, og blir en styrking på én milliard kroner.
Videre foreslås det en økning på 190 millioner kroner som følge av den ekstraordinære lønns- og prisjusteringen av budsjettet samt en økning på 1,8 millioner kroner til utgifter som følge av den midlertidig økte arbeidsgiveravgiften på inntekt over 750 000 kroner.
Viktige prioriteringer
I en tid hvor det skal spares på det meste innen samferdsel, har administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo, tidligere uttalt at det i en hardt presset økonomisk situasjon er viktig å rette søkelyset mot vegvedlikehold fremfor store gigantprosjekter. Spesielt når så mange viktige vegprosjekter har blitt satt sparebluss den siste tiden.
– Det er derfor svært positive signaler fra regjeringen at de vil bevilge 1,2 milliarder kroner til mer drift og vedlikehold av riksveiene, sier Mo.
200 prosjekter over hele landet
Statens vegvesen vil prioritere vedlikeholdstiltak som skal kunne startes opp i 2023. Det meldes om at pengene skal gå til blant annet dekklegging, bergsikring, drenering, vedlikehold av bru og tunnel, rekkverk, vegutstyr, elektro- og trafikksikringstiltak.
Statens vegvesen melder om at de 15. mai, vil legge frem en liste med 200 prosjekter i hele landet som skal bidra til å stanse forfallet og gi bedre trafikksikkerhet og framkommelighet på riksveiene.
Skuffende
Mer skuffende er det at det ikke er satt av midler til å få etablert flere og gode døgnhvileplasser. NLF har en rekke ganger påpekt at målet om å få etablert 80 døgnhvileplasser innen 2023 ikke er nådd, men endte på kun 55.
NLF kan heller ikke denne gangen unngå å kommentere dette, sett i lys av hvilke andre prosjekter som prioriteres.
I forslaget til revidert nasjonalbudsjett opplyses det nemlig om at Kystverket har utarbeidet en oppdatert kostnads- og usikkerhetsanalyse som estimerer at forventet kostnad for å bygge skipstunnel ved Stad har økt fra 3,5 milliarder kroner 5,7 milliarder kroner. Det betyr at kostnadsrammen har økt fra 4 til 7,1 milliarder kroner.
Signalene er at prosjektet utsettes mensregjeringen frem mot statsbudsjettet for 2024 ønsker at Kystverket vurderer om prosjektet kan gjennomføres til lavere kostnad.
– Når vi ser hvordan kostnadsrammene på skipstunnel sprenges burde dette prosjektet skrinlegges. Pengene som ble lagt på bordet for skipstunnel, bør heller brukes på døgnhvileplasser, og andre formål som sikrer anstendige arbeidsforhold langs norske veier, avslutter NLF-direktør, Geir A. Mo.
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth NodlandJournalistMarked og kommunikasjonsavdeling
Tel:991 55 949en@lastebil.noStian Skarheim MagelssenPolitisk rådgiverPolitisk arbeid og samfunnskontakt
Tel:99416681ssm@lastebil.noBilder
Om Norges Lastebileier-Forbund
Følg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Advarer mot gjenåpning av kollektivfelt for elbiler på E1811.11.2024 15:59:59 CET | Pressemelding
– Vi er overrasket over at SV og Venstre slår seg sammen med FrP og Høyre for å legge til rette for økt privatbilisme. De stemmer altså for at kollektivfeltene på ny skal fylles med «matpakkesjåfører», mens yrkessjåførene som er på veien for å fylle hyllene med matvarer skal henvises til å stå i kø, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Knut Gravråk.
Kollegahjelpens dag: – En hjelpende hånd når det trengs som mest11.11.2024 12:35:21 CET | Pressemelding
Yrkessjåførene har veien som sitt fabrikkgulv, og hver dag transporterer de varer som er viktige for oss alle. De fleste lastebilsjåfører setter stor pris på friheten i hverdagen og den unike «kontorutsikten» fra førerhuset. Men tanken på å havne i en ulykke er deres største frykt. Når du tilbringer hver dag på veien, utsetter du deg også for betydelig risiko i arbeidshverdagen. Dersom ulykken skulle skje, kan Kollegahjelpen være avgjørende for at man kommer seg tilbake bak rattet.
Jubel for tungtrafikkfelt: – Vil lette hverdagen19.6.2024 17:02:28 CEST | Pressemelding
Nyheten om at lastebiler nå kan ta i bruk kollektivfeltet på flere strekninger inn og ut av Oslo blir tatt godt imot av transportnæringen. – Vi i transportbransjen er ikke akkurat bortskjemte med slike gode tiltak, så dette er svært positivt, sier administrerende direktør i Toten Transport, Maarten Beck.
Tungtrafikkfelt: – Bedre fremkommelighet for alle19.6.2024 10:14:56 CEST | Pressemelding
I dag kom nyheten alle veibrukere i Stor-Oslo bør være glade for: Lastebiler, som for øvrig forsyner samfunnet med kritiske varer, slipper til i kollektivfeltene. Hvam-Tangerud og Taraldrud-Klemetsrud er første strekk ut, men prosessen med å vurdere en lignende løsning på E18 vestgående er allerede i gang.
Fergekø skaper frustrasjon: Livsviktig last forsinkes av bobiler18.6.2024 10:15:11 CEST | Pressemelding
Fellesferien står for døren, og til Norge strømmer turistene på. I mange områder er det innført gratis ferger, noe som øker trykket på fergeavgangene. I tillegg fører mannskapsmangel til stadig flere kanselleringer av fergeavgangene. Dette resulterer i at godstransporten sliter med å få plass på fergene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom