Samferdselsdepartementet

Ønsker krav om nullutslipp for ferjer og hurtigbåter

Del
- For å nå klimamålene vi har satt oss under Paris-avtalen, er det helt avgjørende å redusere utslippene fra transportsektoren. Både staten og mange fylkeskommuner har allerede erstattet gamle dieselferjer med nullutslippsalternativer, og vi ser en lovende utvikling for hurtigbåtene. Men utslippene må fortsatt ned, og derfor ønsker jeg å innføre krav til nullutslipp for både ferjer og hurtigbåter, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Klima- og miljøminister Espen Barth Eide og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Foto: Frøydis Tornøe, Samferdselsdepartementet
Klima- og miljøminister Espen Barth Eide og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Foto: Frøydis Tornøe, Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet sender i dag på høring forslag til nye krav om nullutslipp til ferjer og hurtigbåter.

- De siste årene har vi sett en rivende utvikling i teknologi som reduserer utslippene fra ferger og hurtigbåter. Krav til nullutslipp for ferger- og hurtigbåter vil gi ytterligere utslippsreduksjoner og bidra til fortsatt teknologiutvikling. Det er helt nødvendig for å nå de ambisiøse klimamålene vi har satt oss, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide.

­- Transportsektoren står for om lag en tredjedel av Norges klimagassutslipp, og om lag 60 prosent av de ikke-kvotepliktige utslippene. Det må vi ta på alvor. Ferjer og hurtigbåter er viktige brikker i det norske transportnettet, men står også for store utslipp. Hurtigbåter har høye utslipp per transportert passasjer, sier Nygård.

Så tidlig som mulig for ferjer og fra 2025 for hurtigbåter
Forslaget innebærer innføring av nullutslippskrav for ferjer så tidlig som mulig og for hurtigbåter fra 1. januar 2025. Det foreslås i tillegg unntak som skal sikre at kravene fungerer best mulig.

Videre foreslås at kravene gjøres gjeldende for kontrakter som kunngjøres etter de datoene som kravene gjelder fra. I tillegg skal skip som driftes på flytende naturgass (LNG) før kravene gjøres gjeldende kunne unntas fra kravet, dersom disse tar i bruk biogass.

Hele høringen kan du lese her.

Kontakter

Bilder

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Foto: Frøydis Tornøe, Samferdselsdepartementet
Klima- og miljøminister Espen Barth Eide og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Foto: Frøydis Tornøe, Samferdselsdepartementet
Last ned bilde

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.

Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Statsbudsjettet 2025: Foreslår 50 millionar kroner til opprusting av fylkesvegbruer som er kritiske for militær mobilitet7.10.2024 10:07:07 CEST | Pressemelding

– Transportsystemet skal støtte opp under militære behov for forflytting av både personell og materiell. Ved å opprette ei ny tilskotsordning til militær mobilitet vil regjeringa sikre at fylkeskommunane blir sette i stand til å ruste opp bruer på fylkesvegnettet som er kritiske for militær transport, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Statsbudsjettet 2025: Ei historisk satsing på samferdsel7.10.2024 10:06:50 CEST | Pressemelding

– Regjeringa legg opp til ei historisk satsing på samferdsel i neste års statsbudsjett. Spesielt retter vi innsatsen mot å ta vare på det vi har, og utbetre der vi kan. Å prioritere drift og vedlikehald betyr betre tryggleik for folk i trafikken, betre klimatilpassing og betre militær mobilitet. I tillegg prioriterer vi mellom anna å starte det største samferdselsprosjektet nokon gang, Arna-Stanghelle. Heilt konkret foreslår vi å løyve totalt 96,1 milliardar kroner til samferdsel i 2025, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Statsbudsjettet 2025: Trappar opp innsatsen for å redusere forseinkingar og innstillingar i togtrafikken7.10.2024 10:05:36 CEST | Pressemelding

– Det er for mange tog som ikkje er i rute. Det må vi gjere noko med. I tråd med prioriteringa i ny Nasjonal transportplan foreslår regjeringa å auke løyvingane til vedlikehold og fornying av jernbanen i 2025. For første gong på fleire år blir det foreslått meir pengar til å redusere innstillingar og forseinkingar i togtrafikken enn til å byggje ny jernbane, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye