Liten skilnad mellom skriving på papir kontra digitalt i byrjaropplæringa

Tal frå utdanningsdirektoratet viser at heile 80 prosent av landets skular leverer ut eigne digitale verktøy til alle elevar på 1. og 2. trinn. Det gjer at mange nyttar nettbrett og Chromebookar i den tidlege skriveopplæringa i første klasse. Samtidig har me lite kunnskap om born i byrjaropplæringa lærer best av å skriva på papir eller digitalt.
Stipendiat Eivor Finset Spilling som har forska på skriveutviklinga til førsteklassingar. Prosjektet ser på om elevane si utvikling i å skriva forteljingar blir påverka om ein skriv digitalt eller skriv for hand.
- Per i dag finst det lite forsking som kan hjelpa oss å avgjera om born bør skriva for hand eller på tastatur når dei lærer å skriva, seier Eivor Finset Spilling.
Ikkje vesentlege forskjellar
Førsteklassingar frå 18 skular deltok i undersøkinga til Spilling, der nokon lærte tekstkomposisjon berre på papir, nokon berre på tastatur og ei siste gruppe som skreiv både på papir og digitalt.
Elevane som lærte å skrive for hand og elevane som lærte å skrive på nettbrett, viste i hovudsak lik utvikling av forteljekompetansen sin gjennom det første skuleåret. Dei elevane som skreiv på nettbrett, hadde betre nøyaktigheit på staving, mellomromsbruk og teiknsetting enn dei som skreiv for hand, men samtidig viste dei liten eller inga utvikling av desse teksttrekka gjennom skuleåret. Elevar som skreiv for hand, hadde ei større utvikling av desse trekka gjennom året. Spilling samanlikna også forteljingane som elevane som fekk kombinert handskrifts- og digital opplæring, produserte for hand og på tastatur, og ho fann ingen skilnader i kvalitet eller lengde. For elevar med svake lese- og skriveferdigheiter frå start, viste det seg ikkje å vera nokre fordelar å komponere teksten enten på papir eller digitalt.
Før ein gjer klare anbefalingar om skriving på papir eller skriving digitalt, bør framtidig forsking undersøka vidare korleis dei to skrivemåtane kan påverka kvarandre i byrjaropplæringa, i tillegg til å sjå vidare på om ein blir påverka når ein går frå å læra å skriva på nettbrett over til å seinare læra å skriva for hand, og motsett.
Nøkkelord
Kontakter
Eivor Finset Spilling
Doktorgradsstipendiat, UiS
eivor.finset.spilling@hivolda.no
Tlf 906 63 436
Bilder

Lenker
Om Universitetet i Stavanger (UiS)
Senter for leseopplæring og leseforsking er eit nasjonalt forskingssenter med primæroppgåve å bidra til økt kvalitet i leseopplæring.
Prosjektet DigiHand er eit samarbeidsprosjekt mellom Lesesenteret og Høgskulen i Volda. Prosjektet forsker for å få meir kunnskap om skriftutvikling i ein digital skulekvardag.
Heile doktorgradsavhandlinga blir publisert i sin heilheit etter avholdt disputas.
Følg pressemeldinger fra Universitetet i Stavanger (UiS)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universitetet i Stavanger (UiS) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Universitetet i Stavanger (UiS)
Mediestudentene ved UiS drifter en av Rogalands største nyhetsredaksjoner10.3.2025 13:30:06 CET | Presseinvitasjon
Mediestudentene ved Universitetet i Stavanger (UiS) drifter nå redaksjonen Utsnitt, en av Rogalands største nyhetsredaksjoner.
Endelig kan du studere museumspedagogikk!5.3.2025 13:57:57 CET | Pressemelding
Yrkestittelen «museumspedagog» har eksistert i kultursektoren i flere tiår. En egen og helhetlig utdanning har feltet likevel ikke hatt i Norge, før nå. Fra høsten 2025 blir det mulig å utdanne seg innen læring og formidling på museer, vitensentre, minnesteder og nasjonalparksentre. Studiet er det eneste av sitt slag i Norden.
Norsk prosjekt med internasjonalt gjennombrudd i nyfødtmedisin3.3.2025 06:00:00 CET | Pressemelding
Et stort norsk forsknings- og bistandsprogram kan vise til hele 75 prosent reduksjon i mødredødelighet og 40 prosent reduksjon i nyfødtdødelighet i Tanzania. Prosjektet er et unikt eksempel på hvordan innovasjon kan oppskaleres gjennom offentlig-privat samarbeid i bistand.
Framgang for skandinavisk barnehageforskning27.2.2025 15:05:08 CET | Pressemelding
Den ferske NB-ECEC-rapporten viser stabilitet både når det gjelder tema, metode og kvalitet innen barnehageforskningen i Norge, Sverige og Danmark i 2022 og 2023.
Barndomsminner skal vekke leselysten14.2.2025 10:27:45 CET | Pressemelding
Kan minner fra foreldres barndomslesing få fart på lesingen blant småbarnsforeldre? Det håper to forskere ved Nasjonalt lesesenter. Nå inviterer de hele landet til å dele sine leseminner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom