Kraftig forverrede rammebetingelser gir en svak april for Widerøe, mens mai starter med utvidet Norwegiansamarbeid

Markedet i april ble svakere enn forventet. Nedgangen skyldes flere forhold. Widerøe er på linje med en rekke andre norske bedrifter preget av store kostnadsøkninger som følge av en svak norsk krone. Dette gir seg spesielt utslag i kostnadsøkning på valuta og drivstoff, og kostnadene har her økt med 70 prosent siden 2019. Det har derfor vært behov for å sende noe av kostnadsøkningen videre til kundene og Widerøe har satt prisene noe opp i april. Enhetsinntekten til Widerøe er likevel kun justert på linje med KPI, og langt mindre enn hva kostnadsøkningen skulle tilsi. Resultatet ser vi direkte på etterspørselen etter billetter, og for første gang ser vi at totalmarkedet er mindre enn i 2022. Dette gjelder ikke bare for Widerøe, men for flybilletter generelt, og nedgangen for Widerøe er 13,7 prosent.
Prisøkningen ut mot kunder oppfattes nok som sterkere enn kun KPI justering da Flypassasjeravgiften er tilbake på toppen av prisjusteringen. Til sammen har dette stor negativ påvirkning på etterspørselen.
Markedsutsiktene fremover anses som usikre. Nødvendige prisjusteringer har direkte påvirkning på etterspørselen, og en fortsatt svak kronekurs vil fortsette å påvirke lønnsomheten i selskapet negativt.
– April ble svakere enn planlagt og bærer preg av prisøkning med påfølgende svikt i etterspørsel, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen. – Bransjen er i en svært vanskelig situasjon der svak kronekurs gir store kostnadsøkninger som vi kun delvis kan sende videre til kundene. Dette kombinert med en stor skatte og avgiftsøkning sammenlignet med 2022, gjør at totalmarkedet for første gang er mindre enn 2022, avslutter Nilsen.
Vi starter mai med en gledelig nyhet. Widerøe og Norwegian utvider samarbeidet til også å inkludere utlandsdestinasjoner. Det betyr at våre passasjerer nå kan reise på gjennomgående reiser fra Berlevåg til Roma med Widerøe og Norwegian, med én billett, gjennomgående bagasje og med langt kortere mellomlandinger enn tidligere. Det betyr også at passasjerer som ankommer Norge med Norwegian og skal reise videre med Widerøe, nå kan benytte seg av Domestic Transfer på Gardemoen.
– Vi har i mange år fått tilbakemeldinger fra våre kunder om at de ønsker å fly videre med Norwegian. I dag markerer vi at den muligheten er til stede for alle våre kunder også til Norwegian sine utlandsruter. Kjøper du gjennomgående billett med oss nå, så skal vi sørge for at du kun må sjekke inn en gang, og vi sørger for at bagasjen din kommer helt frem. Det skal være en helt sømløs reise, sier kommersiell direktør i Widerøe Christian Skaug.
Foreløpig kan kombinasjonsreiser kun bestilles på wideroe.no eller hos reisebyrå.
Utvidet samarbeid med Norwegian samt nordmenns fortsatte prioritering av sommerferien, gjør at Widerøe fremdeles har forventninger om en god reisesommer.
Kontakter
Widerøe pressevakttelefonPressehenvendelser
Tel:+47 989 01 500KommunikasjonsAvdeling@wideroe.noBilder
Om Widerøe
Widerøe er Norges eldste luftfartskonsern med over 3500 engasjerte medarbeidere. Konsernet består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS. Widerøe AS er et datterselskap i Norwegiankonsernet.
I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøes Flyveselskap leverer i tllegg tekniske tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 41 lufthavner i landet.
Følg pressemeldinger fra Widerøe
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Widerøe
Rekorddager og lojalitetsnyheter – klar for økt sommersatsing7.5.2025 08:09:08 CEST | Pressemelding
Widerøe opplevde sterk passasjervekst i april og satte to nye reiserekorder på enkeltdager. Med økt etterspørsel både lokalt og nasjonalt styrkes rutetilbudet inn mot sommeren. Samtidig opplyser selskapet at de har som mål å bli en del av lojalitetsprogrammet Norwegian Reward i løpet av høsten. Det stadig tettere samarbeidet med Norwegian gir sømløse reiseopplevelser for kundene.
Dyrtid? Nei takk! Slik reiser nordmenn i sommer5.5.2025 11:59:31 CEST | Pressemelding
Resultatene fra Widerøes årlige reiseundersøkelse viser at flere er økonomisk optimistiske og klare for å pakke kofferten denne sommeren. Vi reiser sørover, og over halvparten av oss har planer om å feriere i utlandet. Til tross for ferieplaner har tre av fire nordmenn ennå ikke bestilt årets sommerferie. Den internasjonale trenden med å feriere alene har fortsatt ikke fått fotfeste blant nordmenn – i hvert fall ikke foreløpig.
Økt kapasitet og bedre forbindelser: Nye muligheter for nordmenns sommerreiser4.4.2025 08:12:11 CEST | Pressemelding
Mars endte opp med solid vekst for Widerøe, med en økning i kapasiteten på ni prosent sammenlignet med mars 2024. Vi har satt inn større fly og økt frekvensen på flere ruter for å imøtekomme den voksende etterspørselen. Kabinfaktoren økte, og Nord-Norge seiler opp som en het kandidat for sommerferien.
Aprilsnarr: Widerøe innfører kakaoavgift1.4.2025 10:41:14 CEST | Pressemelding
Økt kostnadsfokus og kraftig økte priser på kakao gjør at Widerøe dessverre ser seg nødt til å innføre kakaoavgift på samtlige kortbaneflygninger etter 1.mai. Avgiften innføres for å sikre at Widerøe kan fortsette å tilby sjokoladen “Liten og søt” til alle passasjerer på kortbanenettet.
Norwegian-konsernet tar storeslem i årets norske Sustainable Brand Index12.3.2025 15:44:19 CET | Pressemelding
Widerøe sikrer posisjonen som bransjevinner blant flyselskapene, og Norwegian kommer inn på andreplass og klatrer hele 37 plasser på kåringen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom