Narvesen feirer pressefrihetens dag med halv pris på magasiner
Siden 1894 har Narvesen bidratt til mediemangfold i Norge gjennom å tilby aviser og tidsskrifter fra hele verden. Kjeden var også sentral i opprettelsen av stiftelsen Fritt Ord i 1974, med formål å styrke ytringsfriheten og dens vilkår i Norge.
- Ytringsfrihet har vært en hjertesak for Narvesen helt siden Bertrand Narvesen etablerte kjeden i 1894, og vi er stolte over Narvesens lille bidrag til at Norge topper den internasjonale Pressefrihetsindeksen, sier brand manager i Reitan Convenience Norway, Synnøve Reisæter Tveit.
I årene etter andre verdenskrig var Narvesens Kioskkompani den eneste åpne distribusjonskanalen for aviser og tidsskrifter i Norge. Okkupasjonen av Norge – karakterisert av politisk ensretting og undertrykkelse, streng sensur og forbud mot frie meninger – påminnet landet om viktigheten av ytringsfrihet.
Fritt Ord ble stiftet i 1974 på initiativ fra Narvesens administrerende- og viseadministrerende direktører, Jens Henrik Nordlie og Finn Skedsmo, samt høyesterettsadvokat Jens Christian Hauge.
- Pressefrihet skal ikke tas for gitt. Med krig i Europa og uroligheter på verdensbasis, anser vi det som vårt ansvar å bidra til å føre arven videre og fortsette å stå opp for ytringsfrihet. Vi er også en del av Reitan Retail som er stolt hovedsponsor for Nobels Fredssenter, fortsetter Tveit.
I begynnelsen av 2023 ble det offisielt at Reitan Retail er Nobels Fredssenter sin hovedsamarbeidspartner de neste tre årene. Formålet er å fremme hvilken rolle dialog og ytringsfrihet spiller for demokrati og fred.
- Vi tror at konflikter kan unngås og at verden blir et bedre sted med åpen og god dialog, og ønsker å støtte Fredssenteret i dette viktige arbeidet, sier CEO i Reitan Retail, Ole Robert Reitan.
Han understreker at ytringsfrihet har vært en rød tråd gjennom Reitan Retail sin historie og da særskilt for convenience-virksomheten, hvor både Narvesen og Pressbyrån i Sverige har vært fyrtårn for ytringsfriheten.
Onsdag 3. mai feirer Narvesen 30-års jubileet til Pressefrihetens dag og tilbyr halv pris på alle magasiner denne dagen.
Nøkkelord
Kontakter
Sara Ulla NyquistKommunikasjonsrådgiver/Content ManagerReitan Convenience Norway
Tel:90297488sara.nyquist@reitanconvenience.noBilder
Om Reitan Convenience
Følg pressemeldinger fra Reitan Convenience
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Reitan Convenience på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Reitan Convenience
Reitan Convenience Norway øker kommersiell satsning med ny kommersiell direktør og salgsdirektør10.10.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Salman Sakizi, tidligere salgsdirektør, inntrer rollen som kommersiell direktør i Reitan Convenience Norway (RCN) sin nye kommersielle avdeling. Dermed blir Bente Pedersen, tidligere regionsjef, ny salgsdirektør i RCN.
Narvesen gjentar kaffetradisjon og donerer 1 kr per solgte kaffekopp til TV-aksjonen: - Årets viktigste kampanje1.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
De tre første ukene i oktober donerer Narvesen 1 kr per solgte kaffekopp og varm drikke til årets TV-aksjon. Narvesen tilbyr også gratis kaffe til alle bøssebærere på den store aksjonsdagen søndag 20. oktober. Kaffekampanjen har blitt en årelang tradisjon for kioskkjeden, som samarbeider med TV-aksjonen for syvende år på rad.
7-Eleven inngår samarbeid med Kreftforeningen: - Donerer 5 kr per solgte Pink Burger til Rosa sløyfe-aksjonen27.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
7-Eleven inngår nytt samarbeid med Kreftforeningen, hvorav kjedens første kampanje i årshjulet går til støtte for Rosa sløyfe-aksjonen. I hele oktober tilbyr 7-Eleven fisk- og kyllingburgere med rosa burgerbrød i deres butikker i by og langs vei. 5 kr per solgte rosa burger doneres til Rosa sløyfe og deres forskningsarbeid på brystkreft.
Narvesen lanserer plantebaserte nyheter med Hanne-Lene Dahlgren: - Vil gjøre det enklere for kunden å ta gode valg i tråd med norske kostråd21.8.2024 08:47:20 CEST | Pressemelding
I begynnelsen av året kunne Narvesen dele nyheten om kjedens nye samarbeid med kokebokforfatter og samfunnsdebattant, Hanne-Lene Dahlgren – også kjent som Norges største «vegetarentusiast». Denne uken lanseres de nye plantebaserte produktene eksklusivt i Narvesen sine butikker.
Narvesen åpner testlab for gode valg på farten4.6.2024 18:57:42 CEST | Pressemelding
Tirsdag 4. juni åpnet Narvesen offisielt dørene til sin nye testlab på Jernbanetorget i Oslo. Den nyoppussede konseptbutikken er en pilot for bærekraftig utvikling av kjeden og tiltak som skal gjøre det enklere for kunden å ta gode valg på farten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom