Narvesen feirer pressefrihetens dag med halv pris på magasiner
Siden 1894 har Narvesen bidratt til mediemangfold i Norge gjennom å tilby aviser og tidsskrifter fra hele verden. Kjeden var også sentral i opprettelsen av stiftelsen Fritt Ord i 1974, med formål å styrke ytringsfriheten og dens vilkår i Norge.
- Ytringsfrihet har vært en hjertesak for Narvesen helt siden Bertrand Narvesen etablerte kjeden i 1894, og vi er stolte over Narvesens lille bidrag til at Norge topper den internasjonale Pressefrihetsindeksen, sier brand manager i Reitan Convenience Norway, Synnøve Reisæter Tveit.
I årene etter andre verdenskrig var Narvesens Kioskkompani den eneste åpne distribusjonskanalen for aviser og tidsskrifter i Norge. Okkupasjonen av Norge – karakterisert av politisk ensretting og undertrykkelse, streng sensur og forbud mot frie meninger – påminnet landet om viktigheten av ytringsfrihet.
Fritt Ord ble stiftet i 1974 på initiativ fra Narvesens administrerende- og viseadministrerende direktører, Jens Henrik Nordlie og Finn Skedsmo, samt høyesterettsadvokat Jens Christian Hauge.
- Pressefrihet skal ikke tas for gitt. Med krig i Europa og uroligheter på verdensbasis, anser vi det som vårt ansvar å bidra til å føre arven videre og fortsette å stå opp for ytringsfrihet. Vi er også en del av Reitan Retail som er stolt hovedsponsor for Nobels Fredssenter, fortsetter Tveit.
I begynnelsen av 2023 ble det offisielt at Reitan Retail er Nobels Fredssenter sin hovedsamarbeidspartner de neste tre årene. Formålet er å fremme hvilken rolle dialog og ytringsfrihet spiller for demokrati og fred.
- Vi tror at konflikter kan unngås og at verden blir et bedre sted med åpen og god dialog, og ønsker å støtte Fredssenteret i dette viktige arbeidet, sier CEO i Reitan Retail, Ole Robert Reitan.
Han understreker at ytringsfrihet har vært en rød tråd gjennom Reitan Retail sin historie og da særskilt for convenience-virksomheten, hvor både Narvesen og Pressbyrån i Sverige har vært fyrtårn for ytringsfriheten.
Onsdag 3. mai feirer Narvesen 30-års jubileet til Pressefrihetens dag og tilbyr halv pris på alle magasiner denne dagen.
Nøkkelord
Kontakter
Sara Ulla NyquistKommunikasjonsrådgiver/Content ManagerReitan Convenience Norway
Tel:90297488sara.nyquist@reitanconvenience.noBilder


Om Reitan Convenience
Følg pressemeldinger fra Reitan Convenience
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Reitan Convenience på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Reitan Convenience
Reitan Convenience Norway er først ut med ny ubemannet butikkteknologi i Norge: - En stor forretningsmulighet13.3.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Reitan Convenience Norway lanserer deres første ubemannede butikkonsept, som en utvidelse av merkevaren og baguette-spesialisten Northland. Nå kan reisende på Oslo Lufthavn få tak i ferske bakervarer, smakfulle baguetter, økologisk kaffe og mer, gjennom et innovativt vendingkonsept drevet av en AI-basert Smart Cabinet-teknologi.
Årets kjøpmann i Narvesen og 7-Eleven er kåret11.2.2025 11:02:49 CET | Pressemelding
Nazli Rostamkhani, Abbas Esrafilzadeh og Ole Martin Jørgensen er kåret til Årets kjøpmann for 7-Eleven og Narvesen. Kåringen tok plass under Reitan Convenience Norway sitt årlige Riksmøte mandag 10. februar, hvor selskapets kjøpmenn, eiere, medarbeidere og leverandører var samlet.
Reitan Convenience Norway øker kommersiell satsning med ny kommersiell direktør og salgsdirektør10.10.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Salman Sakizi, tidligere salgsdirektør, inntrer rollen som kommersiell direktør i Reitan Convenience Norway (RCN) sin nye kommersielle avdeling. Dermed blir Bente Pedersen, tidligere regionsjef, ny salgsdirektør i RCN.
Narvesen gjentar kaffetradisjon og donerer 1 kr per solgte kaffekopp til TV-aksjonen: - Årets viktigste kampanje1.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
De tre første ukene i oktober donerer Narvesen 1 kr per solgte kaffekopp og varm drikke til årets TV-aksjon. Narvesen tilbyr også gratis kaffe til alle bøssebærere på den store aksjonsdagen søndag 20. oktober. Kaffekampanjen har blitt en årelang tradisjon for kioskkjeden, som samarbeider med TV-aksjonen for syvende år på rad.
7-Eleven inngår samarbeid med Kreftforeningen: - Donerer 5 kr per solgte Pink Burger til Rosa sløyfe-aksjonen27.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
7-Eleven inngår nytt samarbeid med Kreftforeningen, hvorav kjedens første kampanje i årshjulet går til støtte for Rosa sløyfe-aksjonen. I hele oktober tilbyr 7-Eleven fisk- og kyllingburgere med rosa burgerbrød i deres butikker i by og langs vei. 5 kr per solgte rosa burger doneres til Rosa sløyfe og deres forskningsarbeid på brystkreft.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom