Årets Pantedugnad er i gang
Coca-Cola har de siste årene redusert plastforbruket og klimautslippene fra produksjonen betydelig, med flasker av 100 % resirkulert plast og korker som er festet til flasken. For tredje gang arrangerer Coca-Cola nå Pantedugnaden – en nasjonal pantekonkurranse for norske fotballklubber – i samarbeid med Norges Fotballforbund (NFF).
Pantedugnaden retter fokus mot hvordan panting er vinn-vinn for fotball og miljø: mindre plast på avveie, og mer penger i klubbkassa til klubbene som er med. Infinitum som drifter det norske pantesystemet er logistikkpartner for konkurransen, og henter den innsamlede panten ute hos klubbene. Klubbene kan dermed fokusere på å samle flest mulig pantbare flasker og bokser.
– Vi håper å inspirere klubbene som er flinke til å bli enda flinkere, og de andre til å tak i denne miljøvennlige måten å tjene penger på. Det er tøffe tider for mange nå, både klubber og medlemmer, og dette kan være en ny og grei måte å skaffe litt ekstra inntekter uten for mye innsats. Hovedmålet er å høyne returgraden, det gir gevinst for både miljø og klubbkasse, sier Tom Fodstad, leder salg og forretningsutvikling i Norges Fotballforbund (NFF).
For Coca-Cola er Pantedugnaden en måte å vise betydningen av at alle flasker og bokser som selges må samles inn igjen:
– Det er et viktig mål for vår bærekraftstrategi å samle inn like mye emballasje som vi selger. Vi trenger alle flaskene og boksene vi selger inn igjen, for å lage nye flasker og bokser. Derfor betyr denne kampanjen mye for oss – den retter oppmerksomheten mot betydningen av panting, som jo nordmenn er flinke på, og hvordan det er en bærekraftig måte for klubber å gjøre noe for både miljøet og klubbkassa, sier Jonas Olsson, sponsoransvarlig hos Coca-Cola Europacific Partners Norge.
– De to første årene har rundt 100 klubber over hele landet deltatt i Pantedugnaden, i år håper vi på enda flere, avslutter Jonas Olsson smilende.
- På denne siden på Fotball.no finner klubben din mer informasjon om hvordan den melder seg på Pantedugnaden.
Om "Pantedugnaden 2023"
Pantedugnaden starter i april og varer ut oktober. All pant telles gjennom pantedugnaden (ikke bare plastflasker, eller flasker fra Coca-Cola).
Klubben som samler mest pant i løpet av perioden vinner kategorien «Pantet mest». Ved siden av pantebeløpet, gir Coca-Cola en premie på 15 000 kroner. Klubben som samler mest pant i løpet av perioden per medlem vinner kategorien «Pantet best». Vinneren av denne kategorien får 30 000 kroner i premie av Coca-Cola.
Det kan også vanke en oppmerksomhet til klubber som deler på Instagram. Under #åretspantedugnad kan klubber dele bilder fra dugnaden. I løpet av høsten vil det plukkes ut noen som får en hyggelig overraskelse fra Coca-Cola eller NFF.
Både små og store klubber har dermed mulighet til å vinne gode pengepremier (i tillegg til økte inntekter fra pant) – og heder og ære som Norges beste panteklubb.
Det er Infinitum som informerer om hvor mye de enkelte klubbene har pantet.
Besøk denne siden på Fotball.no for mer informasjon om Pantedugnaden.
I 2021 ble vinnerklubbene Skeid (Pantet mest) og Øyer-Tretten (Pantet best)
I 2022 ble vinnerklubbene Øyer-Tretten (Pantet mest) og Røst (Pantet best)
Nøkkelord
Kontakter
Per HynneKommunikasjonsdirektørCoca-Cola Europacific Partners Norge
Produksjon, distribusjon og salg
Bilder
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog
+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola Europacific Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola Zero Sugar®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge®, bonaqua®, fuzetea®, Powerade®, MER®, COSTA® og CHAQWA®. Coca-Cola Europacific Partners Norge har i overkant av 550 ansatte i Norge, og Coca-Cola Norge har rundt 10 ansatte.
Se www.coca-cola.no for mer informasjon.
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Eksotisk og sukkerfritt fra Fanta16.5.2024 11:17:19 CEST | Pressemelding
Mange nordmenn er glade i den sommerlige smaken av Fanta Exotic. Med lanseringen av Fanta Exotic Zero Sugar kan de nå også nyte den uten sukker.
Nyheter fra Coca-Cola21.2.2024 13:37:40 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer flere nyheter for det norske markedet – her får du oversikten.
Coca-Cola Creations: Feirer K-Pop med «limited edition»20.2.2024 14:30:24 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer nå sitt nyeste produkt fra selskapets kreative Creations-univers: «Coca-Cola K-Wave Zero Sugar». Den nye smaken feirer K-Pop-bølgen og alle dens fans, og blir tilgjengelig i et svært begrenset opplag.
Coca-Cola: 25 år med norsk produksjon på Lørenskog19.12.2023 09:32:37 CET | Pressemelding
Det har gått 25 år siden verdens mest populære brus startet norsk produksjon på Lørenskog. – Nå ser vi frem mot de 25 neste, sier Carl Lescroart, administrerende direktør for Coca-Cola Europacific Partners Norge.
Her er Norges beste fotballklubber – på panting8.12.2023 09:29:23 CET | Pressemelding
Årets utgave av Pantedugnaden skapte ekstrainntekter for de deltakende klubbene på nærmere halvannen million kroner. To norske fotballklubber står igjen som Norgesmestere på panting.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom