Årets Pantedugnad er i gang

Coca-Cola har de siste årene redusert plastforbruket og klimautslippene fra produksjonen betydelig, med flasker av 100 % resirkulert plast og korker som er festet til flasken. For tredje gang arrangerer Coca-Cola nå Pantedugnaden – en nasjonal pantekonkurranse for norske fotballklubber – i samarbeid med Norges Fotballforbund (NFF).
Pantedugnaden retter fokus mot hvordan panting er vinn-vinn for fotball og miljø: mindre plast på avveie, og mer penger i klubbkassa til klubbene som er med. Infinitum som drifter det norske pantesystemet er logistikkpartner for konkurransen, og henter den innsamlede panten ute hos klubbene. Klubbene kan dermed fokusere på å samle flest mulig pantbare flasker og bokser.
– Vi håper å inspirere klubbene som er flinke til å bli enda flinkere, og de andre til å tak i denne miljøvennlige måten å tjene penger på. Det er tøffe tider for mange nå, både klubber og medlemmer, og dette kan være en ny og grei måte å skaffe litt ekstra inntekter uten for mye innsats. Hovedmålet er å høyne returgraden, det gir gevinst for både miljø og klubbkasse, sier Tom Fodstad, leder salg og forretningsutvikling i Norges Fotballforbund (NFF).
For Coca-Cola er Pantedugnaden en måte å vise betydningen av at alle flasker og bokser som selges må samles inn igjen:
– Det er et viktig mål for vår bærekraftstrategi å samle inn like mye emballasje som vi selger. Vi trenger alle flaskene og boksene vi selger inn igjen, for å lage nye flasker og bokser. Derfor betyr denne kampanjen mye for oss – den retter oppmerksomheten mot betydningen av panting, som jo nordmenn er flinke på, og hvordan det er en bærekraftig måte for klubber å gjøre noe for både miljøet og klubbkassa, sier Jonas Olsson, sponsoransvarlig hos Coca-Cola Europacific Partners Norge.
– De to første årene har rundt 100 klubber over hele landet deltatt i Pantedugnaden, i år håper vi på enda flere, avslutter Jonas Olsson smilende.
- På denne siden på Fotball.no finner klubben din mer informasjon om hvordan den melder seg på Pantedugnaden.
Om "Pantedugnaden 2023"
Pantedugnaden starter i april og varer ut oktober. All pant telles gjennom pantedugnaden (ikke bare plastflasker, eller flasker fra Coca-Cola).
Klubben som samler mest pant i løpet av perioden vinner kategorien «Pantet mest». Ved siden av pantebeløpet, gir Coca-Cola en premie på 15 000 kroner. Klubben som samler mest pant i løpet av perioden per medlem vinner kategorien «Pantet best». Vinneren av denne kategorien får 30 000 kroner i premie av Coca-Cola.
Det kan også vanke en oppmerksomhet til klubber som deler på Instagram. Under #åretspantedugnad kan klubber dele bilder fra dugnaden. I løpet av høsten vil det plukkes ut noen som får en hyggelig overraskelse fra Coca-Cola eller NFF.
Både små og store klubber har dermed mulighet til å vinne gode pengepremier (i tillegg til økte inntekter fra pant) – og heder og ære som Norges beste panteklubb.
Det er Infinitum som informerer om hvor mye de enkelte klubbene har pantet.
Besøk denne siden på Fotball.no for mer informasjon om Pantedugnaden.
I 2021 ble vinnerklubbene Skeid (Pantet mest) og Øyer-Tretten (Pantet best)
I 2022 ble vinnerklubbene Øyer-Tretten (Pantet mest) og Røst (Pantet best)
Nøkkelord
Kontakter
Per HynneKommunikasjonsdirektørCoca-Cola Europacific Partners Norge
Produksjon, distribusjon og salg
Bilder
Om Coca-Cola Europacific Partners Norge

Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog
+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no
Om Coca-Cola Company Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Company Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola Europacific Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola uten sukker, Coca-Cola light®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge, bonaqua®, fuzetea®, Honest®, Powerade®, Minute Maid®, Kuli®, COSTA® og CHAQWA®. Coca-Cola Europacific Partners Norge har i overkant av 550 ansatte i Norge, og Coca-Cola Company Norge har rundt 10 ansatte.
Se www.coca-cola.no for mer informasjon.
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Europacific Partners Norge
Coca-Cola festet korkene – nå vil de lage dem av CO227.9.2023 10:19:21 CEST | Pressemelding
Coca-Cola Europacific Partners vil se om CO2 fra atmosfæren kan brukes til å lage etylen, som råvare for deres flaskekorker. Slik innovasjon er del av strategien for å nå selskapets mål om null netto utslipp innen 2040.
Nå kan du kalle den «Zero» igjen1.9.2023 09:14:43 CEST | Pressemelding
«Coca-Cola uten sukker» får nå tilbake det samme navnet som denne sukkerfrie varianten hadde for fem år siden – «Coca-Cola Zero Sugar».
Nå får denne klassikeren nytt design og mindre sukker7.6.2023 09:15:26 CEST | Pressemelding
Nå smaker den annerledes: Sprite kommer med forbedret smak på sukkerfri og sukkerholdig variant – og mindre sukker i sistnevnte. Endringene følges opp med nytt design, som relanserer klassikeren for et nytt publikum.
Coca-Cola sine brusbokser blir norske25.5.2023 10:26:27 CEST | Pressemelding
Coca-Cola Europacific Partners starter produksjon av brusbokser i Norge. Den nye produksjonslinjen ble åpnet av næringsminister Jan Christian Vestre, på selskapets anlegg i Lørenskog.
Coca-Cola med nye investeringer i resirkuleringsteknologi for plastemballasje23.5.2023 10:22:52 CEST | Pressemelding
Coca-Cola Europacific Partners utvider sine investeringer i resirkuleringsteknologi – for å akselerere overgangen til flasker som er helt uten fossil jomfruplast, og bringe både selskap og industri nærmere en sirkulær økonomi for plastemballasje.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom