Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge

Årets Pantedugnad er i gang

Del
Pantedugnaden – en nasjonal pantekonkurranse for norske fotballklubber – er nå i gang. Målet er å øke returgraden av flasker i nærmiljøet rundt klubbene, til glede for både miljø og klubbkasser.

Coca-Cola har de siste årene redusert plastforbruket og klimautslippene fra produksjonen betydelig, med flasker av 100 % resirkulert plast og korker som er festet til flasken. For tredje gang arrangerer Coca-Cola nå Pantedugnaden – en nasjonal pantekonkurranse for norske fotballklubber – i samarbeid med Norges Fotballforbund (NFF).

Pantedugnaden retter fokus mot hvordan panting er vinn-vinn for fotball og miljø: mindre plast på avveie, og mer penger i klubbkassa til klubbene som er med. Infinitum som drifter det norske pantesystemet er logistikkpartner for konkurransen, og henter den innsamlede panten ute hos klubbene. Klubbene kan dermed fokusere på å samle flest mulig pantbare flasker og bokser.

– Vi håper å inspirere klubbene som er flinke til å bli enda flinkere, og de andre til å tak i denne miljøvennlige måten å tjene penger på. Det er tøffe tider for mange nå, både klubber og medlemmer, og dette kan være en ny og grei måte å skaffe litt ekstra inntekter uten for mye innsats. Hovedmålet er å høyne returgraden, det gir gevinst for både miljø og klubbkasse, sier Tom Fodstad, leder salg og forretningsutvikling i Norges Fotballforbund (NFF).

For Coca-Cola er Pantedugnaden en måte å vise betydningen av at alle flasker og bokser som selges må samles inn igjen:

– Det er et viktig mål for vår bærekraftstrategi å samle inn like mye emballasje som vi selger. Vi trenger alle flaskene og boksene vi selger inn igjen, for å lage nye flasker og bokser. Derfor betyr denne kampanjen mye for oss – den retter oppmerksomheten mot betydningen av panting, som jo nordmenn er flinke på, og hvordan det er en bærekraftig måte for klubber å gjøre noe for både miljøet og klubbkassa, sier Jonas Olsson, sponsoransvarlig hos Coca-Cola Europacific Partners Norge.

– De to første årene har rundt 100 klubber over hele landet deltatt i Pantedugnaden, i år håper vi på enda flere, avslutter Jonas Olsson smilende.

 

 

 

Om "Pantedugnaden 2023"

Pantedugnaden starter i april og varer ut oktober. All pant telles gjennom pantedugnaden (ikke bare plastflasker, eller flasker fra Coca-Cola).

Klubben som samler mest pant i løpet av perioden vinner kategorien «Pantet mest». Ved siden av pantebeløpet, gir Coca-Cola en premie på 15 000 kroner. Klubben som samler mest pant i løpet av perioden per medlem vinner kategorien «Pantet best». Vinneren av denne kategorien får 30 000 kroner i premie av Coca-Cola.

Det kan også vanke en oppmerksomhet til klubber som deler på Instagram. Under #åretspantedugnad kan klubber dele bilder fra dugnaden. I løpet av høsten vil det plukkes ut noen som får en hyggelig overraskelse fra Coca-Cola eller NFF.

Både små og store klubber har dermed mulighet til å vinne gode pengepremier (i tillegg til økte inntekter fra pant) – og heder og ære som Norges beste panteklubb.

Det er Infinitum som informerer om hvor mye de enkelte klubbene har pantet.

Besøk denne siden på Fotball.no for mer informasjon om Pantedugnaden.

I 2021 ble vinnerklubbene Skeid (Pantet mest) og Øyer-Tretten (Pantet best)

I 2022 ble vinnerklubbene Øyer-Tretten (Pantet mest) og Røst (Pantet best)

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge

Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog

+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no

Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge

The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola Europacific Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola Zero Sugar®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge®, bonaqua®, fuzetea®, Powerade®, MER®, COSTA® og CHAQWA®. Coca-Cola Europacific Partners Norge har i overkant av 550 ansatte i Norge, og Coca-Cola Norge har rundt 10 ansatte.

Se www.coca-cola.no for mer informasjon.

Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye