Hvordan ivareta økologiske verdier og naturmangfold i veiplanlegging?

I planlegging av ny vei ligger alle forutsetninger til rette for å utvikle løsninger og tiltak for å unngå, begrense, avbøte eller kompensere for uønskede effekter for miljø og klima.
- Allerede i planlegging av ny vei må vi identifisere hvilke muligheter vi har til å øke bærekraften i prosjekter. Nye Veier jobber bevisst med dette når vi utvikler og planlegger prosjektene våre. Kartlegging av naturverdier på delstrekningen E18 Gjerstad-Bamble er et av flere eksempler på hva vi gjør for å hensynta klima og miljø. På denne delstrekningen skal vi nå gjøre undersøkelser for å avdekke naturmangfoldet i det aktuelle området. Kunnskapen vi innhenter får betydning i dette prosjektet og har overføringsverdi til andre planprosjekter, sier Asbjørn Heieraas, plandirektør i Nye Veier.
Hvor er de spesielt viktige områdene og hvordan kan de ivaretas?
Utredningene Nye Veier har gjort om mulighetene for mer gjenbruk av eksisterende vei viser at det er gode muligheter på ny E18 Tvedestrand-Bamble. I enkelte områder kan imidlertid mer gjenbruk innebære større påvirkning på vann og vassdrag sammenlignet med det opprinnelige planforslaget fra 2021. Denne typen utfordringer må løses på delstrekningen E18 Gjerstad-Bamble.
-Arbeidet med optimalisering og mer gjenbruk illustrerer at mer vekt på gjenbruk kan føre til andre eller nye dilemmaer og problemstillinger. Dette er løsbart, men krever at vi har et godt kunnskapsgrunnlag i planleggingen. Nå skal vi kartlegge økologiske verdier for fisk og andre vannlevende organismer i de berørte vannforekomstene mellom Gjerstad og Bamble. Så må vi gjøre konkrete vurderinger av hvilke konsekvenser inngrepene med ny vei kan få. Avhengig av resultatene skal vi beskrive tiltak for å unngå, begrense, avbøte eller kompensere i de områdene, sier Stian Blindheim, planprosjektleder for planlegging av ny vei fra Tvedestrand til Bamble der den aktuelle delstrekningen inngår.
Skal supplere kunnskapsgrunnlaget
Siden planarbeidet som pågår bygger på et tidligere forslag til reguleringsplan, foreligger det allerede mye grunnlagsdata. Dette ble innhentet og dokumentert av NIBIO. Disse undersøkelsene omfattet blant annet elektrofiske i bekker for å kartlegge forekomsten av arter og vurderinger av kvaliteten på leveområdene deres. Bunndyr og ulike algetyper ble også kartlagt for å bestemme økologisk tilstand i vassdragene. Noen arter er vanskelige å fange og det ble benyttet DNA-teknologi til artsbestemmelse.
-Vi skal supplere det vi vet fra før så vi sitter på oppdatert kunnskap før vi fullfører arbeidet med forslag til reguleringsplan. Nå bruker vi sommersesongen 2023 til kartlegginger og undersøkelser ute i marka inkludert i noen elve- og bekkeavsnitt som tidligere ikke er undersøkt, sier Blindheim.
Om prosjektet
- Delstrekningen E18 Gjerstad-Bamble inngår i planleggingen av ny E18 fra Tvedestrand til Bamble som til sammen er om lag 54 kilometer. Det foreligger et forslag til reguleringsplan fra 2021 som ikke er vedtatt.
- Nye Veier har gjort et systematisk arbeid med verdioptimalisering blant annet for å vurdere mulighetene for mer gjenbruk av eksisterende vei. Basert på dette er arbeidet med reguleringsplan gjenopptatt på de to delstrekningene E18 Gjerstad-Bamble og E18 Tvedestrand-Gjerstad.Anslag over gjenbruk, reduksjon i klimagassutslipp og kostnader for prosjektet E18 Tvedestrand-Bamble:
- Legger opp til mer enn 50 % gjenbruk av eksisterende vei
- Ser potensiale for kostnadsreduksjoner på ca 30 %
- Reduksjon av klimagassutslipp på ca 30-40 %
- Nye Veier vedtok i 2021 en ny klima- og miljøstrategi for selskapet. Målet er å være pådriver for nye og innovative løsninger i samferdselssektoren. Klima- og miljøstrategien gjelder for alle faser fra planlegging til utbygging og drift. I strategien har Nye Veier definert mål for å forbedre bærekraften i prosjektene, og redusere den negative påvirkningen på verdifulle arealer og naturmangfold.
- SWECO er utførende rådgiver for Nye Veier på prosjektet E18 Tvedestrand-Bamble
Nøkkelord
Kontakter
Stian BlindheimProsjektleder planPlanavdelingen
Tel:+47 970 96 390stian.blindheim@nyeveier.noAsbjørn HeieraasPlandirektør
Tel:+47 975 63 620asbjorn.heieraas@nyeveier.noBilder




Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom