UiT Norges arktiske universitet

Albert Åberg bidrar til å trygge barn

Del
Hvordan snakke med barn om krig? UiT-professor gir praktiske råd om hvordan boken Albert Åberg og soldatpappaen kan brukes i barnehage og skole.
Albert og lekekameraten Hamdi ser en film på TV med mange voldelige inntrykk. – Dersom barna overlates til seg selv og sin egen tolkning av nyhetene øker faren for at de blir redde, sier professor Jon-Håkon Schultz. Illustrasjon: Gunilla Bergström
Albert og lekekameraten Hamdi ser en film på TV med mange voldelige inntrykk. – Dersom barna overlates til seg selv og sin egen tolkning av nyhetene øker faren for at de blir redde, sier professor Jon-Håkon Schultz. Illustrasjon: Gunilla Bergström

Før i tida tenkte man at skremmende nyheter var noe man skulle skjerme barna fra. I dag er det mer vanlig å snakke med barna, i alle fall de større barna. Statsministeren inviterer barn til pressekonferanser om koronaviruset. På skolen forklarer lærere om korona, om krigen i Ukraina – og SuperNytt og Aftenposten Jr. følger opp med alderstilpassede reportasjer med trygghetsskapende kunnskap om skremmende hendelser.

– Vi har kommet langt med å trygge barn gjennom samtaler – slik at skremmende nyheter kan bli mindre skremmende, mer begripelig og dermed mer håndterbart, sier professor Jon-Håkon Schultz ved UiT Norges arktiske universitet.

Han forsker på barn og traumer.

Schultz ble invitert av familien til Gunilla Bergström til å skrive en veileder om Albert Åberg og Soldatpappaen som nylig ble trykket opp i nytt opplag, sammen med flere andre Albert Åberg-bøker, i forbindelse med at det er 50 år siden Albert Åberg ble skapt.

Veileder barnehager og skoler 

Schultz har samarbeidet med Bergström-familien om veilederen som gir praktiske råd til de som jobber i barnehage og skole.

– Når det gjelder de yngre barna, 4- og 5-åringene så gjenstår det mye arbeid. Her er det store variasjoner i hvilken samtalestøtte de mottar i barnehagen – og hjemme, sier Schultz.

Det er her Albert Åberg og soldatpappaen kan være et redskap for å invitere til samtale. Det var derfor Gunilla Bergström skrev boken i 2006. Den var viktig da – men boken er kanskje vel så viktig i dag for å hjelpe oss til å trygge de eldste barna i barnehagen, i forhold til massive nyhetsdekninger om krig og katastrofer.

I dagens medievirkelighet er det nærmest umulig å skjerme barn fra skremmende nyheter.

– Dersom barna overlates til seg selv og sin egen tolkning av nyhetene øker faren for at de blir redde, sier Schultz.

En pioner i å snakke med barn

Han forteller at da Gunilla Bergström skrev Albert Åberg og Soldatpappaen i 2006 var hun en pioner med å argumentere for at barn kan beskyttes mot skremmende nyheter om krig og vold gjennom samtalen som redskap.

Dette er helt i Schultz sin ånd. Han har selv reist flere ganger til flyktningeleirer og sett hva krig gjør med barn, og blant annet utviklet en metode sammen med Flyktninghjelpen for å forebygge problemene barn opplever når de er i en krig og hjelpe dem til å mestre skolen.

– Tidligere var den rådende strategien og skjerme barn mot skremmende nyheter. I dag tenker vi at den beste beskyttelsen handler om å involvere barn – de involveres og trygges gjennom samtalen. Dette gjelder barn i Norge og det gjelder for flyktninger fra Ukraina som har kommet til Norge, sier Schultz.

Spørsmål om krig

– Mottoet i dette arbeidet er at det er urettferdig at barna skal gå rundt å være redde når de ikke trenger å være det – bare fordi vi voksne ikke har tatt oss tiden til å snakke med barna, mener Schultz.

Han forteller at barn har mange spørsmål når det skjer skremmende ting.

Noen spørsmål som norske 4-5-åringer stilte rett etter krigsutbruddet i Ukraina var blant annet: Når skal de slutte å krige? Kan det bli krig igjen i Norge? Hvorfor kriger de? Hvorfor kriger de på natta?

Andre barn lurte på: Hva skjer med de barna som mister mamman og pappan? Mister vi huset? Kan de i krigen komme og bo hos oss? Hvordan greier de å flykte når det er krig? Hva skjer med mennesker som ikke kan å gå, som vil flykte?

Les også: Hvordan snakke med barn om krig og skremmende nyheter?

Mening i det meningsløse

Veilederen som Schultz har skrevet til Albert Åberg-boken forklarer blant annet hvordan vi kan snakke sammen, hvordan man kan ivareta barn som har opplevd krig, hvordan man kan snakke barn om krig og skremmende nyheter, og hvordan man kan samarbeide med foreldre. Den er i hovedsak skrevet for førskolelærere og lærere som møter barn i alderen 5 til 8 år, men kan også være nyttig for andre.

Albert Åberg og soldatpappaen, er en genial liten bok. Boken hjelper oss til å sette ord på det som ikke kan sies og å finne mening i det meningsløse. Albert Åberg viser vei for hvordan vi kan bygge vennskap med de som har opplevd krig og hvordan vi kan snakke om krigen, sier professoren.

Utgangspunktet for veilederen er krigen i Ukraina, men den er likevel også relevant for andre kriger og konflikter – og andre skremmende hendelser som skaper store oppslag i media.

Se veilederen her: Albert Åberg og soldatpappaen

Om Albert Åberg: Albert Åberg ble skapt av Gunilla Bergström for mer enn 50 år siden, men han er fortsatt mellom fire og syv år gammel. Bergström har skapt et univers der Albert Åberg utforsker verden og livet gjennom 21 bøker. Bøkene er oversatt til mer enn 40 språk og leses av barn over hele verden. Barna kjenner seg igjen i små og store utfordringer fra hverdagen. Den siste boken om Albert Åberg handler om krig og vold. Boken ble skrevet i 2006, men er kanskje enda mer aktuell i dag.

Nøkkelord

Kontakter

I tillegg til kontaktpersoner fra UiT, er det også mulig å snakke med noen fra Bergström-familien og forlaget Cappelen Damm. Ta kontakt med kommunikasjonsrådgiver ved UiT som kan videreformidle kontakt.

Jon Håkon SchultzProfessor, lærerutdanning og pedagogikkUiT Norges arktiske universitet

Barn og traumer

Tel:93483440j.h.schulz@uit.no

Bilder

Albert og lekekameraten Hamdi ser en film på TV med mange voldelige inntrykk. – Dersom barna overlates til seg selv og sin egen tolkning av nyhetene øker faren for at de blir redde, sier professor Jon-Håkon Schultz. Illustrasjon: Gunilla Bergström
Albert og lekekameraten Hamdi ser en film på TV med mange voldelige inntrykk. – Dersom barna overlates til seg selv og sin egen tolkning av nyhetene øker faren for at de blir redde, sier professor Jon-Håkon Schultz. Illustrasjon: Gunilla Bergström
Last ned bilde
Hjemme hos Hamdi er det morsomt. Alltid fettere 
og kusiner og slektninger og folk på besøk.
Det er mange tepper der og annerledes 
fin-gardiner. Illustrasjon: Gunilla Bergström
Hjemme hos Hamdi er det morsomt. Alltid fettere og kusiner og slektninger og folk på besøk. Det er mange tepper der og annerledes fin-gardiner. Illustrasjon: Gunilla Bergström
Last ned bilde
Albert og Hamdi leker mye krig selv hvor de ruller seg inn i tepper og leker med laserpistol. – Albert Åberg viser vei for hvordan vi kan bygge vennskap med de som har opplevd krig og hvordan vi kan snakke om krigen, sier professor Jon Håkon Schulz. Illustrasjon: Gunilla Bergström
Albert og Hamdi leker mye krig selv hvor de ruller seg inn i tepper og leker med laserpistol. – Albert Åberg viser vei for hvordan vi kan bygge vennskap med de som har opplevd krig og hvordan vi kan snakke om krigen, sier professor Jon Håkon Schulz. Illustrasjon: Gunilla Bergström
Last ned bilde
Faren til Hamdi har vært soldat i en ekte krig, og det er ikke noe han liker å prate om. Illustrasjon: Gunilla Bergström
Faren til Hamdi har vært soldat i en ekte krig, og det er ikke noe han liker å prate om. Illustrasjon: Gunilla Bergström
Last ned bilde
Professor Jon-Håkon Schultz forsker på barn og traumer ved UiT Norges arktiske universitet. Foto: Ingebjørg Kårstad
Professor Jon-Håkon Schultz forsker på barn og traumer ved UiT Norges arktiske universitet. Foto: Ingebjørg Kårstad
Last ned bilde

Om UiT Norges arktiske universitet

UiT Norges arktiske universitet
UiT Norges arktiske universitet
Hansine Hansens veg 18
9019 Tromsø

77 64 40 00https://uit.no/

Følg pressemeldinger fra UiT Norges arktiske universitet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiT Norges arktiske universitet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiT Norges arktiske universitet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye