Sjøfartsdirektoratet må bli bedre på å kontrollere dårlige arbeids- og levevilkår
![Sjøfartsdirektoratets tilsyn med arbeids- og levevilkår er preget av kontroll med dokumenter, i liten grad av de faktiske forholdene. Foto: Elwin de Witte /Unsplash og thomas kohnle /Plainpicture, NTB](/data/images/00867/b526c813-7743-41f2-b4aa-a9c04d02461c-w_720.png)
Fra 2016 til 2021 steg antall ulykker med næringsfartøy med 40 prosent. Menneskelige faktorer blir rapportert som direkte årsak i 55 prosent av ulykkene. Sammenlignet med andre næringer, har sjøfart og fiskeri den høyeste frekvensen av dødsfall.
Flesteparten av sjøfolk og fiskere opplever å ha en trygg og god arbeidsplass. Et betydelig antall av dem oppgir likevel at for lite hvile, utilstrekkelig bemanning og arbeidspress påvirker sikkerheten negativt. Riksrevisjonens undersøkelse viser at arbeids- og levevilkårene ikke blir avdekket godt nok gjennom Sjøfartsdirektoratets arbeidsmetoder.
Direktoratets tilsyn med arbeids- og levevilkår er preget av kontroll med dokumenter, og i liten grad av de faktiske forholdene. Utfordringer knyttet til arbeids- og levevilkår kommer i begrenset grad til uttrykk gjennom dokumenter. Praksisen fører til at de som oftest finner symptomer på dårlige forhold gjennom tilsynene.
– Direktoratet bør utvikle tilsynsmetodikken sin for bedre å avdekke utfordringer ved sjøfolks og fiskeres arbeids- og levevilkår. De kan hente inspirasjon fra andre tilsynsmyndigheter, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.
Andelen uanmeldte tilsyn er lav
Nærings- og fiskeridepartementet har uttrykt at Sjøfartsdirektoratet skal konsentrere tilsynene sine om fartøy og områder med høyest risiko og størst potensial for å redusere ulykker. Én måte direktoratet gjør dette på, er gjennom uanmeldte tilsyn.
Riksrevisjonens undersøkelse viser at uanmeldte tilsyn er godt egnet til å avdekke dårlige arbeids- og levevilkår. Samtidig kommer det fram at andelen uanmeldte tilsyn er lav. Andelen har ligget på mellom tre og elleve prosent i perioden vi har sett på. I 2022 gjennomførte Sjøfartsdirektoratet 259 uanmeldte tilsyn. Det er vesentlig færre enn i årene før pandemien.
Sjøfartsdirektoratet skal kontrollere fartøy med høy risiko for avvik fra lover og regler, hyppigere og grundigere enn fartøy med lav risiko. I praksis blir hvilke fartøy Sjøfartsdirektoratet gjør uanmeldte tilsyn hos, i stor grad påvirket av bekymringsmeldinger, informasjon som antyder regelbrudd og hvilke fartøy som er tilgjengelige i farvannet når inspektørene har ledig tid.
– Sjøfartsdirektoratet har et omfattende tilsynsoppdrag. Vi mener likevel at de ikke gjennomfører risikobasert tilsyn i tilstrekkelig grad. Direktoratet bør fortsette å jobbe aktivt med å utvikle virkemidlene de har for å fremme gode arbeids- og levevilkår til sjøs, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.
Nøkkelord
Kontakter
Stian FjelldalPressekontakt
Tel:915 43 760sfj@riksrevisjonen.noSissel Elisabet HelminsenKommunikasjonsrådgiver
Tel:977 27 237seh@riksrevisjonen.noBilder
![Sjøfartsdirektoratets tilsyn med arbeids- og levevilkår er preget av kontroll med dokumenter, i liten grad av de faktiske forholdene. Foto: Elwin de Witte /Unsplash og thomas kohnle /Plainpicture, NTB](/data/images/00867/b526c813-7743-41f2-b4aa-a9c04d02461c-w_240.png)
Lenker
Om Riksrevisjonen
Riksrevisjonen er Stortingets største og eldste kontrollorgan. Gjennom revisjon av regnskap og undersøkelser sjekker vi hvordan regjeringen og statsforvaltningen gjør jobben sin.
Følg pressemeldinger fra Riksrevisjonen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Riksrevisjonen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Riksrevisjonen
Det tar altfor lang tid å anskaffe og få effekt av nytt forsvarsmateriell20.6.2024 12:30:00 CEST | Pressemelding
Det tar altfor lang tid før investeringer i nytt forsvarsmateriell gir operativ effekt. I dagens sikkerhetspolitiske situasjon er det alvorlig. Det er en forutsetning for å nå ambisjonene i den nye langtidsplanen at forsvarssektoren evner å anskaffe nytt materiell raskere.
Pressekonferanse i dag: Investeringer i nytt forsvarsmateriell20.6.2024 08:00:00 CEST | Presseinvitasjon
I dag legger Riksrevisjonen frem en ny rapport om hvordan investeringer i forsvarsmateriell gjennomføres. Den nye langtidsplanen legger opp til å anskaffe mye nytt materiell fremover. Vi spør; er forsvarssektoren beredt til å omsette en kraftig økning i bevilgninger i mer operativ evne?
Presseinvitasjon: Investeringer i nytt forsvarsmateriell18.6.2024 08:00:00 CEST | Presseinvitasjon
Torsdag 20. juni legger Riksrevisjonen frem en ny rapport om hvordan investeringer i nytt forsvarsmateriell gjennomføres. Er investeringene effektive og gir de operativ effekt som forventet?
Svak samordning i klimapolitikken11.6.2024 12:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Regjeringens samordning for å nå Norges klimamål er for svak, viser Riksrevisjonens undersøkelse. Det er kritikkverdig.
Pressekonferanse i dag: Ny rapport om regjeringens klimastyring11.6.2024 07:30:00 CEST | Presseinvitasjon
I dag kl. 12:30 offentliggjør Riksrevisjonen en ny rapport om regjeringens styring og samordning for å nå Norges lovfestede klimamål.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom