Fortsatt lavere matprisvekst i Norge enn i Danmark og Sverige

Konkurranse hindrer prishopp
Forhandlingene om priser mellom leverandørene og dagligvarekjedene fører vanligvis til et prishopp i februar, men fordi flere av dagligvareaktørene valgte å fryse prisene, så vi bare en moderat prisvekst fra januar til februar. Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer falt som normalt fra februar til mars og årsveksten gikk litt ned.
Utviklingen med avdempet prisvekst fortsetter på tross av at alle ledd i matverdikjeden har opplevd store kostnadsøkninger det siste året. Både strøm, drivstoff, emballasje, gjødsel og råvarer har blitt betydelig dyrere.
- Det er positivt for oss forbrukere at prisveksten i butikk dempes av sterk konkurranse, til tross for store kostnadsøkninger. Prisutviklingen de siste månedene viser at kampen om kundene i dagligvaresegmentet er tøff, sier Bendik Solum Whist, bransjedirektør for dagligvare i Virke.
Whist peker på at dette inntrykket styrkes av at prisveksten i Sverige og Danmark er betydelig høyere enn i Norge.
- Når vi ser på tallene fra våre to nærmeste naboland, bekreftes inntrykket av at sterk konkurranse mellom kjedene gjør det vanskelig å velte kostnadsøkninger videre til forbrukerne her i Norge. I Danmark har matvareprisene økt med 15,8 prosent det siste året, mens svenskene har sett en matprisvekst på hele 21 prosent. Det setter den norske prisveksten i perspektiv, avslutter Whist.
Bilder


Om Virke
Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Forventer tidenes sommerhandel24.6.2025 09:07:35 CEST | Pressemelding
Virke forventer tidenes norske sommerhandel, med en vekst på 5,3 prosent sammenlignet med 2024. En prognose hovedorganisasjonen har utarbeidet viser at nordmenn vil bruke totalt 119,5 milliarder kroner i norske butikker i løpet av juli og august. Sommerhandelen er spesielt viktig for Hardanger og Lofoten.
Kulturutsikter 2025: – Museene går for ny publikumsrekord20.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vil i 2025 ha stort behov for kulturelle opplevelser, som både skaper samhold og gir et etterlengtet pusterom i hverdagen.
Ny styreleder i Hovedorganisasjonen Virke19.6.2025 15:00:00 CEST | Pressemelding
Martina Pohjanen, Direktør for JYSK i Norge, er valgt som ny styreleder i Hovedorganisasjonen Virke.
Enighet mellom Virke og Norsk Journalistlag5.6.2025 12:31:43 CEST | Pressemelding
Virke og Norsk Journalistlag (NJ) har etter over tolv timer på overtid, kommet til enighet hos Riksmekleren om en ny tariffavtale på området for TV-underholdning.
En av fire bedrifter skal ansette sommervikarer4.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
I en fersk medlemsundersøkelse fra Virke oppgir 25 prosent av virksomhetene at de planlegger å ansette sommervikarer i 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom