– Ny opplæringslov kan radbrekke rekrutteringen til transportnæringen
Forslaget innebærer at opplæringskontorene blir regulert som samarbeidsorgan for lærebedrifter og ikke som lærebedrifter. De vil derfor ikke lenger få læringstilskudd direkte fra fylkeskommunen, men godkjente lærebedrifter kan kjøpe ulike former for bistand og administrative tjenester fra opplæringskontorene.
Ødeleggende
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) representerer rundt 3000 bedrifter og transportsentraler med 23.000 sysselsatte. Samarbeidet med opplæringskontorene har vært avgjørende for rekrutteringen til transportnæringen.
– Vi frykter at forslaget til ny opplæringslov nå kan radbrekke rekrutteringen til norsk transportnæring, mener administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.
NLF har på bakgrunn av det nye forslaget i opplæringsloven gjennomført en medlemsundersøkelse med foreløpig 218 respondenter.
– Av disse svarer 76 prosent at det å ikke kunne støtte seg på et opplæringskontor vil påvirke beslutningen om å ta inn lærling. Hele 45 prosent er klare på at de ikke vil ta inn lærlinger uten opplæringskontoret. Norsk transportnæring sliter allerede med å få nok sjåfører og lærlinger. Vi jobber aktivt for å øke rekrutteringen til yrket. Dette er et potensielt stort steg tilbake og kan ødelegge mye av det arbeidet som har blitt gjort, understreker Mo.
Artikkelen fortsetter under bildet:
ØDELEGGENDE: –Det nye forslaget til opplæringslov er et potensielt stort steg tilbake og kan ødelegge mye av det arbeidet som har blitt gjort, understreker administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo. Foto: Elisabeth Nodland
Videre forklarer han at NLFs medlemsbedrifter i stor grad består av små- og mellomstore bedrifter.
– Blant våre medlemmer består 76 prosent av bedrifter som har ti eller færre biler i daglig drift, mens 60 prosent har fem eller færre biler i drift. Hele 37 prosent av medlemmene er enbilseiere. De har verken kapasiteten eller kunnskapen til å håndtere det som opplæringskontorene gjør i dag. Det vil kun bli de store selskapene som har mulighet til å ha ansette noen med de ressursene. Opplæringskontorene er altså avgjørende for at sjåfører får den opplæringen og kompetansen som er nødvendig, sier Mo.
Usosialt forslag
I dag er det «læreplassgaranti» i bransjen på grunn av støtten gjennom opplæringskontorene.
– Uten opplæringskontorene vil en slik garanti forsvinne, og vi frykter det blir langt flere som kvier seg for å velge en utdanning de ikke har en garanti om lærlingeplass, sier Mo.
Han mener derfor at dersom dette forslaget blir vedtatt, vil de bedriftene som har kapasitet til å ta inn lærlinger, få mye mer ansvar for opplæringsarbeid.
– De vil dermed måtte velge med omhu hvilke lærlinger de tar inn, og selektere i større grad. Det betyr at man kanskje må velge bort en god kandidat med lese- og skrivevansker, eller andre utfordringer, fordi det blir for ressurskrevende. Da vil kun de «beste» kandidatene velges, mens mange potensielt gode sjåfører som trenger litt ekstra oppfølging på enkelte områder risikere å ikke få lærlingeplass. Det er derfor et svært usosialt forslag, mener Mo.
Det pekes også på at fylkeskommunene som er ansvarlige, i mye større grad vil måtte ta over mange av oppgavene opplæringskontorene gjør i dag. Ipraksis betyr det at det enten vil bli økte kostnader for fylkeskommunen, eller at de må omprioritere ressurser.
– Starten på slutten
Sotin består av opplæringskontorer og arbeidsgiverorganisasjoner innen Transport og Logistikkbransjen i Norge. De mener at hele opplæringskontorordningen nå står i fare.
– Hvis noe endres i lov eller forskrift, må det være for å oppnå noe bedre eller spare penger, men regjeringens forslag til endring i driften av opplæringskontorene, gjør virkelig ikke det, mener Trond Helge Henriksen, styreleder i Sotin og daglig leder i Opplæringskontoret for Bil & Transportfag i Nord.
Han understreker at endringen betyr at 340 opplæringskontorer, med 1000 ansatte, skal bli konsulentselskaper og tegne kontrakter med 24.000 lærebedrifter, og sende disse fakturaer istedenfor å overføre andel av tilskudd.
– Det betyr starten på slutten på en ordning som har fungert i 35 år, og som er ønsket av næringslivet og ikke koster det offentlige et rødt øre ekstra, sier Henriksen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
ALVORLIG: – Det nye forslaget betyr starten på slutten på en ordning som har fungert i 35 år, og som er ønsket av næringslivet og ikke koster det offentlige et rødt øre ekstra, sier Trond Helge Henriksen, styreleder i Sotin og daglig leder i Opplæringskontoret for Bil & Transportfag i Nord. Foto: Sotin
Færre lærlinger
– Rekrutteringen til yrkesfag vil bli dårligere uten opplæringskontorene som i dag sitter med spisskompetanse på yrkesfag generelt, veiledning og oppfølging i bedrift, påpeker Henriksen.
Over 80 prosent av lærekontraktene i Norge er med et opplæringskontor på laget.
– Opplæringskontorene er en anerkjent og meget viktig aktør i den norske fag og yrkesopplæringen, men nå foreslår regjeringen indirekte å legge dem ned. Det har ikke manglet på advarsler i høringen, et samlet næringsliv og de fleste fylkeskommuner har vært klare på at dette er feil veg å gå, men allikevel foreslår regjeringen dette. Det er Stortinget som vedtar lover, og Opplæringskontorene må fortsette å være regulert som lærebedrift, avslutter Henriksen.
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth NodlandJournalistMarked og kommunikasjonsavdeling
Tel:991 55 949en@lastebil.noStian Skarheim MagelssenPolitisk rådgiverPolitisk arbeid og samfunnskontakt
Tel:99416681ssm@lastebil.noBilder
Om Norges Lastebileier-Forbund
Følg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Advarer mot gjenåpning av kollektivfelt for elbiler på E1811.11.2024 15:59:59 CET | Pressemelding
– Vi er overrasket over at SV og Venstre slår seg sammen med FrP og Høyre for å legge til rette for økt privatbilisme. De stemmer altså for at kollektivfeltene på ny skal fylles med «matpakkesjåfører», mens yrkessjåførene som er på veien for å fylle hyllene med matvarer skal henvises til å stå i kø, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Knut Gravråk.
Kollegahjelpens dag: – En hjelpende hånd når det trengs som mest11.11.2024 12:35:21 CET | Pressemelding
Yrkessjåførene har veien som sitt fabrikkgulv, og hver dag transporterer de varer som er viktige for oss alle. De fleste lastebilsjåfører setter stor pris på friheten i hverdagen og den unike «kontorutsikten» fra førerhuset. Men tanken på å havne i en ulykke er deres største frykt. Når du tilbringer hver dag på veien, utsetter du deg også for betydelig risiko i arbeidshverdagen. Dersom ulykken skulle skje, kan Kollegahjelpen være avgjørende for at man kommer seg tilbake bak rattet.
Jubel for tungtrafikkfelt: – Vil lette hverdagen19.6.2024 17:02:28 CEST | Pressemelding
Nyheten om at lastebiler nå kan ta i bruk kollektivfeltet på flere strekninger inn og ut av Oslo blir tatt godt imot av transportnæringen. – Vi i transportbransjen er ikke akkurat bortskjemte med slike gode tiltak, så dette er svært positivt, sier administrerende direktør i Toten Transport, Maarten Beck.
Tungtrafikkfelt: – Bedre fremkommelighet for alle19.6.2024 10:14:56 CEST | Pressemelding
I dag kom nyheten alle veibrukere i Stor-Oslo bør være glade for: Lastebiler, som for øvrig forsyner samfunnet med kritiske varer, slipper til i kollektivfeltene. Hvam-Tangerud og Taraldrud-Klemetsrud er første strekk ut, men prosessen med å vurdere en lignende løsning på E18 vestgående er allerede i gang.
Fergekø skaper frustrasjon: Livsviktig last forsinkes av bobiler18.6.2024 10:15:11 CEST | Pressemelding
Fellesferien står for døren, og til Norge strømmer turistene på. I mange områder er det innført gratis ferger, noe som øker trykket på fergeavgangene. I tillegg fører mannskapsmangel til stadig flere kanselleringer av fergeavgangene. Dette resulterer i at godstransporten sliter med å få plass på fergene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom