Utforsker mordernes hoder i ny podkast

Rettspsykolog Susanne Nordby Johansen og skuespiller Jonas Hoff Oftebro analyserer personlighetene, omgivelsene og handlingene til verdens verste mordere i podkasten «På innsiden av psychohoder».
Jonas Hoff Oftebro og Susanne Nordby Johansen snakker om verdenshistoriens verste mordere i podkasten «På innsiden av psychohoder». Foto: Fremantle Podkast

– Det fascinerende er hvor galt det kan gå, sier Susanne Nordby Johansen.

I arbeidet som rettspsykiater har hun fått nær kjennskap til de grusomste detaljer fra forferdelige voldshandlinger. Likevel slutter hun aldri å la seg fascinere av hvor groteske og bestialske handlinger drapsmenn faktisk kan utføre.

I den nye podkasten «På innsiden av psychohoder» snakker hun og skuespiller Jonas Hoff Oftebro om noen av verdenshistoriens verste mordere. Sammen prøver de å finne ut hva som egentlig foregår i hodene til de som begår grusomme drap, og om det går an å kjenne seg igjen i dem.

– Det er nok mange der ute som har fantasier om slike handlinger, men som ikke nødvendigvis lever det ut. Dette handler om arv og miljøpåvirkning, og sannsynligvis må du ha litt av begge deler for å utvikle deg til å bli som morderne vi prater om i podkasten, sier Johansen.

True crime som guilty pleasure

I arbeidet med podkasten har Jonas Hoff Oftebro funnet noe i hver av «psychoene» han kan kjenne seg igjen i.

– Men så har alle drapsmenn og -kvinner en kvalitet som skiller seg helt ut fra hvordan jeg oppfatter ting. Mange er tilsynelatende vanlige, sjarmerende folk, men så har for eksempel Ted Bundy en impulskontroll som er fullstendig fraværende. Han bærer på et voldsomt hat og andre ting jeg på ingen måte kjenner igjen i meg selv. Og det er jo fascinerende.

Oftebro og Johansen er ikke alene om å bli fascinert av de grusomme historiene fra virkeligheten. De seneste årene har dokumentarer og fortellinger fra ekte krimsaker blitt enormt populære, og Oftebro har fått med seg mange av seriene som har tatt av på ulike strømmetjenester.

– Jeg har sett mye true crime, det er en slags guilty pleasure. Man føler seg litt rar fordi man er så interessert i disse sakene, men det er spennende å prøve å finne ut hvorfor folk er som de er, og gjør ting man selv aldri ville gjort.

Lærerikt om menneskene bak handlingene

Ifølge Oftebro er podkasten interessant også for de som har sett det meste av krimdokumentarer fra før.

– Mange true crime-serier handler bare om hva som ble gjort. Men i denne podkasten hjelper Susanne oss å forstå hvorfor det skjedde, sier han.

– Det er også interessant å få vite hvordan slike saker løses rettslig i Norge. Det skjer mord her også, og da er det Susanne og hennes kolleger som blant annet skal vurdere om gjerningspersonene er tilregnelige. Vi har ikke laget denne podkasten for å glorifisere psychoene eller det de har gjort, men for å prøve å forstå hva som fikk dem til å begå de grusomme handlingene.

Selv mener Susanne Nordby Johansen at det spesielt er én viktig ting vi kan lære av analysene og fortellingene i podkasten.

– Det aller viktigste vi kan ta med oss er at oppvekst og hvordan foreldre behandler barna sine har veldig stor betydning for hvordan vi utvikler oss.

– Kan alle bli «psychohoder»?

– Det er vel noe av det vi skal prøve å finne ut i løpet av podkastepisodene. Og da er det bare for nysgjerrige der ute å sette seg i godstolen og lytte, for kanskje finner vi noen svar underveis.

«På innsiden av psychohoder» har premiere 30. mars, og er produsert av Fremantle Podkast for Bauer Media.

Om programlederne:

Susanne Nordby Johansen er utdannet psykolog fra Universitetet i Tromsø i 1999, spesialist i klinisk nevropsykologi fra 2005 og klinisk voksenpsykologi fra 2013. Hun arbeidet klinisk i sykehus frem til 2017, og driver i dag privatpraksis i Sandefjord hovedsakelig som rettspsykolog.

Jonas Hoff Oftebro er ansatt ved Nationaltheatret, og spiller for tiden i «Et stykke plastikk». Han har tidligere spilt i filmer som «Bølgen», «Børning 2», «Los Bando», «Skjelvet» og Olsenbanden Jr.-filmene «Det sorte gullet» og «Mestertyvens skatt».

Susanne Nordby Johansen og Jonas Hoff Oftebro snakker om verdenshistoriens verste mordere i podkasten «På innsiden av psychohoder». Foto: Fremantle Podkast
Rettspsykolog Susanne Nordby Johansen analyserer personlighetene, omgivelsene og handlingene til kjente mordere i den nye podkasten. Foto: Fremantle Podkast

Bauer Media Audio er Europas største kommersielle radiokringkaster.

I Norge står Bauer Media bak 80 radiokanaler og et voksende nettverk av podkaster. Vi er tilgjengelig på DAB, nett og mobil.

Bauer Media AS driver de riksdekkende reklamefinansierte radiokanalene Radio Norge, Radio Rock, Radio Topp 40, Radio Vinyl, Radio Norsk Pop, Kiss og P24-7 MIX, KOS og FUN.

Alle kanalene er tilgjengelig nasjonalt på DAB, via våre apper og på nett.

Bauer Media AS tilbyr også et Premium-abonnement der samtlige radiokanaler selskapet står bak kan høres uten reklame, samt lytterne får eksklusivt innhold og kvalitetspodkaster.

Selskapet har ca. 70 medarbeidere med hovedkontor i Oslo, med samarbeidspartnere over hele verden.