NAF: For mye last i bilen betyr økt risiko i påsketrafikken

NAF har kjørt bremsetester og tester i sving med en bil lastet med ulike mengder bagasje. I sving ble testen gjennomført i 60 kilometer i timen og det var ingen problemer med å holde svingen når bilen var tom, mens den både ble mer uforutsigbar og mistet veigrepet ved samme hastighet når den var lastet over vektgrensen.
- Fra 80 kilometer i timen hadde bilen med overlast fortsatt 22 kilometer i timen der bilen med bare fører stod stille. Det utgjør en kollisjonsenergi på 4,7 tonn, sier Jan Harry Svendsen. - Overlaster du bilen vil ikke førerstøttesystemene lengre fungerer slik de skal. Det betyr i klartekst at systemer som antisladd mister mye av effekten de ellers har, sier NAF-rådgiveren.
Men også når bilen var lastet opp til grensen for nyttelast endret den også karakter og hadde større problemer med å klare svingen.
- Mange biler er overlastet før bagasjerommet er fullt. Det er store forskjeller på hvordan en bil som er lastet opp til nyttelast og hvordan en bil som er overlastet reagerer, forklarer Svendsen.
Sjekk grensen for last
Alle biler har det som kalles nyttelast. Det er den vekten du har lov til å ha med i bilen, og nyttelasten inkluderer passasjerer og bagasje. Tillatt nyttelast finner du ved å ta den maksimalt tillatte totalvekten og trekke fra egenvekten til bilen. For å finne ut hvor mye bagasje du kan ha med må du også trekke fra vekten av passasjerer, takboks, takstativ og annet løsøre.
Elbiler har lavere nyttelast enn bensin- og dieselbiler, og med fire voksne i bilen er det ikke mye å gå på før man på en rekke elbiler når grensen for hvor mye vekt du kan ha i bilen. Da er det fort gjort å pakke med for mye bagasje og kjøre med en overlastet bil på påsketuren. Det er ikke bra for trafikksikkerheten.
- NAFs råd til påskebilister er å være varsomme så man ikke pakker bilen for full og at du har kontroll på vekten. Å laste en bil ut over hva den er godkjent for utgjør en trafikkfare og kan i ytterste konsekvens føre til en ulykke, avslutter NAF-rådgiveren.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Nøkkelord
Kontakter
Jan Harry SvendsenRådgiver
Tel:+47 934 47 754janharry.svendsen@naf.noBilder


Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Flere opplever hyppige forsinkelser på buss, tog og bane15.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er nå flere som opplever at kollektivtransporten er forsinket nesten hver dag, sammenliknet med i 2021. – De som tar toget opplever den aller største økningen i forsinkelser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: - Nå øker viltfaren langs veiene12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere enn en av fire er bekymret for å kjøre på vilt på sin hverdagsreise. Høsten er høysesong for viltpåkjørsler, ifølge NAF.
Andreas Haaland-Carlsen blir ny redaktør i Motor10.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben som redaktør i Motor kombinerer lagbygging, produktutvikling, journalistikk og ledelse. Det syns jeg er kjempespennende, sier Haaland-Carlsen. Haaland-Carlsen har bred redaksjonell erfaring fra Drammens Tidende, Egmont Publishing, Aller X og Dagsavisen. Han starter i Motor i oktober.
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Bedre vedlikeholdte veier er viktigste sak i Distrikts-Norge2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hele 60 prosent av folk som bor i distriktene vil at politikerne skal prioritere vedlikehold av veier. I byene er det bedre kollektivtransport flest etterspør.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom