Jernbanedirektoratet ønsker ikke å åpne for ny avtale med Flytoget
Forslaget fra Flytoget innebærer at Flytogets nåværende konsesjonsavtale avsluttes, men at avtalen Flytoget har om en fortrinnsrett i rutetildelingen videreføres til 2033. Flytoget foreslår at flytogene åpner for alle reisende mellom Asker og Lillestrøm fra 2026, og at Flytoget vil bruke egne kjøretøy.
Hovedutfordringen for togtrafikken i Oslo-området er at kapasiteten på jernbaneinfrastrukturen er fullt utnyttet. Kapasiteten i jernbanetunnelen under Oslo er viktig for togtilbudet på hele Østlandet.
For å utvikle togtilbudet er det derfor helt nødvendig å vurdere tiltak som gir en bedre utnyttelse av kapasiteten i eksisterende infrastruktur. Jernbanedirektoratet har gjennom flere rapporter beskrevet hvordan kapasiteten som Flytoget i dag benytter, kan utnyttes bedre.
Den store ulempen ved Flytogets forslag er at Jernbanedirektoratets handlingsrom til å utvikle en ny og mer markedstilpasset rutemodell i Østlandsområdet utsettes med fem år fra 2028 til 2033. Jernbanedirektoratet har i tidligere utredninger fra 2019 og 2020 anbefalt en helintegrering etter utløpet av Flytogets konsesjonsavtale. Til tross for åpne dører på Flytoget på strekningen Asker-Lillestrøm, blir forslaget fra Flytoget en hindring for å utvikle en fremtidsrettet rutemodell, eksempelvis med flere avganger fra Follobanen/Østfoldbanen i Oslotunnelen.
Flytoget skriver også at deres forslag vil gi vesentlig lavere statlig vederlag enn det som Vygruppen har tilbudt. Den økonomiske besparelsen som Flytoget skisserer, er for en stor del knyttet til at Flytoget henter ut betalingsvillighet i markedet ved at Flytoget tar høyere billettpriser for reisene til flyplassen. Jernbanedirektoratet mener at det er usikkert hvordan dagens flytogpassasjerer responderer på en slik prismodell, når toget også åpner for andre reisende til vanlig takst.
Kontakter
Ruth Høyland JønsrudKommunikasjonsdirektørJernbanedirektoratet
Tel:95 18 31 08ruth.jonsrud@jernbanedirektoratet.noOm Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Ny drift av Flåmsbana11.12.2025 13:00:00 CET | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har besluttet å ikke gjennomføre offentlig kjøp av drift på Flåmsbana når dagens avtale med Vy utløper i desember 2027. Det betyr at det blir kommersiell drift på den populære banestrekningen.
Reduserer nattogtilbudet mellom Stockholm og Narvik9.12.2025 10:31:37 CET | Pressemelding
Trafikverket i Sverige har besluttet at det fra 13. april 2026 skal gå ett nattog hver vei mellom Stockholm og Narvik, mot to i dag.
Ekstreme værforhold – Ofotbanen og Malmbanan blir internasjonal testarena27.10.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
Ofotbanen og Malmbanan, som går gjennom arktiske strøk med ekstreme værforhold, blir testarena for fremtidens jernbaneteknologi.
Stabil kundetilfredshet – tross problemer i sommertrafikken26.9.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
Til tross for en sommer preget av både planlagte og uforutsette brudd i togtrafikken, viser en fersk undersøkelse fra Jernbanedirektoratet at passasjerenes tilfredshet holder seg stabil.
Marit Rønning er ny fungerende jernbanedirektør24.9.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Onsdag 24. september tiltrer Marit Rønning som fungerende jernbanedirektør og skal lede Jernbanedirektoratet fram til ny direktør er tilsatt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
