Vil undersøke Postens leveringstider
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har ansvar for å føre tilsyn med at Posten Norge AS som leveringspliktig tilbyder overholder postregelverket, og ser det nå som nødvendig å be Posten om mer informasjon.
— Vi har forståelse for frustrasjonen postkunder i distriktene gir uttrykk for knyttet til sen postgang. Vi merker oss også mediesakene og kommunikasjonen i sosiale medier rundt dette, og vi ser derfor behov for å be Posten om ytterligere informasjon om målingene som er gjennomført. Spesielt viktig blir det å se på leveringstiden i Distrikts-Norge, sier seksjonssjef i Nkom Øyvind Halvorsen.
Kravene til leveringstider gjelder som et gjennomsnitt for hele landet. Rapportene fra 2022 viser at Posten Norge overholdt konsesjonskravene under hele året. Imidlertid skal Nkom vurdere om det bør stilles ytterligere krav til hvordan målingene skal utføres for å sikre at leveringstidene overholdes i alle deler av landet.
— Vi har ikke mottatt mange klager på leveringstider, men det er viktig at folk i Norge har tillit til at posten blir levert raskt og effektivt i hele Norge, understreker Halvorsen.
I henhold til konsesjonsvilkårene skal Posten Norge levere 85 prosent av pakker opptil 20 kg, innen 4 dager etter innlevering, mens 97 prosent skal være fremme innen 6 dager. 85 prosent av innenlandsk brevpost inntil 2 kg skal være fremme innen 3 dager etter innlevering, mens 97 prosent skal være fremme etter 5 dager.
Kontakter
Øyvind HalvorsenSeksjonssjef i Nasjonal kommunikasjonsmyndighetNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:41361980oha@nkom.noRita Lund ThuneFungerende avdelingsdirektør for Kommunikasjon og samfunnsansvarNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder
Lenker
Om Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Svindeltrender du må passe deg for i sommer9.7.2025 12:05:11 CEST | Pressemelding
Svindlerne blir stadig mer utspekulerte i sine forsøk på å lokke deg i fella. Anti-svindeleksperten advarer særlig mot tre svindeltrender nå.
Opprettholder millionbot mot Telenor3.7.2025 12:06:10 CEST | Pressemelding
Nkom varslet i februar et gebyr på 50 millioner kroner til Telenor for flere lovbrudd knyttet til at nødnummertjenesten var nede flere ganger i fjor. Nå har Nkom fattet endelig vedtak i saken.
58 datasentre har registrert seg2.7.2025 14:48:21 CEST | Pressemelding
Ved fristens utløp 1. juli hadde 38 datasenteroperatører registrert til sammen 58 datasentre i Norge.
Mange vil ha frivillig åpning - men ikke alle30.6.2025 13:38:18 CEST | Pressemelding
Til tross for stort ønske om frivillig åpning av bredbåndsmarkedet fra mange aktører, er ikke alle bredbåndstilbydere enig i at tiden er moden for dette nå.
Full gigabit-dekning kan koste 12,4 milliarder kroner18.6.2025 08:17:55 CEST | Pressemelding
Regningen for å gi alle norske husstander superraskt nett kan bli på hele 12,4 milliarder kroner, ifølge nye tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom