Togpassasjerene er mindre fornøyd
Den ferske undersøkelsen viser at det er særlig punktligheten og kundeinformasjon når togene ikke er i rute som drar tilfredsheten ned, mens kundene er jevnt over godt fornøyd med servicen om bord og renhold på togene.
Program for punktlighet
På en skala fra 1 til 100, var den samlede kundetilfredsheten i første kvartal 76. Det er en nedgang på tre poeng fra forrige måling. Særlig på Østlandet har det de siste månedene vært mange avvik og lav punktlighet, i tillegg til problemene med Follobanen.
- Vi vet at det er en sterk sammenheng mellom kundetilfredshet og punktlighet. Det er laget en omfattende tiltaksplan med formål å bedre stabiliteten i driften og å gi bedre informasjon når noe skjer, sier Knut Sletta. Arbeidet er et samarbeid mellom Bane NOR, togselskapene og Jernbanedirektoratet.
SJs kunder er mest fornøyd
SJ Nord, som kjører togene mellom Oslo og Trondheim og Trondheim og Bodø, hadde som eneste selskap en bedring i kundetilfredsheten på denne målingen.
- Jeg vil gratulere SJ med gode resultater. De har jobbet målrettet med kundeopplevelsen og servicen om bord, noe kundene setter pris på, sier Sletta.
Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Nasjonal transportplan 2025-36: Vil prioritere punktlighet og ruste jernbanen for fremtiden3.10.2023 15:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet og Bane NOR ønsker å bruke mer penger på vedlikehold og fornyelse av dagens jernbane i neste Nasjonale transportplan, for å styrke punktligheten og gjøre jernbanen rustet mot klimaskapte endringer.
Anbefaler ikke utbygging av Nord-Norgebane27.9.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har gjennomført en konseptvalgutredning for Nord-Norgebanen. Utredningen viser at en fullt utbygget Nord-Norgebane er anslått å koste 280 milliarder kroner, har svært lav samfunnsøkonomisk lønnsomhet og har negative innvirkninger på klima og natur. Direktoratet anbefaler i stedet å arbeide videre med å utvikle Nordlandsbanen og Ofotbanen for å styrke transporttilbudet til og fra Nord-Norge.
Fortsatt fornøyde togpassasjerer22.9.2023 09:15:00 CEST | Pressemelding
En fersk undersøkelse fra Jernbanedirektoratet viser at togpassasjerene som reiste i sommer er fornøyde med togtilbudet.
Jernbanedirektoratet anbefaler to-etasjes tog på Østlandet18.9.2023 11:30:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har gjennomført en konseptvalgutredning (KVU) for å finne tiltak som kan øke kapasiteten for regiontogene på Østlandet uten kostbare baneutbygginger. Utredningen viser at to-etasjes tog er beste alternativ for økt kapasitet og komfort i togene.
Informasjonsmøte 19/9 kl 11-13 om konsekvenser etter ekstremværet14.9.2023 11:34:13 CEST | Presseinvitasjon
Jernbanedirektoratet, Bane NOR, SJ Norge og Entur inviterer til felles informasjonsmøte om konsekvensene for togtilbudet etter høstens ekstremvær, tirsdag 19/9 kl 11-13 hos Jernbanedirektoratet. I møtet vil vi orientere om hva som skjedde i kjølvannet av ekstremværet, hva som er gjort av avbøtende tiltak, hva status er nå og hva som er planlagt fremover.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom